rondje Frankrijk - Reisverslag uit Semur-en-Auxois, Frankrijk van Lucia - WaarBenJij.nu rondje Frankrijk - Reisverslag uit Semur-en-Auxois, Frankrijk van Lucia - WaarBenJij.nu

rondje Frankrijk

Door: Lucia

Blijf op de hoogte en volg Lucia

24 Augustus 2014 | Frankrijk, Semur-en-Auxois

24 augustus 2014, Semur en Auxios Frankrijk

Hallo allemaal,

Een tijdje niets van mij vernomen maar nu zijn we weer onderweg. We hebben een leuke tijd gehad in Nederland met veel zon waardoor we niet de behoefte hadden al weer snel te vertrekken. We zijn op bezoek geweest bij familie in Breskens, Heinkenszand en bij vrienden (die de was gedaan heeft!) in Driewegen en uiteraard veel in Middelburg bij onze zoon, schoondochter en kleinkinderen.
Het is weer een heel verhaal, neem er de tijd voor en geniet (mee) van onze belevenissen.

Op donderdag 14 augustus zijn we, mede door de weersverwachting voor de komende week, weer op pad gegaan na eerst nog even bij ma (mijn schoonmoeder) in Ridderkerk langs te zijn geweest om gedag te zeggen.
Na dat bezoek zijn we in Geertruidenberg gaan overnachten. Dat was bij terugkomst uit Duitsland zo goed bevallen dat we daar nog wel een keer een nachtje wilden doorbrengen. De volgende dag zijn we dan “echt” op pad gegaan en België ingetrokken via de grens bij Baarle Nassau (Brabant). We zijn in St Truiden gestopt. De officiële camperplaats is helaas verdwenen omdat er een sporthal gebouwd gaat worden en de nieuwe is pas per 1 september beschikbaar. We mochten op de gedoog parkeerplaats bij het Begijnhof onze camper neerzetten met de mededeling dat er de volgende morgen aan de overkant vanaf 06.00 uur een rommelmarkt zou zijn. Dus veel auto’s die een parkeerplaatsje zoeken. Dat klopte, maar gelukkig begint ook België niet zo vroeg en werd het pas rond tienen echt druk en zijn wij vertrokken. St. Truiden is een gezellig plaatsje. Het was een feestdag, vrijdag de 15e aug., Moeder Maria. De plaatselijke VVV was open en die vertelde dat ze in Antwerpen zelfs een 2e Moederdag houden op deze dag. Dan krijgen alle moeders een bloemetje. Ik heb ook hier diverse mannen met bloemen gezien, dus…..?? Omdat alles dicht was konden we geen vers brood kopen en hebben we de reserve voorraad maar aangesproken. Vanuit St. Truiden zijn we via mooie schilderachtige wegen langs de Maas naar Profondeville gereden. Daar vonden we een leuk plekje. Niet aan de Maas, maar wel erg rustig. We staan er ’s nachts met 3 Nederlandse campers. Ik heb nog een kleine wandeling langs de Maas gemaakt en Adrie, die niet zo lekker was vandaag, is na mij ook nog even gaan wandelen. Een prachtige omgeving. Ik heb onderweg bij een kraam, want hier waren niet veel winkels en die er waren waren dicht, overheerlijke aardbeien gekocht. Rechtstreeks van het land en zo zoet dat we geen suiker hoefden toe te voegen.
De zondag hebben we in Dinant doorgebracht, wat maar een klein stukje rijden was. We hadden het kunnen fietsen die 16 km., maar we wisten niet of het fietspad zover doorliep. Inmiddels weten we dat er een fietspad loopt langs de Maas wat ki-lo-meters lang is, haha. Dinant hebben we eerst lopend verkend. We kwamen o.a. bij een tentoonstelling over de samenwerking van Adenauer en De Gaule terecht. Een leuke ervaring. Op het plein voor het tentoonstellingsgebouw stond een hele grote glazen saxofoon. Deze functioneert tevens als waterklok. Hij is 7 februari geplaatst 120 jaar na het overlijden van Adolphe Sax. Na 9 maanden, 273 dagen, op 6 november is hij gevuld met water en vieren ze het feest “De 200 van Sax”. Om de 8 seconden valt er een druppel bij. Leuk object en een schitterende creatie.
