Golf van Biskaye - Reisverslag uit Capbreton, Frankrijk van Lucia - WaarBenJij.nu Golf van Biskaye - Reisverslag uit Capbreton, Frankrijk van Lucia - WaarBenJij.nu

Golf van Biskaye

Blijf op de hoogte en volg Lucia

31 Oktober 2013 | Frankrijk, Capbreton

Hallo allemaal, hier zijn we weer met wat nieuws.
We zakken richting zuid vanuit La Rochelle. La Rochelle is een mooie oude plaats waar we 4 dagen gestaan hebben en lekker weer gehad. De temperaturen variëren overdag tussen de (laagste maar één keer gehad) 16 en de 24 graden. Meestal zit het rond de 20. Wanneer het waait zakt de temperatuur 1 á 2 graden. ’s Nachts is het ook lekker met een minimum van 13. Het regent af en toe een dag, maar over het algemeen hebben we goed weer en kunnen we er op uit trekken op de fiets. Vanuit La Rochelle zijn we gezakt naar Rochefort. Deze stad is weer heel anders. Ook heel oud met een Marine verleden. Dit merk je aan alle gebouwen die nog kenmerken hiervan hebben. Er ligt een replica van een zeer oude 3 master in een dok. Hij kan varen. Verder hebben ze net buiten de stad een Transbordeur. Even uitleg: dat is een gigantisch hoge stalen hangbrug met 2 pylonen met daartussen een balk die is voorzien van een bewegend deel waaraan stalen kabels hangen. De brug, een stalen kist met daarop planken hangt aan die kabels en wordt door het bewegende deel over het water heen en weer bewogen, raakt het water dus niet. Het is een schitterend stukje werk. Is de laatste hangbrug in Frankrijk, er zijn er nog slechts 8 op de hele wereld. Wij hebben een vice versa ticket genomen en genoen van de overtocht. Het wiebelt wat maar is echt leuk. De brug heet “Le Pont Transbordeur”. Wij hoorden over dit fenomeen van Anneke en Arie uit Stad aan het Haringvliet, ze hadden nog meer info voor ons over o.a. Brouage een oud vestingstadje. Hier zijn we ook geweest. Je komt er over smalle weggetjes en volgens mij gaan er geen bussen met toeristen heen want het is zo smal allemaal, de D238. Je kunt er niet langs een andere weg komen en wordt dus gedwongen er doorheen te rijden om verder naar het zuiden te gaan. Ik moet wel eerlijk zeggen dat als je er niet persé heen wilt, je er ook niet zult komen. Als het druk is en mooi weer, wat wij helaas niet hadden, is het erg leuk dit plaatsje te bezoeken. Grappig detail is dat ze in het verleden een haven aan zee hadden en de (lage) bootjes door het moerasgebied moesten vluchten ze de onderaardse haven in konden varen via lage ingangen waar een normaal schip niet door kon. Eén zo’n ingang is nog te zien. Verder zijn er veel winkeltjes en restaurantjes en is alles erg kleinschalig opgezet. Je ziet het van een afstand bijna niet liggen, maar zoals ik al zei, met mooi weer en een drukke zondag kun je er heerlijk toeven. We hebben een stuk door het Foret Coubre gereden wat ook in deze tijd nog erg mooi is. Nu zijn we in St. George de Didonne. Ook zijn we in de Cité de Huitres geweest, bijzonder zijn de boten waar de vissers mee varen. Plat als een propellorboot in het oerwoud en snel zijn ze ook. Ze varen hier op de Seudre waar een heel netwerk van oesterkwekers zit. De Cité is een kilometers groot gebied. We rijden verder en gaan over het viaduct de la Seudre (Seudre is de rivier) naar La Trembla en dan door naar onze plek bij St. George de Didonne, ligt aan Royan (grote stad) vast. De volgende dag nemen de veerpont en ik schrik van de prijs: € 47,--. Hadden we maar eerst moeten informeren. De pont vaart van Royan naar Le Verdon s.Mer. Het is niet meer dan een tochtje over de Westerschelde. Wel leuk, je vaart tenslotte toch even op de Oceaan. Ik rijd deze dag 250 km. Vooral door dennenbossen die hoogstwaarschijnlijk productiebossen zijn gezien de takken die er met enige regelmaat afgehaald worden en de stand van de bomen. We gaan nog even langs Hourtin plage en kijken even over zee. Daarna stoppen we, zodra het kan, aan het Lac d’Houtin-Carcans. Er zijn niet zoveel mogelijkheden om te stoppen. Een kilometers lang en breed meer, ziet er prachtig uit. Hier kun je uren zitten kijken op een