Terug van weggeweest, Jura Bourgogne enz. - Reisverslag uit Middelburg, Nederland van Lucia - WaarBenJij.nu Terug van weggeweest, Jura Bourgogne enz. - Reisverslag uit Middelburg, Nederland van Lucia - WaarBenJij.nu

Terug van weggeweest, Jura Bourgogne enz.

Door: Lucia

Blijf op de hoogte en volg Lucia

20 September 2016 | Nederland, Middelburg

Middelburg, 20 september 2016

Beste mensen,

Bij Beaulon ben ik geëindigd en dat is dit ook de start van dit laatste stukje vanuit Frankrijk.
Vanuit Beaulon ben ik op een zaterdag 3 sept. naar Bourbon-Lancy gefietst, 10 km. heen en 10 terug. Het was erg warm en ik had veel nodig, dus veel te slepen achterop de fiets en op mijn rug. De rest van de dag was om uit te rusten want met deze temperaturen houd je het niet lang uit. Op de hele camperplaats was het erg stil vandaag. Zelfs geen jeu de Boules werd er gespeeld. Iedereen hing in zijn of haar stoel.
Zondag is marktdag in Beaulon, maar als je dat pas om 18.00 uur hoort wanneer de groenteboer zijn laatste waren nog bij ons komt slijten heb je daar niet veel aan. Maandag’s zijn we vertrokken na een leuke kleine week naar Decize. Na enkele uren, ik was net de stad aan het verkennen, kwam er een Fransman vertellen dat de camperplek niet meer gebruikt mag worden. Verboden, de camping wilde het alleenrecht en heeft dat gekregen. We moesten dus op zoek naar een andere plek terwijl het al 18.00 uur was. Wat wel erg leuk was, was dat we een bekende man, hij zwaait altijd als we in Middelburg staan, zien wandelen en ook hij herkent ons. Een bijzonder leuke ontmoeting.
We zijn terecht gekomen in Lurcy-Lévis, een leuke stek aan een klein meertje. Het nadeel hier was dat er aan de andere kant van het dorp een testbaan ligt voor motoren en die hoor je de hele dag optrekken en gas loslaten. Je moet je hiervoor bewust afsluiten hoor. Een dagje gebleven en een wandeling gemaakt langs het meer en in het dorp. Een fraaie kerk uit de 12e eeuw staat er om te bewonderen. Bij de Toeristen info gekomen sta ik met open mond te kijken naar alle ramen, ook van andere bedrijven die in het gebouw zitten. Alle 9 ramen zijn ingegooid en hebben een groot gat (niet door en door gelukkig) met de nodige sterren. Ook hier hebben ze dus vandalisme. Ik maak er een grapje over en zeg dat ik het erg artistiek vind. Men kan er om lachen, maar het is natuurlijk in en in triest.
Na de info gaan we weer op pad, maar we hebben het dorp eigenlijk al in zijn geheel gezien. De 7e vertrekken we naar Sancoins. Sancoins is een aardig plaatsje, maar heeft weinig winkeltjes. Wél een prima slager. Tartaar 3 halen 2 betalen en groot dat ze zijn. We staan ook hier weer aan een kanaaltje, dit is stilstaand water en het ligt er maar aan hoe de wind waait of de groene smurrie, waar gele bloementjes op groeien overigens, welke kant ze op gaan. Leuk om eilandjes met bloemen voorbij te zien komen. Ook kunnen we hier genieten van prachtige rode libellen en ook met andere kleuren, waterjuffers, vlinders in alle soorten en maten, alsmede grote vleermuizen in de avond. De supermarkt is 300 meter weg en het centrum van het dorp 500. Geen schaduw, en dus hangen we een touw aan de luifel om enkele plaids op te hangen zodat we toch buiten kunnen zitten. Het is nog steeds erg heet!! Tussen de 28 en 32 graden. Je bent blij met een beetje wind, die meestal pas half de middag doorzet.