Dan naar de Citadel, die moet je gezien hebben…..(?). Ik wilde al heel lang eens naar boven en nu is dat eindelijk (moet je dan 62 voor worden) gebeurd. Met de lift naar boven. Daar zijn we met een gids door de citadel geleid en hebben veel informatie verkregen. Wisten jullie dat dit ooit Nederlands gebied was en dat wij de citadel mee hebben helpen opbouwen nadat hij in oorlogen vernietigd was? Ook hier was een tentoonstelling ingericht met een lengte van 150 meter. In 1914, in de week van 15 tot 22 augustus is hier hevig gevochten (het is vandaag 17 aug.) met de Duitsers en is Dinant voor een groot deel verwoest en hebben de Duitsers als vergelding van geleden verliezen zomaar 467 mensen opgepakt en gefusilleerd. De stad hangt vol met doeken billboards met foto’s uit die tijd. Ook dat was zeer indrukwekkend allemaal. Enkele uren zijn we op de Citadel geweest en ik heb er veel van geleerd. Tijdens het terugwandelen naar de camper kwamen “Maison Sax” tegen. Dit huis is min of meer op de plaats gebouwd waar Adolphe Sax geboren is. Het oorspronkelijke huis is weggebombardeerd. In dit huis ligt de 1e saxofoon uit 1846 met de bouwtekeningen. Leuk om dit allemaal te bekijken. Het was een leerzame dag.
Na dit bezoek zijn we verder gereden en kwamen onderweg in de buurt van Walsourt, langs de Maas, bergbeklimmers tegen. Nou, tegen?? Ze hingen aan de wand. We hebben er even naar staan kijken en gedacht, ik hoef niet zo nodig.
Daarna kwamen we langs chateau “Freyer” die prachtige tuinen heeft en een mooi kasteel. We hadden al genoeg gedaan en zijn doorgereden. Mochten we nog eens in deze buurt komen gaan we vast en zeker nog eens heen. We eindigen dan in Givet en vinden aan mooie plaats tegenover het fort, de kerk en een toren. De kerk en de toren zijn ’s avonds prachtig verlicht met kleuren, het fort met normaal licht.
We zijn Givet niet meer in geweest, ook de volgende morgen niet. Dus daar kan ik jullie helaas niets van vertellen.
Onderweg kwamen we een Duitser tegen die met een tractor en daarachter zijn caravan onderweg is. Deze man hadden we op Walcheren ook al eens gezien. In Montherme heeft Adrie nog met hem gesproken en hij bevestigde dat hij in Zoulelande was geweest. Grappig dat iemand met een tractor en caravan reist. Best bijzonder.
Ook leuk was dat we in Madagascar zijn geweest, haha. Een gehucht met 100 meter aan huizen. We hebben de Maas gevolgd wat een mooie route is. Je komt echt van alles tegen. Mooi vegetatie aan de rand van de rivier, prachtige roze bloemen, struiken, bramen (waar je niet bij kunt) enz. Ook nu staan we weer aan de Maas met bootjes voor de deur in het plaatsje Monthermé. Ik ben sinds enkele weken in training. Ik oefen in het hardlopen maar dat valt om de drommel nog niet mee. Ik loop nu al een lekker stukje vind ik zelf en vandaag ben ik naar Borgny sur Meuse en terug gegaan. Totaal 7 kilometer. Ik probeer steeds meer kleine stukjes hard te lopen. Het voelt wel lekker zo langs het fietspad van de Maas. Maar ook van Westkapelle naar Zoutelande is het mooi onderlangs de duinen, dat was mijn eerste stuk. Nu maar hopen dat het zoden aan de dijk zet en dat het me lukt dit vol te houden.
