Zuid Spanje en lekker warm - Reisverslag uit Isla Plana, Spanje van Lucia - WaarBenJij.nu Zuid Spanje en lekker warm - Reisverslag uit Isla Plana, Spanje van Lucia - WaarBenJij.nu

Zuid Spanje en lekker warm

Door: Lucia

Blijf op de hoogte en volg Lucia

05 December 2013 | Spanje, Isla Plana

Hallo allemaal,
Hier zijn we weer met een update van ons doen en laten vanaf 21 november 2013:
We rijden van San Felius naar Sitges. Adrie wil graag langs de kustweg naar Tossa de Mar. Dat is een goede tweebaansweg maar met heel veel bochtenwerk. Af en toe even gestopt zodat Adrie ook van het mooie uitzicht kan genieten. Veel diepe kloven waarin je de heldere blauwe zee ziet. Bergen met inhammen, spectaculair. Vooral de zon die vandaag scheen, gaf alles weer glans. De bergen hebben geleden van de afgelopen regen periode. Dat kun je zien aan de vele brokstukken op en langs de weg en het gruis wat weggespoeld is en op de weg is blijven liggen, dit zijn kleine hobbels klei geworden. Eénmaal in Tossa aangekomen hebben we de GI 682 vervolgd en zo langs alle stadjes gereden tot aan Barcelona. Het was uiteraard minder druk dan in het voorjaar en de zomer, dan kun je er over de hoofden lopen. In Barcelone hebben we een poging gedaan om de N11 te blijven volgen wat niet helemaal gelukt is. We zijn door Badelona (voorstad van Barcelona) gereden, maar hebben het geluid van de Tomtom even uitgezet, die wilde alsmaar dat we een andere weg volgden. Uitindelijk zijn we dwars door Barcelone gereden, wat wij wilden. Ik zag rechts en links allerlei bekende gebouwen en andere zaken zoals de Sagria Familia, huizen van Gaudi, de stompe hoge groene toren, het paleis en verder nog meer wat we eerder nog niet gezien hebben. Nu ontdekten we dat we nog niet alles hebben gezien en hebben we besloten dat we écht nóg een keertje naar Barcelona moeten. De rit naar Sitges is zoals de weg naar Tossa, een kustweg met vele bochten, maar dus ook mooie uitzichten. De zon stond al laag en dat was niet prettig rijden. Vlak voor Sitges moesten we stoppen, de Gardia Civile, vanwege een aarijding. Hierdoor was er maar één rijbaan beschikbaar. Een mooie dag met veel zon en goede temperatuur van rond de 14 graden. De zaterdag begint goed met aan het firnament de zon. Het wordt vandaag 15 graden en de wind laat zich ook nog steeds goed horen en voelen. We waaiden bijna van de fiets af toen we even naar Peniscola zijn gegaan. We hebben heerlijk gedouched en ik heb weer een was kunnen doen die in de wind zo droog is, en boodschappen voor 2 dagen. Hier zijn de winkels niet open op zondag zoals in Frankrijk. Je raak verwent, haha. Het was een frisse nacht en een buurman beloofde een deken voor de volgende. Is niet nodig want we hebben een dekbed bij ons.
We blijven nog enkele dagen hier, het is mooi weer en 15 graden, wat wil je nog meer. We keutelen wat rond, praten eens met de één en ander, doen eens een wasje, poetsen wat aan de fietsjes, we internetten (dat hebben we hier!) en wachten tot er iemand op skype bereikbaar is. Mijn computer is in Nederland gerepareerd dus ik kan weer wat doen, heb dan ook skype weer geïnstalleerd. We hadden gisteren en vandaag muziek van onze buurman, country en western. Deze man heeft van een speciekuip, een stok en een nylon draad en een stukje pvc pijp een bas gefabriceerd en dat geeft een prima geluidje. Zijn vriendin speelt banjo en hij ook nog gitaar, af en toe zang erbij. Ook een versterkertje erbij, het was genieten. De volgende dag hebben we gezamelijk een borreltje gedronken voor de camper. Leuke mensen. Nu zitten we inmiddels in Gandia, boven Benidorm, en staan hier op een prima camping. De rit hierheen hebben we vrij snel gereden. Twee stopjes ingelast. Gepoogd om 66 kilometer voor Gandia een leuke weg te vinden, dat is mislukt omdat we de weg niet konden volgen, we moesten onder een