kerstgroet - Reisverslag uit Almería, Spanje van Lucia - WaarBenJij.nu kerstgroet - Reisverslag uit Almería, Spanje van Lucia - WaarBenJij.nu

kerstgroet

Door: lucia

Blijf op de hoogte en volg Lucia

24 December 2013 | Spanje, Almería

Alemiria, 24 december 2013

Hallo allemaal,

We gaan door waar we gebleven zijn, 6 december 2013. We staan nog steeds op camping "Los Madriles" in Isla Plana en het is hier prachtig weer. We fietsen naar het 8 kilometer verderop gelegen stadje Puerto de Mazzarone op zoek naar Lidl en die vinden we als we de N332 richting Mazaronne volgen. Het rijden langs de weg went, we maken er geen punt meer van. Het stijgen en dalen is soms wat lastig en moet je omhoog met de fiets aan de hand, maar daarna mag je ook weer naar beneden. Dan denk je: "YES!" Ondanks de zon en de 17 graden vinden we het toch wat frisjes in ons T-shirtje en bedenken we dat een vest meenemen toch beter was geweest. Ik had verse warme kip op de camperplek (marktje) gekocht en die mocht achterop mee om later op een bankje aan de boulevard met op de achtergrond accordeonmuziek verorberd te worden. De terassen zitten vol en het is heel gezellig. De zaterdag was niet zo bijzonder, een wandeling langs de kust en lezen deze dag. Zondag (8e) hebben we ons met de fiets de bergen in gewaagd. Het was een rommelige weg, zand, stenen en zanderige, stoffige grond en wat erger is: vals plat! De hele weg was vlas plat. Deze route is uitgezet om te wandelen of te hyken. Wij hebben kleine vouwvietsje zonder versnelling en we vonden het vreselijk zwaar. De route is 8,7 kilomter lang en stijgt tot 250 meter hoog. We hebben ons kranig geweerd door de helft te fietsen (en af en toe een stukje lopen als het al te steil werd). Door de zwaarte van de tocht kijk je niet om je heen en dat is jammer. Op de terugweg zijn we dan toch maar diverse malen gestopt om foto's te maken of gewoon te wachten op bv. een gezin te paard dat niet al te snel vooruit ging. Pa, moe en 3 kinderen. Het paard van pa was erg onrustig, dus ik zou er sowieso niet langs gegaan zijn. Ik heb het niet zo op paarden, sorry. Leuk van verre dus. Toen we bijna terug waren stopte ik even om een (mini)watervalletje op de foto te zetten. Hierdoor werd mij de doorgang even later versperd door een herder met zijn honderden schapen die net de weg overstaken. Even wachten dan maar en kijken naar de bewegingen die al die schapen maken, slingerend over de paden. Is niet erg, want schapen vind ik wel leuk. Adrie was er net voor, dus die kon alles van de andere kant volgen. Er was er één met een koeiebel om, die hoor je van verre. Alle schapen maken ook verschillende geluiden hoorden we vandaag. Een hele groep was beneden gebleven en moest later alsnog omhoog klimmen om verder de bergen in te gaan. Een koddig gezicht, zo'n kudde. En de herder....................die fluit en roept. We hebben uiteindelijk 11 nachten doorgebracht op de camping en zien mensen elke dag de zelfde handelingen verrichten. Zelfs hier hebben ze een vast patroon opgebouwd en wordt alles sleur. Ben dan ook blij dat we weer verder trekken. Dat doen we op 12 december. We rijden dan naar Aguilla. Een grote stad met een schitterende boulevard. Veel winkels enz. Maar voor de camperplaats zouden we nog ruim 5 kilomter terug moeten langs de kust. Dat doen we niet en gaan verder. We strijken neer in San Juan de los Terreros op een plekje aan het strand met de zee op 25 meter afstand. Er staan meer campers. We zoeken een plat stukje op deze rommelige, zanderige met stenen bedekte hobbelige grond, en uit de wind. We missen hierdoor wat uitzicht maar in de wind is het toch te fris om uitgebreid te gaan zonnen. En we genieten weer van de rust met een stoeltje in de zon, een glas wijn in de hand en een goed boek.
Onderweg zien we overal tomaten plantages. De planten worden gekweekt onder plastic en aan de zijkant een soort gaas. Ze worden keurig voorzien van water via een ingenieus irrigatie systeem met kleine slangetjes. Je wordt soms verblind door het licht van de zon die op het plastic schijnt. Meterslange slurven van plastic omhoog tegen de bergen en vele naast elkaar. Deze kwekers zitten in de regio Murcia en Andalusie. Ook de vele sinaasappel, mandarijnen en citroenen bomen staan vol met vruchten. Dan zie je pas hoeveel plantages er zijn. Ook particulieren hebben enkele bomen staan voor eigen gebruik zoals wij een appel of perenboom in de achtertuin hebben. Voor het eerst zien we hier in Andalusië de amandelbomen in grote getale langs de berg wegen staan. Voor al deze groenten, fruit en noten is schijnbaar de grond enorm goed ook al worden ze afen toe een handje geholpen. De temperaturen zullen zeker voor prima groeiomstandigheden zorgen. Het is hier bijna nooit echt koud.