Van Monthermé zijn we naar La Cheppe gereisd. Onderweg wilde ik thee zetten maar de gasfles bleek leeg. Dan maar even niet. Verder maar weer en we kwamen een heel groot monument tegen. Een piramide op de plek waar in 1914-1918 flink gevochten is op een plek waar een boerderij stond genaamd Navarin. De kraters en loopgraven liggen er nog ongeschonden bij. In een enkele krater groeien bloemen. Het slagveld ligt op de top van een heuvel en er zijn ruim 10.000 doden gevallen. Op het monument staat met grote letters: AUX MORTS DES ARMEES CHAMPAGNE.
Het beeld van de 3 strijders erbovenop is gemaakt in 1924, één van de strijders is een zoon van Roosevelt en in de strijd gestorven.
Wij waren onderweg naar Suippe en vandaar naar La Cheppe. In La Cheppe is een camperplaats bij “Camp de Antilla”, een oude vesting van ruim 400 voor Christus.
Wat er nu nog van over is zijn de wallen en het grote veld. De omtrek van de wallen is 1785 meter. Het is een heel groot, min of meer rond, grasveld met enkele stukken bebouwd. Ook staat er een bloemenveld op met afrikaantjes, gladiolen, dahlia’s, goudsbloemen, enz. Fleurt de boel wel op.
We staan de hele middag alleen, nou ja, niet helemaal want de gemeentewerker die het gras komt maaien laat ons maar niet alleen, haha. Aan het eind van de middag komt er nog een camper met oma, opa en twee kleinkinderen bij. De nacht is superdonker want de verlichting doet het niet, wat ons weer in de gelegenheid stelt om de sterrenhemel weer eens goed te bekijken. De melkweg is goed zichtbaar.
De volgende dag rijden we maar een klein stukje en stoppen in Bar-Le-Duc. Je weet wel van het water. Laat dat nou niet hier vandaan komen! Is een Hollands product verteld een Fransman ons. Ik was verbaasd en moest erg lachen. Je leert echt elke dag wat. Haha. Bar-Le-Duc is een leuke stad met een laag en een hoog gedeelte. Beide hebben we bezocht. In de onderstad staat een monument ter ere van de uitvinder van de trappers en in de bovenstad is een museum waar momenteel een tentoonstelling is van Bergere, wol. Een wandeling van ruim 4 uur vandaag omdat we ook nog op zoek moesten naar een supermarkt en die bleek ver buiten de stad te liggen waardoor we een flink eind langs het water gelopen hebben. Niks mis mee, want het is lekker weer vandaag.
Vanuit Bar-Le-Duc willen we naar Lac de Der. Een meer en naar later blijkt als we er zijn is het niet bijzonder groot. We kunnen ook niet snel een plekje aan het meer vinden waar we met de camper kunnen staan dus gaan we weer verder. We stoppen in Montier en Der. Deze plek is niet bijzonder prettig. De weg loopt erlangs en de vrachtauto’s rijden hard voorbij. Met ander woorden: een herrie van jewelste. Oordopjes vereist. Op de info spreekt de juffrouw alleen maar Frans. Gelukkig is er nog een man die met een Engelse getrouwd is en die heeft mij geholpen met alles. Deze man nodigde ons uit voor een paardenshow de volgende avond, maar ik heb niets beloofd en inderdaad zijn we snel vertrokken van deze plek. We zijn doorgereden naar Bar sur Aube. Hierbij komen onderweg een bijzonder leuke plek tegen boven op een heuvel. We rijden het wegje een klein eindje in en zitten boven op de wereld met rondom uitzicht, een lekker zonnetje en heel alleen. Heerlijk. Helaas verstoren de wolken onze idylle en gaan we maar weer verder. In Bar sur Aube staan we heerlijk rustig. We zetten de stoelen buiten in de schaduw want in de zon is het te