bankje. Gaat niet, want het is al laat en we moeten verder. We eindigen deze dag in Taussat aan de baai “Basin D’Arcachon” (23-10). Het is inmiddels donker en nemen wat foto’s van de baai met op de achtergrond een schitterende grote planeet. De temperaturen hangen tussen de 18 á 20 graden en het is gelukkig weer zonnig. We blijven nog een dagje. Maar de volgende dag gaan we verder, het regent dat het giet en we moeten ook nog water vullen. Ik ben na afloop dan ook doornat. We rijden naar Arcachon, een hautaine badplaats die weet hoe ze de artikelen moeten prijzen, erg hoog. Veel winkelstraten, maar wij stoppen hier niet. We gaan door en komen bij de “Dunes du Pilat”. Daar raak je van onder de indruk als je er voor staat. Een hoogte van 150 meter. De mensen die er op geklommen zijn lijken net poppetjes. Het is slecht weer, dus wagen we ons er maar niet aan. Mooi is het wel. Met zijn 150 meter breed en 3 kilometer lang. Heel bijzonder!! Onze volgende camperplek ligt in Parentis-en-Born aan het “Étang de Biscarossa et de Parentis”. Net als onze volgende plek een dag later in Gartes. Hier blijven we wat langer. Mooi rustige plekje aan het meer. Veel meer dan dat is hier niet te vinden. Wil je in de bossen fietsen dan ben je hier aan het goede adres. De temperatuur blijft nog steeds rond de 20 graden hangen en de zon laat zich gelukkig ook weer zien. (27-10-2013). We hebben inmiddels geconstateerd dat de hele kust langs de Golf van Biskaye vol staat met dennenbossen en dat er weinig camperplekken te vinden zijn. In het zuiden gaat dat een stuk beter. We komen nu in de buur van Biarritz en Bayonne en net daarboven zijn er voldoende. Na alle gratis plekken is dit een dure hoek. We staan nu net boven Biarritz in Capbreton net achter de duinen. Het stageld wordt hier opgehaald. We hebben weer eens stroom, maar internet moeten we al weer enkele dagen ontberen. Het is slecht weer dus dan rijden we maar weer een stuk. Hopelijk knapt het snel weer op. Helaas is het vandaag (29 okt) nog slecht maar knapt het in de loop van de morgen iets op. We maken een fietstochtje naar het dorp en naar de haveningang waarin de golven al een meter hoog zijn, buiten zijn ze enkele meters hoog en slaan te pletter op de pier, strand en stenen. Wat een kracht. Een enkel kind waagt zich in de zee, maar moet er snel uit van pa want hij kan niet blijven staan, de zee is te krachtig! Dus gevaarlijk. Het stadje is niets bijzonders met meer één winkelstraat. We gaan terug naar de camper en zijn net op tijd binnen voor de nieuwe buien die er weer aankomen. De 30e besluiten we nog een dagje in Capbreton te blijven het is lekker weer en we gaan allebei even in de oceaan staan en ontdekken dat het zand dat met water is overgoten warmer is dan het zand wat niet in aanraking is gekomen. Vreemd. Ook het water komt hoger aan dan we gewend zijn en we lopen allebei een natte broek op.  Adrie loopt later via het strand nog naar het dorp en ik doe de boodschappen en poets mijn fiets maar weer eens. In de zon is alles mooier. ’s Avonds gaan we naar de zonsondergang kijken via het duin en zien in de verte de Pyreneeën boven de wolken uitsteken. Overdag zijn ze bijna niet te zien vanwege het stuiven van de zee die een soort mist veroorzaakt. In de schemer slaan we nog een shutteltje tot we niets meer kunnen zien. Het is windstil. Vandaag waren er honderden surfers in die hoge golven en het is mooi om dat eens te zien. Ik sluit nu even af terwijl wij in de zon kunnen genieten van al het moois. We zitten lekker buiten op onze stoeltjes en luieren hier al enkele dagen. Volgende keer horen jullie hoe we verder zijn gegaan.
Groeten uit het Baskenland.
Lucia

• 05 November 2013 - 10:17

Ap:

Hallo Lucie en Adri,

we zijn nu weer 10 dagen in Portugal, veel mooi weer. het zijn ook duidelijk meer mensen als vorig jaar.
    tijdens onze reis veel slecht weer gehad, met vooral veel wind. in Spanje was het 9 graden.
    Alleen de twee dagen dat we gestopt zijn in St.Jean de Luc en Cáceres was het goed weer.
    voor de rest alles goed,

groetjes ap en frida