Het is inmiddels 18 december en we staan nog steeds in San Juan de los Terreros.
Er loopt een zwerfhond rond die ik één keer een maaltijd bevochtigd brood heb gegeven wat hij lekker op heeft gegeten. Hij graait ook de plastic vuilniszakken uit de afvalemmers en holt er dan snel mee weg. De restje brood zijn voor de vogels waar er diverse soorten van rondvliegen. De normale huismus is talrijk, de kuifmus (we noemen hem maar zo), een vogeltje met aan weerzijde bovenop beide vleugels een witte vlek en heeft een rode staart, samen met zijn vrouwtje die wat saaier grijs/bruin gekleurd is. We hebben een castillo bezocht waarvoor we met de fiets aan de hand een zeer steile berg op geklommen zijn. We waren (ongeveer 1 minuut) alleen. Je snapt het niet maar je bent er maar net en dan komen er 2 auto's de berg op. Een rustig koppeltje wat zich terug trekt op een bankje en een rumoerig stel met biertje in de éne en sigaret in de ander hand, radio in de auto op vol volume. We mochten er allemaal van meegenieten. Na wat rond gekeken te hebben zijn we weer afgedaald en teruggefietst. Verder zitten we veel buiten en wandelen of fietsen we wat. Ik heb een lekke band gehad toen ik (alleen) richting bergen ben gereden. Dan moet je terug lopen. Beetje jammer. Heb inmiddels de trimbaan gevonden, die staan hier heel veel op openbare plekken. zolang we hier zijn zal ik daar maar gebruik van maken, doe je nog wat. Het is me niet gegund, want de weersomstandigeheden veranderen en het is te fris en te nat geworden. We hebben veel bewolking en regen. Nog wel een leuke fietstocht kunnen maken samen met Adrie in zuidelijke richting door enkele "dode" encalves.
We hebben Nederlandse buren gekregen, Emmy en Wim uit de buurt van Apeldoorn. Hij helpt ons aan een 12 volts stekker voor mijn stofzuiger maar het snoer is ook kappot en moet gesoldeerd. Nog even geduld dus wat de stofzuiger betreft. We hebben ook enkele tijdschriften gekregen en ik heb mijn uitgelezen boeken doorgegeven.
De 21e december zijn we via de kustweg naar Almeria gereden en daar staan we nu op de boulevard. Zeer gezellig, veel mensen lopen of skaten voorbij.
We werden even opgeschrikt door de politie die verscheen. Je kunt nl. ten alle tijden weggestuurd worden van een camperplek en zeker op deze waar het officieel verboden is te staan voor campers. In de winter doen ze vaak niet moeilijk en er staan hier minstens 10 campers voor een overnachting. Gelukkig ging het om een auto die verwijderd moest worden en kunnen we gewoon blijven staan. Het is een leuke gezellige plek met prima uitzicht over zee en waar de cruiseschepen de haven van Alemira in en uit varen.
Na nog een inspectie van de stad Almeria vonden we deze kerstboom met op de voorgrond fonteinen en erachter de Rambla met kiosken en restaurantjes en........
een overdekte ijsbaan.

