Kerst enzo. - Reisverslag uit Torre del Mar, Spanje van Lucia - WaarBenJij.nu Kerst enzo. - Reisverslag uit Torre del Mar, Spanje van Lucia - WaarBenJij.nu

Kerst enzo.

Blijf op de hoogte en volg Lucia

02 Januari 2014 | Spanje, Torre del Mar

2 januari 2014 Torre del Mar, Spanje

Goedendag allemaal,

Allereerst iedereen die ons met kerst een berichtje stuurden of een reactie, hartelijk dank hiervoor. Ik hoop dat jullie ook dit jaar blijven reageren, het is voor ons het kleine beetje contact met Nederland.

25 december 2013, kerst, hozen van de regen en harde wind, wat weer een thuisgevoel geeft, overwinteren heet dit. Gelukkig niet koud, 15 graden nog.

Zo begint de kerst van 2013 en dit waren onze gevoelens. We zijn gisteren in Almerimar aangekomen, een plaatsje aan de kust tussen Almeria en Malaga en ligt in een soort "buikje". Op vrijwel alle parkeerplaatsen bij de stranden, het zijn er vele, staat het vol met camperaars uit allerlei landen. Je hoeft je dus niet alleen te voelen. Deze hele "buik" staat bol van de plastic kassen van tomatenkwekers. De rit naar Almerimar werd ons uitzicht beperkt door het vele plastic. We konden er wel overheen kijken naar de Sierra Nevada met zijn fraaie met sneeuw beklede bergtoppen die in de volle zon liggen. Na de regen en de vreselijk harde wind op 1e kerstdag (het hoosde) bleek op 2e kerstdagochtend dat er op de toppen nog meer sneeuw gevallen was, de bergen zijn nu helemaal wit. Wat het weer betreft is 2e kerstdag geweldig. Mooi zonnig weer en 18 graden, op de fiets naar het dorp in je t-shirt! Heerlijk. Ook de nachten zijn hier niet koud, het komt niet onder de 14 graden. Na de schoonmaak en het luchten van de camper kunnen we in de zon gaan zitten, heerlijk. Onderweg, dat viel ons al een tijdje op, staan er met enige regelmaat "castillo's" aangekondigd. In Isla Plana hebben zijn we al bij één geweest. Hier in Almerimar staat er ook een. Deze is als museum ingericht waardoor ik er nu acher kwam dat deze in de 18 en 19e eeuw dienst deden als toevluchtoord voor de bevolking. Er was in die tijd veel piraterij en ook werden er mensen meegenomen als slaven of voor één of andere sheik die zijn harem wilde aanvullen met nog meer schoons. Het castillo museum heeft diverse kamers die vol staan met vitrines waarin de kledij van het leger op paspoppen uitgestald staan. Ze hebben een grote wapenkamer waarin de vitrines vol liggen en/of staan met revolvers, pistolen, geweren en sabels. Ik kwam er toevallig terecht omdat ik, in mijn eentje, een fietstochtje was gaan maken langs de kust. Het was een leuke verrassing.
Vandaag, 29 december, rijden we naar Motril wat direct aan de kust en onder Granada ligt. We hadden als verrassing vandaag berggeiten. Deze stonden onder een hoog viaduct waar de snelweg overheen gaat. Onze route, via de N340, is best druk en die beestjes grazen er gewoon lekker. De weg loopt langs de kust en af en toe zie je stukjes van de oude weg en ben je blij dat er een nieuwe ligt. De oude liep erg dicht langs de afgronden Mooie route die af en toe door de bergen en de bijbehorende tunnels gaat, maar meestentijds langs het water. We zijn door diverse dorpjes gereden en Adra zag er het gezelligst uit. Onderweg staan de cactussen volop in de knop en zullen eerstdaags wel gaan bloeien, moet een prachtig gezicht zijn als die ene berghelling, welke wij zagen en vol stond met cactussen, gaan bloeien.
Het is prachtig weer en de zonsondergang hier aan het strand met de palmen in het avondrood en de planeet erboven is overweldigend.
Op oudejaarsavond lopen we nog even door de buitenwijken van Torre del Mar waar we op de camping zijn gaan staan met een dezelfde naam. Komen we in een straat mandarijnenbomen tegen vol met mandarijnen. Een apart iets midden in een stad. Wel heel gezellig en heel verleidelijk er één af te nemen en op te eten. Ziet er lekker uit. De rit naar Torre del Mar was fantastich mooi. We zijn even gestopt bij een uitloper van de Sierra de Almijara in de buurt van Nerja. Een mooi plekje tussen de dennenbomen en aan een diepe inham naar zee. De geur van dennen was overal waar je liep. Zag nog diep in het ravijn een soort "huisje" staan van stalen golfplaten wat verscholen tussen de bomen lag en waar volgens mij iemand woonde gezien de materialen die buiten lagen. Een mooi stukje natuur. Even later rij je dan weer 5 meter van de zee die rustig tegen de muur aanklotst. De kust is hier heel divers. Witte (vakantie)steden tegen de bergen op gebouwd en flatgebouwen nabij het strand. Dan weer ruige bergen of water.
We staan op de camping naast een boom die volop in de bloei staat en waar de bloesem af en toe weer uit begint te vallen en bij ons naar binnen waait. Allemaal kleine witte bloemetjes. Boven ons hangen de takken van de amandelboom en ook die vruchten vallen af en toe met een lichte tik op het dak van de camper. De parkieten krijsen en vliegen ook hier tussen de bomen. We denken dat het parkieten zijn tenminste. Groen en niet al te groot, leuke vogels. Roodborstje liet zich ook nog even zien. In Alerimar zagen we een vogeltje ter grote van een mus met rode vleugels en rode kop, witte vlekken bovenop de vleugels. Wie weet hoe deze heet? Vrouwtje is grijzer en saaier om te zien maar heeft ook een rode staart. Zie je overigens alleen wanneer ze vliegen.
Voordeel van een camping is, je kunt de wasmachine en droger gebruiken.
Mijn handen zijn tegenwoordig wat pijnlijk en dan is die wasmachine een uitkomst. Ik maak overigens ook wel gebruik van wasserettes in de steden.
Oudejaarsnacht ging hier rustig voorbij, weinig geknal en af en toe wat siervuurwerk en rode lampionnen in de lucht. Wel mooi weer. We lazen dat het in Nederland regende en dat is jammer voor alle vuurwerkliefhebbers. We kregen het verzoek om bij een stel Nederlanders de gezelligheid op te komen zoeken, maar de temperatuur daalt 's avonds behoorlijk en we vonden het uiteindelijk te koud en te vochtig. We hebben ook internet, dus skypen met de familie gaat voor en daarna was het al half elf. We namen nog een glas wijn en vermaakten ons samen in onze eigen camper waar het lekker warm is want we hebben ook electriciteit, dus een kacheltje aan.

