Van de golf van Biskaye naar Nederland - Reisverslag uit Middelburg, Nederland van Lucia - WaarBenJij.nu Van de golf van Biskaye naar Nederland - Reisverslag uit Middelburg, Nederland van Lucia - WaarBenJij.nu

Van de golf van Biskaye naar Nederland

Door: Lucia

Blijf op de hoogte en volg Lucia

11 November 2013 | Nederland, Middelburg

Middelburg, 11 november 2013

Hallo allemaal, hier ben ik weer met wat nieuwe informatie over de voortgang van onze reis, lees ze.
Ik start op 1 november wanneer we naar Bayonne rijden. De D 810 is even onze gids. TomTom liet het even afweten. Is een oudje en weet niet alles meer  precies. Soms is het lastig dat we met een verouderde tomtom rijden. Maar beter dat, dan niets. Uiteindelijk stuurt hij ons naar de goede plek in Angelt aan de kust, maar de plek loopt te veel af en is bijna niet te corrigeren met onze plankjes die we soms onder enkele wielen leggen om recht te kunnen staan. We rijden naar een andere plek nabij de rivier Adour. We lezen aan de haven op een bord dat er voor de kust een Canyon ligt die tot meer dan 2000 meter diep gaat. Een flinke dus. De zee is zeer onstuimig hier, erger dan in Capbreton 20 km. noordelijker. Bayonne, Biarritz en Angelt liggen aan elkaar vast en hebben samen (ongeveer) een oppervlakte van 7 bij 7 kilometer. Wanneer we van onze plek naar de vuurtoren gaan is dat al 6 kilometer enkele reis. Voorlopig hebben we de 500 meter omgeving verkend en dat zag er leuk uit, mooie kust. Spanje en de Pyreneeën komen steeds dichterbij. Vandaag 2 nov. zijn we naar Biarritz gefietst. Klimmen en dalen . Dus af en toe lopend omhoog. De zee was hier spectaculair bezig met hoge uiteenspattende golven op de kliffen en de 2 bruggen die we over gegaan zijn naar een rots in zee. De zee zorgt voor een soort mist, stuift enorm, waardoor alle foto’s wat wazig overkomen. We waren bij de kliffen, falaises, waar het opkomende water veel bekijks trok. Er staat een gebouw, La Palais, wat nu als hotel gebruikt wordt. Prijs van een menu € 130,--. Desserts vanaf € 29,--. Pittige prijzen, maar het ziet er dan ook erg luxe uit. Biarritz heeft veel mooie gebouwen, huizen en kerken. Vooral aan het water veel eetgelegenheden. In de straten er achter mooie winkels. Wij hebben genoten van Biarritz. Hoogte verschillen zijn best te doen hebben we gemerkt. Je moet niet bang zijn een eindje te klimmen. We zijn langs de rivier de Adour terug gefietst. Totaal ruim 20 kilometer gefietst vandaag. 3 November, we moeten morgen de 4e voor 12.00 uur weg zijn van de camperplek want deze plaats wordt tot 1 april gesloten. Nog even een wandeling gedaan naar de woeste zee. Door de wind worden de golven opgestuwd tot wel 4 meter hoog. We zijn op de pier geweest maar werden bijna overrompeld door en overslaande golf. Drie jongens hadden minder geluk, die waren door en door nat. We hebben in overleg met het thuisfront besloten dat we nog even terug naar Nederland gaan om daarna te vertrekken tot half maart volgend jaar. Een halfjaar weg vinden de kinderen erg lang, en we hadden voor vertrek al min of meer een afspraak hierover gemaakt. Dus morgen beginnen we aan onze terugtocht en hopen dat het in Nederland niet al te koud is . We hebben al enkele kilometers afgelegd. Overnacht in Taussat en gaan dat vannacht doen in La Rochelle. Het is nog steeds slecht weer, veel regen en wind. In Taussat stonden we beschut, maar in La Rochelle zijn we overgeleverd aan het weer en nabij de zee te schudden in de