warm!! Kun je nagaan. Te warm! De stad hebben we niet gezien want ik was niet lekker deze dag. Vandaag, de 23e augustus, rijden we verder in de hoop dat we de regen kunnen ontwijken. Helaas, niet gelukt. In Chatillon sur Seine zijn we even gestopt en de zoektocht naar de info is mislukt, niet te vinden. Dan rijden we maar door en komen via Montbard in Semur en Auxois. Wat een leuk plaatsje is dit. Op de fiets naar het oude stadje en daar vielen we van de en in de andere verbazing. Van de info kregen we een kaart met een stadswandeling en die hebben we gelopen. De stad ligt vrij hoog en je begint in de winkelstraat, dan langs de Dom naar beneden langs de riviertjes, er liggen en enkele die bij elkaar komen, langs de brug Dinard en weer 124 treden naar boven. Daar langs de vier torens naar de promenade Rampart. En toen begon het weer te regenen. Plastic over ons heen gedrapeerd en zo verder de toer afmaken. Dit was een prachtige wandeling door een oud dorp om niet te vergeten. Zoveel te zien en te genieten.
Vandaag, zondag, hebben we de rest van de wandeling gemaakt. Er was nog een extra stuk wat door velen niet gelopen wordt. Maar omdat het zulk lekker weer is, de zon schijnt uitbundig en het is dus droog, willen we de hele route afmaken. Ook vandaag zien we weer veel moois. De diverse watertjes, cq riviertjes, meanderen rond het stadje en komen op diverse plaatsen bij elkaar op hoogte verschillen wat een klaterend geluid geeft als de ene overloopt in de andere. We gaan omhoog naar het Rampart en de wandelpromenade, daar waren we nl. geëindigd met de wandeling gisteren omdat het begon te regenen. Vandaar, hoogste punt van de stad, gaan we naar beneden en bekijken de brug “Pont de Minimes” genaamd. Dan moeten we een behoorlijk stuk redelijk steil omhoog en puffend nemen we plaats op het Belvédère boven aan de andere kant en worden dan verrast door een schitterend uitzicht over de stad. Hier blijven we even stil voor zitten. De rust is van korte duur want de mensen die (lui of niet kunnen lopen) komen uit het treintje en krijgen de tijd om enkele foto’s te maken. Het is ze gegund, het is er een schitterend plekje voor. We lopen weer naar beneden en komen dan onderlangs de 4 torens met gebouwen en hoge muren en over een grote brug die ze versierd hebben met bakken bloemen er bovenop. Ziet er gezellig uit met al die kleurtjes en pluimen.
Dan gaan we verder in de hoop dat er nog iets is, maar we komen bij ons beginpunt uit en gaan dan maar naar de camper. Het is anderhalf uur later. Bij de camper kunnen we nog een tijdje in de zon zitten en thee drinken. Maar dan komt er een frisse wind opzetten en is de lol weer over. Adrie vind koelvloeistof onder de auto maar kan de oorzaak nog even niet vinden. Even dachten we nog aan ruitensproeiervloeistof, maar helaas, het is echt koelvloeistof. Iemand nog ideeën waar dat vandaan kan komen?? Alles welkom, las het maar zinvol is om te onderzoeken.
Nou, dat was het weer even. Hoop dat jullie weer genoten hebben en graag tot een volgende keer.

Lucia

ps deze keer geen foto's, worden later nog toegevoegd omdat ik geen wifi om mijn eigen computer heb. Mijn excuses

• 25 Augustus 2014 - 09:24

Magda:

Weer een heel verhaal maar zo te lezen al genoeg gedaan. Mooi he bij de Citadel. Geniet van de reis verder en zoek vooral de zon! Hier veel regen en wind, de openhaard brand nagenoeg iedere avond. Groetjes van ons allen :)