Wij wensen iedereen vanuit Almeria in Zuid Spanje een

FIJNE KERST - FELIZ NAVIDAD

EEN GOEDE START, LEUK, KNALLEND, FANTASTISCH, ONDERNEMEND, VROLIJK, GEZOND, FANTASIERIJK, SUCCESVOL, BEGRIPVOL EN NOG MEER VAN AL HET GOEDE VOOR

2 0 1 4

A D R I E & L UC I A

• 24 December 2013 - 13:55

Peet En Martha:

Hallo Lucia en Adri,

Jullie kunnen maar blij zijn dat je op dit moment niet in Nederland zijn, het stormt en regent het daardoor is het ook niet fijn om naar buiten te gaan.
    Bij jullie is het een stuk beter zo te lezen. geniet er maar lekker van.
    Fijne feestdagen en een gezond 2014.

Groetjes Peet en Martha

• 24 December 2013 - 17:57

Henny:

hoi Lucia,

Peet schreef het al, het is hier rotweer, lekker genieten van een warme Kerst daar in Spanje... klinkt erg fijn, iets om te doen als Pieter met vervroegd pensioen is, lekker de koudste maanden in een warm land... als ik al mijn vrije dagen spaar moet dat toch kunnen ;-)

fijne kerstdagen voor Adri en jou.....

Pieter & Henny

Jack en Caroline

• 25 December 2013 - 11:11

Addy Rijke:

Hoi,hoi,

Zo,jullie staan er qua weer beter voor dan wij!
    Gisteren en eergisteren hebben we hier storm gehad dusdanig dat aale platen van het dak van de kas eruit
    gewaaid zijn.
    Voor de rest gaat het goed.
    We hebben best een drukke periode de laatste paar weken van het jaar.
    Vorige week zaterdag heeft Arvid een feestje voor zijn verjaardag gegeven.
    Wij hadden een kerstdiner van Cees zijn werk dus hij vond het wel prettig dat we er niet zouden zijn.
    Maar.....er zouden ca. 6 vrienden komen maar het leek Project X uit Haren wel!
    Het werden er 25 waarvan er twaalf bleven slapen.
    We hadden de partytent aan de tuindeuren gezet en met het vooruitzicht op een invasie het kerstdiner afgezegd.
    Dat was maar goed want om 22.00 uur hingen er al twee kotsend in de stoelen.
    Totaal niet meer aanspreekbaar dus uiteindelijk in bed gestopt.
    Wij hadden al moeite tussen de bediening van hapjes door te zien wie wat deed want een deel zat binnen en een deel dus in die tent.
    Het zag er ook gezellig ranzig uit in de woonkamer de volgende morgen.
    Je plakte aan de vloer waar je stond.
    Aansluitend ben ik voor 12 man + het feestvarken 40 croissant en pistolets en eieren gaan bakken.
    Om half twee ging de laatste weg en om drie uur stond de eerste familie voor de deur waarvan de laatste om kwart voor twaalf weg ging.
    Je begrijpt dat we geen pap meer konden zeggen en Cees heeft de maandagmorgen maar een GAK dag genomen.
    Vandaag halen we oma op en gaan we gourmetten ik had voor de verandering eens geen zin om een hele dag in de keuken te staa.
    Morgen zijn we uitgenodigd bij Rivka en David waarbij we allebei dingen van het diner zouden maken.
    Dat wordt vast wel gezellig.
    Gaan jullie nog iets leuks doen deze dagen?
    Oud en nieuw zijn we bij vrienden uitgenodigd daar heb ik ook wel zin in.

We wensen jullie hele fijne dagen en een bruisend 2014!!!!

Groetjes Cees,Addy en Arvid.

• 26 December 2013 - 10:44

Magda:

Hoii, al verschillende smsjes heen en weer gedaan maar op deze tweede kerstdag toch ff een groet van de kinderen! Hier is het weer best redelijk. Geniet van de dagen he. xxxxx

• 05 Januari 2014 - 15:36

Tiny Walraven:

we wensen jullie het allerbeste voor2014 met hopelijk mooie reisverslagen.
    groetjes tiny en ankie