in Nederland - Reisverslag uit Péronne, Frankrijk van Lucia - WaarBenJij.nu in Nederland - Reisverslag uit Péronne, Frankrijk van Lucia - WaarBenJij.nu

in Nederland

Blijf op de hoogte en volg Lucia

02 Juli 2013 | Frankrijk, Péronne

Hallo Allemaal,

Hier de laatste update vanuit Bergen op Zoom waar we aan de gezellige Boulevard Noord staan op een camperplek uitkijkend over het meer. Mac Donalds is 25 meter weg dus als het gelukt is kunnen jullie nu mijn laatste verslag lezen. Veel leesplezier.

Op 21 juni vertrekken we uit Gignac waar we met een omleiding naar toe gekomen zijn en ook weer terug gaan met een omleiding richting Brive. Tijdens de omleiding reden we langs een bos waar een bruin reetje met witte achterkant door ons opgeschrikt werd. Het rende een eindje met ons mee waarna het snel het bos inrende.
Van Brive via Masseret, Chamberet D30, Eymoutiers naar Guéret. Een ietwat saaie route door de bossen over een smalle slingerweg waar niets meer is te zien dan bomen. Is niet helemaal waar, want er waren nog wel wat kleine dieren te zien zoals een marter, een fret en een (voor ons) schitterende roofvogel, grijs met wit en een felgele snavel.
Dan door naar Chateauroux waar we op camping Belle Isle hebben gestaan. Er zijn daar ook gratis camperplekken buiten de camping, maar we verlangden naar een warme douche en de telefoon van Adrie moest nodig opgeladen.
We konden zelf een leuk plekje uitzoeken, voordeel van dit jaargetijde.
Ik heb een heerlijke maaltijd klaargemaakt. Had een gegrilde kip meegenomen, vers brood, salade, sla met tomaat, zoute boter enz. Ondanks dat we geen gas hebben redden we het best.
Het weer is niet zo best, af en toe een buitje en véééél bewolking. Temp. tussen de 16 en 19 graden wat te doen is.
De volgende dag trekken we weer verder in Noordelijke richting. We starten met Blois, bijna 100 kilometer verderop, via de D996, een fijne weg en redelijk rechtoe rechtaan. De omgeving is niet zo inspirerend. Dit deel van Frankrijk is niet echt spannend. Het waait stevig waardoor de korenvelden waven. De vele klaprozen en paarse distels doen het goed met de boterbloemen ertussen, mooi kleurenspel.
We passeren vele dorpen die er altijd leuk uitzien en waar het af en toe spannend rijden is omdat de straatjes zo smal zijn. Wij hopen er dan zonder schade aan de bus of anderen langs te kunnen rijden. Gaat tot nu toe nog steeds goed.
Van Blois naar Chartres en alles in met een tempo zo rond de 80 km. per uur. Dan naar Dreux en zo naar Vernon. Deze stad wilde ik graag nog even terugzien. Ik dacht dat we eventueel konden overnachten onder de brug aan de Seine. Laten ze nou net het parkeerterein renoveren. Het is helemaal afgesloten! In het centrum is met de bus vrijwel niet te parkeren. Dan maar weer verder, maar niet voordat we de Seine vanaf de kant hebben bekeken.
Op naar een plaatsje wat Le Vaudreuil heet. Is bijna niet te vinden op de kaart terwijl ze er toch een heuse watercentrale hebben. De rivier de Euser stroomt er met flinke vaart doorheen en daar wordt goed gebruik van gemaakt door de stad. De Euser splitst zich hier in 3 riviertjes en gaat zo naar de Seine.
Wij staan op een parkeerterrein nabij een sportcomplex en er is net een Fransman bijgekomen. Er mogen 2 campers staan, dus het is nu vol .
Net nog een poging gedaan te wandelen maar deze werd verstoord door een stortvloed van water. We hebben beiden een schuilplaats kunnen vinden onder de brug en zijn (redelijk) droog gebleven. Het weer was wisselend vandaag. Zon en in de middag regen. Temp. blijft tussen de 16 en 19 graden hangen.