viaducje door van 2,50 en dat lukt niet als je 2,85 bent haha. Dan moet je gewoon weer terug. Tijdens één van onze stops kwam er een Fin aanrijden, met camper, die stopte ook. Alleen niet tijdig en vloog zo de stoep op, waar beide inzittende best lol om hadden. Hij reed gewoon te hard. Zij vloog, goed dat ze vastzat, omhoog op haar stoel. Je maakt af en toe wat mee hoor. Op de camping aangekomen hebben we nog tot 5 uur heerlijk in de zon kunnen zitten met 15 á 16 graden en uit de wind. Vandaag 27 november is het wederom lekker, hoewel.... er is wat bewolking. Goed weer voor een fietstochtje. Het werd een kleintje, even naar het winkelcentrum, like Mortiere. We stonden op een gereserveerde plek en moesten vandaag verhuizen, dat kostte anderhalf uur. Niet erg, want we staan nu vrijer en hebben meer zon en uitzicht. Nog twee dagen bijgeboekt daarna zullen we wel weer verder trekken.
Dat doen we inderdaad. Na een dag met veel regen gaan we maar verder. We nemen de N332 naar het zuiden. Even de Lidl in voor inkopen en dan belanden we rond het middaguur in Denia waar we op het strand gaan staan. We hebben hier in het voorjaar ook geslapen, dus moet kunnen. Er waait nog steeds een koude wind en de temperatuur blijft bij 13 graden steken. We vinden het een beetje fris hier. Zolang je uit de wind in de zon zit is het wel lekker. Ik loop nog even naar de Toerist Info in het centrum om een stadsplattegrond (onvriendelijke baliemedewerker) en een kaart van de omgeving en ben om half 3 weer terug. Ik zit net 10 minuten als "Jos de krantenman" in zijn lichtgroene fiatje aan komt rijden over het strand. Hij komt het plaatselijke weekblad bezorgen. Is Nederlander, maar woont hier. Leuk en welkome afwisseling. Hij blijft een halfuurtje kletsen en verwijst ons, nadat we zeggen dat het wel winderig is op het strand, naar een plekje bij de "Rode"pier. Zodra hij weg is gaan we er even kijken en staan hier met mooi uitzicht op zee, kustlijn, bergen en met minder wind. De zon is inmiddels achter de wolken verdwenen. Ik heb nog een ouder Duits paar ontmoet bij de TI en die kwam ik bij de pier weer tegen. Leuke gebabbelt en informatie uitgewisseld. Hebben een camperbus,maar ook een woning hier in Denia. Aardig koppel. Als we hier niet mogen blijven staan (soms doen zetten we de camper meer ergens neer), zo zei de vrouw, dan komen jullie in onze straat staan. Dat mag zeker. Ze was gewoon bezorgd voor ons, zo lief. Je ziet, adviezen genoeg en soms volgen we zo ook nog op. haha. We gaan vandaag enkele kilometers verder en gaan via een pas van Denia naar Xabia en bezoeken op deze weg nog even de Cap van San Antonio. Hier vandaan zie je Xabia (plaatselijke naam Javea, dialect) onder je liggen met en schitterende baai. Er wandelt ook nog een hondenclub voorbij, leuk al die brave honden. Training goed gelukt!
Van de weg naar de cap is het nog altijd 3 km. rijden en dus ook weer terug, maar is de moeite waard. Wij zijn afgedaald naar Xabia en doorgereden naar Moraire. Hier inkopen gedaan voor het weekend en dan naar het strand gereden waar we de nacht doorbrengen met nog één andere camper, een Engelsman. Het begint net stevig te waaien en het koelt in de avond (donker) behoorlijk af. We zijn maar even verplaatst om tussen de palmen te gaan staan en zo de rukwinden wat te vermijden. Wat we verwacht hadden was wat wind, maar het heeft gestormd en heel hard geregend. We zijn dan ook half aangekleed in bed gekropen, je weet maar nooit.Toen we rond tweeën vannacht nog even naar buiten keken leek het alsof we in een vijver stonden, we stonden in het water! Windkracht 8 was voorspeld en die hebben we ook gehad. Ondanks alles hebben we toch redelijk geslapen, maar is wel een ervaring. Inmiddels is het licht en komt de zon af en toe weer tevoorschijn. Dat is beter. Het is vandaag 1 december en men zegt dat de maanden december en januari toch wat frisser zijn. we wachten af.