Ook hier blijven we tot na het weekend. De 12e vertrekken we weer. Via De D920 naar La Charité sur Loire. Hier zijn 2 camperplaatsen maar dat wordt het nog niet. Wel even naar de Intermarché en dan door. Via de D151. Een schitterende route met dalen en rijzen. Ik voelde me af en toe net in een kermisattractie. Wie kent de ouderwetse rups met kap nog?? De afdaling was vaak vele procenten en je zoefde zo naar beneden met de maag in de keel. Om ons heen prachtig landschap van afgemaaide velden en groene bossen. Door al die afgemaaide vlakken is het een prachtig gezicht. Helaas geen wilde dieren in het veld. Alleen één ongelukkig op de weg. We stoppen in Clamecy onder de kastanjebomen in de schaduw. De hele middag werd in beslag genomen door twee Belgen, Connie en Achille. Zij reizen met een vierwiel drive safariauto met aanhanger. Slapen in de auto en de rest in de aanhanger. Ook dat kan dus. ’s Avonds lopen we naar de stad langs de kade van de Yonne. Doen een klein stukje stad aan en weer terug. De volgende morgen ben ik naar de “oude stad”, hoog gelegen, gewandeld, waar van alles te zien is. Een schitterende kerk met aan de buitenkant veel opsmuk, binnen redelijk sober. Schitterende boog boven de deur met tientallen mini beeldhouwwerkje tegen de boog aangezet. De Sint Martin kerk. Het koperen hoofd van Claude Tillier, een schrijver en pamflettist, met onder hem een jongeling met panfluit. Bijzonder. Vele vakwerkhuizen, leuke kleine winkeltjes, enz.
De “nieuwe” stad is ook leuk hoor, heeft een leuke haven met boten die de kanalen bevaren en ook leuke winkels en restaurantjes. Een aardig stadje voor een bezoekje.
Na ons vertrek uit Clamecy zijn we nog geweest in Gurcy, een piepklein dorpje maar we vonden de plek niet geweldig dus door naar Doigny. Dit is een geweldig leuke stad gebouwd tegen de bergwand met 2 uitstekend zichtbare kerken, one on top, vanaf de overkant van de Yonne waar wij ons gestationeerd hadden. Het was erg heet en na een bezoekje aan de Office du Tourisme hebben we toch maar besloten door te rijden. Voor een wandeling was het te heet. We stonden daar ook aan een doorgaande weg wat we ook niet fijn vinden. We gaan naar St. Julien Sault. We staan daar tussen de bomen en erg rustig. Goed voor een nacht. Om half zes kwam het onweer er en ook de hiermee gepaaard gaande buien. Het bleef erg warm en we doen de luifel een stukje uit om de deur open te kunnen laten staan en de boel niet nat wordt binnen. Het heeft die nacht veel en hard geregend. Evenzogoed was het ’s morgens 18 graden. We gaan verder en willen nar Braye en Seine. Een leuk plaatsje aan de Seine maar helaas, de kermis heeft de parking geheel in beslag genomen. Door naar Sezance. Het is nog steeds warm en er is geen beschutting. De parking is ook erg verlaten. We kijken nog even naar de mail e.d. waarna we verder gaan en in Mareuil su Ay stoppen. Onder de bomen en het éénnalaatste plekje innemen. Op de heenreis hier ook geweest, dus de kring is rond. We blijven 2 dagen waarna we nog één stop maken in Cattillon sur Sambre aan een kanaaltje. De financiële bijdrage is niet opgehaald, maar we er was stroom, water en sani. Het dorp is zeer saai te noemen. Een uitgestorven plein op de zaterdagmiddag en geen mens op straat. De zondag staat dan in het kader van het naar Nederland rijden, waar we half de middag zijn aangekomen. Datum: 18 september 2016. Dit is het einde van vijfenhalve week Jura, Dordogne en weer omhoog door Frankrijk. Veel moois gezien, heet gehad en erg genoten.
Lucia