Verder vanuit Le Vaudreuil. We zijn vertrokken nadat we nog een bezoekje aan de plaatselijke bakker hebben gebracht. Stokbroodje en een grote aarbeien/rabarberpunt meegenomen. Bij het consumeren, zo half de middag, bleek er nog pap en amandelspijs in te zitten ook en lekker zoet te zijn. Een smakelijk hapje tussendoor.
We zijn diverse plaatsen gepasseerd tijdens onze rit van vandaag. Enkele namen zijn: Argueil (D321), Gaillefontaine (D236) hier stond een prachtig kasteel, Poix de Picardie (grote stad), Conty, Ally s/Nove.
We zijn uiteindelijk terecht gekomen op een stadscamping, Municipal camping “du Brochet” in Péronne nabij st.Qeuntin.
We hebben veel gezien vandaag. Lyon la forêt bv is een stadje wat bol staat van de vakwerkhuizen en zeker een bezoekje waard is. Wij zijn naar boven gereden, de berg op om een panoramisch overzicht te krijgen. Dat viel wat tegen want we kwamen voordat we wat konden zien, allemaal bomen in de weg, weer beneden in het stadje terug. Schiet niet op! Dan weer terug omhoog gereden, vica versa, en konden onderweg dan toch nog een gaatje vinden om doorheen te kijken. Op die plaats staat ook een bankje maar er is geen plek om de auto weg te zetten, dus zitten is alleen optie als je aan de wandel bent.
De wegen die we bereden hebben waren zeer de moeite waard. Veel landbouw, dus graan, vlas enz.
In Ally s-Nove hebben we op een parkeerterrein op de stoeltjes in de zon gezeten en daar genoten van de lekker punt van de bakker. We besloten dat we naar Péronne zouden gaan en morgen van daaruit weer op het gemak verder omhoog.
Ondanks dat we geen gas hebben is er weer heerlijk gegeten. Gekocht: een aluminium oesterschelp, hierin zat een overheerlijke krabsalade (echte krab) en werd het 1e gerecht.
Dan verder met de garnalensalade en Surimi (nepkrab) met macaroni salade en wat stokbrood. Als toetje een witte chocolade crême pap. En uiteraard het heerlijke glaasje wijn. Yummi!
Het weer was wisselend. Begon koud met 13 graden en zwaar bewolkt. Af en toe zon in de loop van de middag, rond half vijf, heeft het even gehoosd. Toen we op de camping stonden was het weer droog en hadden we af en toe de zon weer om ons heen.
De ramen zijn inmiddels weer gesloten om het aangenaam te houden want de kachel kan ook niet aan als je geen gas hebt. We hebben sokken aan en truien mee, we kunnen alles aan, haha. Vandaag geen bijzondere dieren gezien. Een duif vloog onderweg tegen de ruit gehad wat een enorme klap gaf. Er vlogen er drie op en de laatste heeft het helaas niet gered. Geeft een rot gevoel hoor.
Dat was deze dag dan weer. Een dag met kastelen, waar je wel en niet bij kon komen, leuke uitzichten, veel gelachen.
Op maandag 24 juni zijn we vanuit Péronne weer verder gegaan op weg naar het noorden. Het schiet al op. Veel gereden vandaag. Via Cateau naar Valenciennes en bij Peruwelz de grens over België in en zo naar Leuze.
Het leek mij leuk om eens bij Geraardsbergen te kijken bij de Muur, die van de Tour door Vlaanderen. Grote stad en zeker de moeite waard om eens te bezoeken. Veel gezellige pleintjes en leuke winkelstraten. Maar wij waren op zoek naar de Muur en die hebben we gevonden. Ik heb van Kees Bal, ex Tour de France rijder die enkele ritten op zijn naam heeft staan, en ex-collega van mij een mailtje gekregen waardoor de wens om daar eens te gaan kijken aangewakkerd was.
Het is een erg steile weg omhoog over kasseien en de weg draait ook rond waardoor je het einde niet echt kan zien. Voor een wielerrijder een knap stukje werk als je boven ziet te komen. Lopend was het al een hele tour. Adrie heeft de trap genomen en was eerder boven. Als je dan boven komt is er een kapelletje helemaal bovenaan de berg. De hele stad ligt overigens erg hoog en je hebt een fantastisch uitzicht van bovenaf over de omgeving. De hele weg naar boven staat bol van de informatie over Eddy Merckx die daar tweemaal op gewonnen heeft. Sindsdien noemen ze hem “De Kanibaal”.
Daarna, het was al laat in de middag, zijn we doorgereden naar onze camperplek. We wilden graag in Rupelmonde gaan staan aan de oever van de Schelde. Helaas mag je daar sinds 1 mei dit jaar niet meer staan en zijn we uitgeweken naar Basel, ligt net iets boven Rupelmonde. Deze plaats, bij een sporthal, is niet echt gezellig. Gelukkig kwam er nog een camper, mensen uit Emmeloord, bij ons staan. Het weer was slecht, het miezerde en later werd het regen. We hebben nog even kunnen praten met de buren en onze laatste ijsjes weggegeven omdat: we geen stroom hadden, geen werkende vriezer als je stilstaat en wij er samen al 4 op hadden. Meer wilden we echt niet meer die dag. Later op de avond, rond half tien, werd het droog en ben ik nog even een stukje gaan lopen. Kwam ik aan een meertje waarin drie zwanen lagen recht voor een verlicht kasteel! Wat een plaatje. Gauw fototoestel gehaald maar toen ik terug kwam waren de zwanen iets verderop gaan liggen, weg leuk plaatje. Toch nog maar enkele foto’s gemaakt met leuke effect zo in het half donker. Adrie kwam ook nog en ook hij vond dat het er romantisch uitzag zo met het kasteeltje op de achtergrond. Soms kom je ineens voor leuke verassingen te staan. Het was verder een rustige nacht.