Vandaag zijn we langs de N332 naar Calp gereden. Daar zagen we flamingo's in het meertje nabij de camping. Na een kleine stop verder tot Altea. Weer een stop en gelijk wat gegeten. De golven sloegen over de muren waar een restaurantje gelegen is, niet goed voor de zaken. Best spectaculair voor de Middelandse Zee. Dan verder de N332 gevolgd naar Allicante waar we in de verte de sneeuw op de toppen van de bergen zagen. Nabij San Pola zijn we door een zoutwinningsgebied gereden. Ook daar stonden vele flamingo's te fourageren. Al die zoutbergen, leuk om eens van dichtbij te zien Verder naar Carthagena, vandaar naar een camping in Isla Plana, nabij Mazzarone, genaamd Los Madriles. Door de bergen met als hoogste top 325 meter (La Cuesta). De camping heeft een zwembad met zeewater van ongeveer 28 graden en wordt elke avond geleegd en de volgende morgen weer met schoon water gevuld. Het is te laat vandaag om nog te gaan zwemmen, morgen misschien. Mooie, schone en goed onderhouden camping met diverse etages, keurig platte plaatsen afgescheiden door groen en met uitzicht op zee. Prima sanitair. Aan te bevelen voor korter of langer verblijf.
We hebben (2dec) schitterend weer, zon en weinig wind. De temperatuur loopt op tot 18 graden. We gaan zwemmen en later in ons T-shirt op de fiets naar Puerto de Mazzarone, een kleine 8 kilometer enkel. rond vieren zijn we weer terug en genieten op ons terrasje van de zon en van het heerlijke net vers gehaalde eten. Snijbonen met entrecôte en de ondergaande zon. Vandaag hebben we niets te klagen.
Nu wel, niet echt natuurlijk, maar het is bewolkt en er valt af en toe een spatje regen. Ondanks dat gaan we 's middags een eindje fietsen en klimmen een berg op waar eenzeskantige toren staat. Naar de vorm waren we nieuwschierig omdat we vanaf afstand niet konden zien of hij vierkant, vijf kanten had of nog anders. Met noemt hem "Torre de Sante Elena"en ligt bij het dorp Azohia. Als we terug zijn op de camping wagen we ons nog eens in het zwembad. We vonden het buiten te koud maar hebben genoten van het binnenbad wat wel lekker warm aanvoelde. 4 december maken we 's middag een mooie wandeling, in de zon. Het is warm, we lopen naar het dorpje hier vlakbij. Daar vinden we ruïnes uit de periode 100 jaar na christus. Romaans. Fraai te bekijken vanaf een wandelpad wat er om- en overheen loopt.
De caravans en campers zijn hier al fraai verlicht met kerstlichtjes en andere accesoires die met kerst te maken hebben. Als het donker is staat overal te knipperen. Rood, groen, blauw of de Kerstman gaat aan en uit. De winkels liggen er al weken vol mee, veel suikergoed en chocolade in diverse vormen. Vooral veel speelgoed voor de kinderen. We kijken en genieten, maar bij ons (nog) geen verlichting hoor. Vandaag is het Sinterklaas 5 december. Helaas zonder kruidnootjes en spijs. Op deze bijzondere dag 5 december (haha) is ons kadootje de zon. 20 Graden vandaag. We zitten om 10 uur al op onze stoeltjes buiten koffie te drinken en genieten. Het is nu Sinterklaasavond en ik ga nu proberen dit op de site te zetten.

Lieve groet, Lucia

• 05 December 2013 - 19:15

Henny:

jullie hebben het daar beter dan wij Lucia... het waait heel hard in NL en eerder deze week moesten we al de ruiten krabben... dus lekker daar genieten van de warmte en zon, veel gezonder ook...

groetjes uit Schiedam....

Pieter & Henny

• 05 December 2013 - 21:38

Lucie Vroonland:

Hallo luitjes,
    Nou jullie hebben het beter dan wij hier. Harde wind, zeg maar storm en vies. Morgen geven ze regen en sneeuw af. Nou ja we zien wel. We hebben net sinterklaas gevierd bij de kinderen en zijn bijna van de fiets gewaaid. Heerlijk he dat temperatuurtje. Genieten maar weer. We kijken weer uit naar jullie volgende verhaal.
    Gr. Rien en lucie