Weer op weg naar het zuiden nov/dec - Reisverslag uit Monsaraz, Portugal van Lucia - WaarBenJij.nu Weer op weg naar het zuiden nov/dec - Reisverslag uit Monsaraz, Portugal van Lucia - WaarBenJij.nu

Weer op weg naar het zuiden nov/dec

Door: Lucia

Blijf op de hoogte en volg Lucia

19 December 2016 | Portugal, Monsaraz

Mina de Sao Domingos, 19 december 2016

Hallo allemaal, ik zal weer eens een berichtje doen vanuit Portugal.

We zijn in november redelijk snel naar het zuiden gereden waarbij we twee dagen in La Rochelle (Fr.) zijn gebleven. Vandaar naar Anglet (Biarritz Fr.) en door naar Salamanca (Sp.). De nacht in Salamanca was fris te noemen met slecht 1 graad. Nog even wat medicijnen scoren bij de apotheek, waarna we Portugal ingedoken zijn. We hebben gekozen voor het plaatsje Terrugem net over de grens in Portugal. Hier zijn we enkele dagen gebleven.
Woensdag was er een markt waar uitsluitend kleding, ondergoed en andersoortige kledij verkocht werd. De markthal was open en daar kun je dan wat groente en fruit inslaan. Op 1 december ben ik op zoek gegaan naar de supermarkt van dit kleine dorpje. Helaas, het was Onafhankelijkheidsdag, alles was gesloten. Een vriendelijk heer heeft me, toen ik hem vroeg waar de Mercado was, meegenomen naar een winkeltje wat wel open was, maar dat had niet wat ik zocht. Erg aardig. Hij sprak redelijk Engels en heeft me echt goed geholpen. Bij de bakker brood gekocht en zo de dag weer doorgekomen. De volgende dag ontdekte ik, geholpen door een vriendelijke Nederlandse man, dat je achter de kralengordijnen moet kijken want daar zitten de lokale kleine supertjes én boekhandel. Ik wilde vlees en kon een hele kip bemachtigen die ik zelf aan stukken moest snijden om te kunnen bakken in mijn koekenpannetje. Bakken dus in twee sessies. Van de vellen en drellen en andere dingen die wij niet zo eten heb ik een heerlijke kippensoep gekookt. Er was zoveel kip dat we ook nog kip/kerrie met rijst en snijbonen hebben kunnen eten. Kip genoeg dus voor 3 dagen. Wat ook erg leuk is, is dat de schaapsherder met zijn schapen, allen voorzien van een bel, met zijn rinkelende kudde dagelijks even langs kwam. Na enkele dagen genoten te hebben van de sfeer en het fenomenale uitzicht over het land, we zitten hier hoog, en goede sanitaire voorzieningen zijn we weer verder getrokken. Het is een vriendelijk dorp en we zullen er zeker nog eens terug komen in Terrugem. Uitspreken als Terruusjem.
We rijden langs marmersteden zoals bv. Vicosa, er is machtig veel marmer in deze omgeving. Elk huis, plein, kerk in Vicosa is er mee bewerkt, ook de fraaie beelden. Een bijzonderheid die gezien mag worden. Bergen met restanten en afval zie je al van verre. Helaas is alles te groot om mee te nemen, haha.
Door naar Monsaraz. Dit verstingstadje heeft een lengte van ongeveer 500 mtr en een breedte van om en nabij de 150 meter en liggend op een berg is een attractie op zich. De Spanjaarden, Spanje ligt 17 km. oostelijk, en Portugezen worden met busladingen aangevoerd. Het is een goed onderhouden stadje met veel souvenir- en kledingwinkeltjes, wijnkelder en veel eetgelegenheden. Twee fraaie kerken, een postkantoor enz. De camperplaats ligt op hoogte en naast de kasteelmuur zodat we een spectaculair uitzicht hebben over het “ Grote Alqueva Meer”, het grootste meer van Europa. Dit gigantische meer is in 2006 aangelegd (volgens de plaatselijke politie, de GNR, waar we gezellig een uur mee hebben staan babbelen) in samenwerking met Spanje. Het meer is 83 km. lang en heeft een omtrek, als je langs het water wandelt van deze grillig gevormde kust, van wel 1100 km!! Het is een reserve watervoorziening voor ongeveer 200.000 menen en voor irrigatie van 100.000 ha. De stuwdam is gebouwd aan de zuidkant van het grote meer. Dit alles hoort bij Rio de Guardiana die in zee eindigt bij Villa Real (Pt.) en Ayamonte (Sp.). Het is een prachtig meer met veel inhammen, eilandjes en prachtig helder zoet water. Nog nooit zoiets moois gezien, vooral als de zon boven Spanje opkomt en in Portugal weer ondergaat. De mist die elke morgen boven de rivier hangt zorgt voor een mystieke beelden, je zit dan boven de wolken. Ongekend mooi.
Het plaatsje Mourão ligt aan de andere kant van het meer. Ook hier hebben we, wederom op hoogte, een middag doorgebracht bij het kasteel (ruïne). Ik ben de kasteelmuur op gegaan via een zeer onregelmatige trap van stukken platte gladde steen en daarna over een smalle kasteelmuur. Beetje eng en smal én geen houvast. Heb twee kanten van de muur bewandeld en toen vond ik het te gevaarlijk worden. In Nederland zou je er niet eens op mogen, bordje Verboden Toegang! Maar….. je kunt wel prachtige foto’s maken van de omgeving. Ook dit plaatsje is de moeite van een bezoek waard. Verder staan we overdag aan het meer te genieten van het mooie weer en de stilte om ons heen en rijden we tegen dat het donker wordt weer naar de kasteelmuur van Monsaraz. Dit doen we zo al enkele dagen. Het water van het meer is schoon en helder genoeg om je haar mee te wassen of je kleding, waar we dan ook maar gebruik van maken. Er kwam zelfs een boot aanmeren aan de steiger. De GNR waar we mee hebben gesproken vertelde dat de jagers gif neerleggen om de “Eagles” te doden, de konijnen eten van het gif en gaan dood, de vogels eten van de konijnen en gaan dood, de vos eet de vogel en gaat dood, en zo het hele eco-systeem. Ze hebben in België opgeleide honden aangeschaft om dit gif te zoeken en vinden om het dan te kunnen verwijderen. Dat was wat ze kwamen doen. Verder werd er verteld dat het hier in de zomer 38 tot 40 graden warm wordt en in een plaatsje 20 km. verderop wel 50 graden, daar staat dan ook het grootste veld zonnepanelen van Portugal. We hebben diverse supermarkten gevonden in Reguendo, 17 km verderop, zodat we nog een tijdje kunnen blijven. We hebben het hier naar ons zin. Van alles te zien en te beleven en soms heerlijke (badpak) temperaturen.
Dit waren weer wat van onze avonturen, als je daarvan kunt spreken. Wellicht later weer andere nieuwigheden. Tot later.

Lucia

• 19 December 2016 - 15:27

Lucie:

Twas weer gezellig van je te horen. Zo maak je toch steeds weer wat mee. Fijne kerstdagen en een goed 2017
    Gr.