Volgende dag begon droog en ik wilde, nu we toch bij Antwerpen waren, nog even naar de camping- en camperwinkel. Zo gezegd, zo gedaan. De gevel verraad niet dat het een grote winkel is. Hij is echter heel diep en heeft een bovenverdieping. Het assortiment is ruim voldoende en we zullen er zeker nog een terugkomen om één en ander aan te schaffen. Nu hebben we alleen een haakse stekker meegenomen met een extra stopcontact incluis, zodat een ander eventueel ook op onze stroom kan aansluiten wanneer er geen stopcontacten meer beschikbaar zijn.
Daarvandaan zijn we doorgereden, op advies van de camperwinkel, naar een bedrijf wat gas verkoopt. Daar vertelden de winkelier dat ze in België niet meer mogen vullen, alleen omruilen. We besloten dan toch maar eerst naar Vlissingen te rijden want de 5 liter fles kunnen we niet omruilen, die moet sowieso gevuld, kun je ook net zo goed daar omruilen.
We hebben nog even in de file gestaan op de ring in Antwerpen alvorens we naar Vlissingen konden. Dan ook nog maar even een stop de de N57 bij een tankstation waar we nog wat lekkers hebben gekocht én opgegeten. Toen eindelijk naar Vlissingen om de tank te vullen en de lege 10,5 liter te ruilen voor een volle. Daar werd ons verteld dat we gewoon bij de Carre-four in Frankrijk hadden kunnen ruilen en zij snappen niet dat we geen gas kregen. Ook de aansluiting bleek niet kapot te zijn, volgende keer beter kijken??? Er worden in Vlissingen ook Franse
flessen omgeruild, mag dus geen probleem zijn.
Dan even over de Boulevard en naar Middelburg om kleinkinderen, onze zoon en schoondochter weer te zien. Lekker weer eens ouderwets Chinees gegeten, was maanden geleden.
’s Avonds hebben we geslapen op Camping de Nolle op de camperplaats daar.
Vandaag moet Adrie naar de tandarts. Na een douche en afrekenen op de camping zijn we weer naar Middelburg vertrokken.
Er moet nog één en ander gebeuren de komende dagen.
Alex en Magda gaan Magda’s vader en Ewa ophalen van het vliegveld in Rotterdam, komen terug van vakantie en Kevin heeft een verjaardagsfeestje. Wij eten ’s avonds dan met Samantha en Justin.
Ben even de stad in geweest overdag. Heb de camper zo goed mogelijk schoongemaakt. Sopje en stofzuigen.
Deze avond slapen we naast het huis.
Vandaag gaan we naar Ridderkerk om (o)ma een bezoekje te brengen. Was erg leuk en gezellig.
Toen ik belde om af te spreken nam de werkster de telefoon op, handig, kan ze tolken. Deze vertelde dat vanmiddag de kapster zou komen maar we zijn welkom.
Eerst nog even naar de Brouwersdam, maar konden er niet over. Er werd volop gebouw aan het circus dat “Concert at Sea” heet. Is altijd een hele happening. Dan maar aan de andere kant gereden en nog even aan het water gestaan, dan weer terug naar de Brouwersdam, halverwege konden we er weer over, bij Port Zeelande.
En dan naar Ridderkerk. Rond half twaalf kwamen we aan. Even bijkletsen en dan een hapje eten. Daarna zijn Adrie en ik naar de bakker gelopen om twee broden voor ma. Nog even gezeten en toen zijn we weer vertrokken. De kapster kon zo komen.
We zijn over Zierikzee terug gereden waarbij we nog een tijdje aan het water bij de Haringvlietsluizen hebben gestaan. Daar gegeten.
Om 19.00 uur moesten we in Vlissingen zijn. In de “Open Hof kerk” voor de diploma uitreiking van onze oudste kleinzoon. Dit bleek een hele happening.
De geslaagden kwamen met een soort baretten met kwast op de zaal in(ze hebben een naam hoor, platte bovenkant en professoren dragen ze ook). De meisjes met een roze en de jongens met een zwarte op.
De mentoren van de drie klassen vertelden om beurten wat over hun klas en de 1e twee eindigden met een gedicht wat van toepassing zou moeten zijn op de leerlingen, de 2e was twijfelachtig. De derde echter, was een jonger iemand die het op geheel eigen wijze voldeed aan het gedichtenwerk. Hij had een lied gemaakt, op rijm, en begeleide zichzelf op de gitaar. Hij had een leerling uit zijn klas bereid gevonden hem te begeleiden op de drum. Een leuke combi. Later bleek dat deze jongen ook in de schoolband speelt. Leuke groep overigens.