wind. Vanmiddag even zon gehad en dat doet goed. We volgen onze weg terug en gaan nog even kijken in Jard sur Mer waar ik beide witgouden oorstekkers nog had en 20 km. later maar één meer. We gaan kijken of we hem héél toevallig nog kunnen vinden. We zijn al eerder terug gereden en hebben toen ook al flink gezocht op de plaatsen waar ik hem mogelijk kwijt geraakt kon zijn. Had ze net vorige nacht weer ingedaan omdat de irritatie die ik had bij het gaatje weer beter was. We doen nog één poging. Vandaag de auto opengeschroefd en gezocht, dus Jard is de laatste hoop. We rijden dus van La Rochelle naar La Tranche. Het parkeerterrein van de super U. Niets. Dan naar Longeville sur Mer. De Casino (winkel) in en nevraag gedaan aan een medewerker die nergens van wist. Hij is voor mij bij de servicebalie gaan vragen, daar ging een laatje open en jawel daar was tie. Ik was zóóóóóó’blij, dat verwacht je gewoonweg niet meer. Gebak voor al het personeel, die ook blij. Vanaf dat punt konden we rustig verder met de terugreis naar Nederland. We hebben diverse plaatsen gezien waarvan ik enkele zal aantippen. Ancenis, hier hangt een zeer oude brug over de Loire. Schitterend gewoonweg. Cees, een plaatsje met een prachtige kathedraal. Verder rijden we de meeste plaatsen voorbij. W(e gingen nog door een Forest met diverse hoogtes en uitzichten. We zagen de “normale” bomen met gekleurde bladeren staan onder de hoge dennenbomen bovenop de heuvels. Als de zon erop staat, hetgeen zeldzaam was vandaag, zien die dalen en heuvels er prachtig uit. Heel anders dan in de zomer als alles gewoon groen is. We zijn nu beland in Gacé boven Alencon, nog enkele honderden kilometers te gaan. De regen valt af en toe nog steeds met bakken uit de hemel en de luchten zijn zwart. Gelukkig vandaag ook wat zon gezien. (8 nov). Na twee dagen rijden met onderweg veel regen en wind zijn we nu in Duinkerke en is het droog. Vanmorgen hadden we slecht 4 graden op de thermometer en hebben we de kachel en de boiler aangehad om ons te warmen en met warm water onze haren weer eens te wassen wat een verwennerij is momenteel. Onderweg mooie bergen/heuvels gezien met nog steeds die prachtige herfstkleuren. Jammer van het weer, het had zo mooi kunnen zijn. Zondag 10 november hopen we aan te komen in Middelburg. Dat is gelukt met een veel zon onderweg en ’s middags konden we Frans gebak eten met de familie in Middel burg. Als we weer onderweg zijn horen jullie weer van ons. Tot dan.

• 11 November 2013 - 20:11

Lucie:

Hallo, leuk dat jullie weer in middelburg zijn. Denken jullie nog tijd te hebben om langs te komen. Zo ja dan horen we het wel en zo niet dan kijken we weer uit naar jullie verhaal. Jullie zijn toch wel in spanje he eind april of zo.
    Hier niks te melden, alles zijn gangetje.

Gr. Rien en lucie

• 11 November 2013 - 21:07

Albert:

Hey daar, wat een geluk van die oorbel. Zo'n groot land en zo'n kleine bel, en dan toch vinden. Knap hoor. Hier bij ons is het gewoon doordeweeks werken en in het weekend vrij, geen spektakel. Vanochtend de herfstblaadjes nog bij elkaar geveegd in de tuin :-)
    Groetjes!

• 13 November 2013 - 06:06

Henny:

Jemig, wat een mazzel dat je hem dan terug vindt.... dat weegt denk ik wel op tegen de narigheid van het weer... maar nu deze tijd in Nederland, ik denk dat ik naar een mooier weer en verkoudheid en griepvrij gebied was doorgereden ;-)

op dit moment is het hier echt te koud en te nat vind ik....

fijne dagen bij je familie....

Henny