Dit is het weer even. De groeten uit Torre del Mar, Zuid Spanje.

Lucia Vreeke

• 02 Januari 2014 - 13:15

Lucie Vroonland:

Hallo, allereerst de beste wensen voor 2014.

Bedankt weer voor het leuke verhaal. De groene vogels zijn waarschijnlijk dwergpapegaaien. Op camping mas nou in empuriabrava zitten er ook veel en ook op de boulevard van cambrils zitten er.
    Wat betreft het vogeltje met rode kop, dat zal een puttertje zijn. Hebben wij ook in spanje al gezien.

Hier verder alles goed. Ook hier is het redelijk weer. Nu schijnt de zon en is het 10 graden. Niet te geloven toch.

Veel plezier verder.
    Gr. Rien en lucie

• 02 Januari 2014 - 14:09

Henny:

hoi Lucia, mmmmm, voor koud en nat hoefde je niet zo ver weg... maar het is er toch warmer dan hier. Iedereen loopt snipverkouden rond volgens mij.... maar hele mooie foto's, mooie omgeving ook....

Jullie een heel goed 2014....

Pieter en Henny

• 02 Januari 2014 - 17:47

Rena:

Ook van Albert en mij de beste wensen! Je verhaal over de mandarijnen-bomen (waren ze lekker?) in de stad doet me denken aan de keer dat ik met Albert appels en pruimen heb geplukt op een dijkje bij Culemborg. Pruimen waren heerlijk, appels zuur en droog maar prima voor de moes! Er is zelfs een app (Wildplukwijzer) die per seizoen aangeeft waar je gratis kunt plukken. Misschien is die er ook voor Spanje :-)
    Groeten van Rena

• 03 Januari 2014 - 14:50

Caroline Vreeke:

Hoi Lucia,
    Ook van ons de beste wensen voor een Goed en Gezond 2014! Gezellig verhaal weer, je krijgt gewoon zin in die mandarijnen! de natuur lijkt me daar ook prachtig, maar wij blijven maar gewoon in Nederland, misschien een keer naar Ierland met vakantie.
    WJ is net terug van z'n studie in de VS, heeft het erg naar zijn zin gehad, prima Universiteit met vakken die ze in Utrecht niet hebben op zijn vakgebied, alleen nog even afwachten hoe de cijfers zijn. Hij heeft ook diverse dingen bezichtigd in de VS.was leuk, mensen waren daar erg aardig. Alleen brood was vies en groenten erg duur.
    Ellen was 6 december klaar in Singapoor, heeft goede cijfers gehaald en had tussendoor een paar leuke reisjes gemaakt naar Tioman Islands, indonesie en Thailand. Na beeindigen studie is ze gaan rondtrekken met een paar studievriendinnen weer naar Thailand en Cambodja. Zit sinds 23 december in Vietnam en komt DV 12 januari weer aan op Schiphol. Dus die heeft er lekker van genoten!
    Bij ons verder alles OK, behalve dat ik met mijn moeder en honden vorige week een kop-staart botsing kreeg en iedereen behalve ik voor controle naar het ziekenhuis moest met de ambulance, gelukkig niets aan de hand. Met de honden ook niet.
    Geniet er maar weer lekker van dit jaar!
    Liefs Jack en Caroline

• 11 Januari 2014 - 23:03

Caroline:

dag Adrie en Lucia, alvast gefeliciteerd met de verjaardag van Adrie. ik hoop dat jullie een gezelligeenlekkerewarmedag morgen hebben. ben een beetje te vroeg, maar ben bang dat er morgen niets van komt omdat Ellen morgen weer naar huis (Schiphol) komt, als alles goed gaat. groetjes uit Leusden, xx