Dan kwamen enkele leerlingen de leraren en leraressen op de hak nemen, wat op een leuke en spontane manier gebeurde en waarbij veel gelachen kon worden.
Toen was het tijd voor het officiële gedeelte en werden de leerlingen om beurten opgeroepen om hun handtekening te komen zetten voor ontvangst van het diploma en werden de diploma’s uitgereikt. Het klik klap van fototoestellen was niet van de lucht. Alle ouders wilden het vastleggen en zo wij ook.
Dan was het allemaal gedaan en konden we aan de borrel met hapjes. Leuke avond.
Wij zijn weer naar de camping gereden en hebben daar de nacht doorgebracht.
Vanmorgen weer naar Middelburg. De hele camper op zijn kop gehad en alles wat nog vuil was gewassen en gedroogd. Nog enkele boodschappen gedaan. Internet bekeken en alle zaken, waar dat nodig was nadat we de post doorgekeken hadden, geregeld.Drukke dag.
’s Avonds met Samantha naar Westkapelle gereden en daar frites met frikandel speciaal gegeten, ook dat was lang geleden. Een sundeans toe (ijs), mét slagroom!
Nog een nachtje naast het huis geslapen.
Ook vandaag, de 29e, is er hard gewerkt. Het toilet is schoongemaakt door Adrie. Heeft hem schoon gekregen met Borax. Ik ben nog wat dingen gaan ruilen. Bij Jos Boone nog geprobeerd een nieuw slangetje te kopen voor de ontluchting van het toilet. Nam daar er een paar nieuwe schoenen mee, maar geen slang.
Dan naar Karwei voor het slangetje. Die hadden ook niets, maar stuurde mij naar Groenrijk. En jawel deze had een slangetje voor mij en ik kon weer naar huis.
Verder gegaan met de camper in te ruimen, was opruimen enz.
Eind van de middag was ik best moe. Toen Magda thuiskwam van het werk besloten ze wat pizza’s te halen en sla waardoor we allemaal lekker en voldoende hebben gegeten.
’s Avonds hebben we nog een film gekeken, Die Hard met Bruce Willis. Daarna naar bed voor een goede nachtrust.
Vanmorgen is het zondag en zijn we iets luier dan anders. Rond half tien is Adrie onder de douche gegaan waarna ik de laatste restjes op de hand heb gewassen en buiten gehangen om te drogen.
Rond 11 uur besloten we te vertrekken, de natte was in de camper gelegd. Snoer in.
Nog even snel een boompje snoeien voor Magda en dan weg.
We zijn naar de Piet gereden en onder Wolphaartsdijk aan het Veerse Meer gaan staan. Leuke stek. Was gegeten, wat gelezen en rondgekeken. Lekker weer vandaag. De was aan het nieuwe wasrekje opgehangen om verder te drogen.
Rond 4 uur weer vertrokken richting Heinkenszand om de verjaardag (morgen 1 juli jarig) van broer Ap te vieren. Daar waren ze al aan het eten begonnen voor te bereiden, we waren te laat??. Was gezellig, Lenie, Reinder, Patricia, Connie en vriend Mark waren er ook. De BBQ ging aan en Reinder en Ap hebben zich van deze taak goed gekweten.
Frida en Patricia deden het keukenwerk en wij als gasten mochten genieten van al het lekkers wat geserveerd werd, Mét wijn, of iets anders.
Rond 20.00 uur was de BBQ gedaan en hebben we binnen nog een kop thee gedronken. Het werd wat frisser buiten. Daarna zijn we vertrokken naar Hansweert waar we de nacht hebben doorgebracht. Vandaag mooi weer gehad.
Vandaag, maandag 1 juli, begon de dag erg somber, geen zon en heiïg.
In de loop van de dag verbeterde het weer iets en in de avond scheen de zon nog een paar uur. Het was de hele dag winderig.
We hebben wat rond gelopen over de landpunt en genoten van de voorbij varende schepen. De Cosco France, grootste containerschip ter wereld, voer ook voorbij.
Er mogen hier 5 campers staan, maar er kunnen er meer staan. We staan nu met 6 campers bij elkaar. 2 Duitsers, 1 Zwitser,en 3 Nederlanders.
Bij de Spar boodschappen gedaan. Is de enige winkel op het Dorp.
De oude aanlegsteiger van de haven van vroeger naar Walsoorden is bewaard gebleven. Stukje nostalgie. Er staat een huis aan de Veerweg waar ze een glazen kast aan hebben gehangen met daarin een foto van de veerponten. Ik vind dat een bezienswaardigheid. Ook nostalgie.
Verder kun je vanuit de camperplek naar het puntje lopen en vandaar weer naar sluizen van het kanaal door Zuid-Beveland. Een druk bevaren kanaal hebben we nu kunnen constateren.
Een leuke stek met uitzicht over de Westerschelde.
Vandaag zijn we weer vertrokken uit Hansweert. Eerst naar Hoogerheide om het toilet te legen. Bleek dat dat daar eigenlijk niet kan terwijl het wel vermeld staat in ons “grote” boek. We mochten toch lozen gelukkig waarna we naar Bergen op Zoom zijn vertrokken waar we nu staan aan de Boulevard Noord met zicht op strand en water.

• 02 Juli 2013 - 16:27

Henny:

terug in Nederland, af en toe toch heimwee Lucia ;-) Maar logisch dat je bij de diploma uitreiking wilde zijn. Toch een hele prestatie en leuk bij zo'n feest te zijn.... die camper van jullie en jullie dus hebben al heel wat kilometers gemaakt hoor... oef

• 03 Juli 2013 - 13:29

Magda:

Hey, weer een heel verhaal. Weten we gelijk waar jullie momenteel zijn. Pff het weer is vandaag echt knudde he, jammer maar ben iig wel lekker vrij. Hier verder geen bijzonderheden. Alex heeft het behoorlijk druk met het werk en de kids chillen de hele dag door! Vanmorgen ff met Kevin naar de kapper. Dat moest nodig gesnoeid worden!!!
    Wens jullie een fijne dag verder en tot horens dan weer he.

grtz xx Magda, liefs :-))

• 03 Juli 2013 - 16:07

Caroline:

Justin en familie, van harte gefeliciteerd met het behalen van je diploma. Leuk hoor, die beschrijving van de diplomering. ook de foto's bij het verslag vind ik leuk.

Liefs Caroline

• 05 Juli 2013 - 13:03

Miela En Jan:

Hoi Lucia en Adrie,

Hebben nog steeds geen mooi weer aan de boulevard. Het zonnetje begint nu een beetje door te komen. Alles goed gegaan bij de tandarts? Wij zijn naar tholen geweest en staan ivm het beter wordend weer hopen wij tot en met zondag nog aan de boulevard. Waar staan jullie nu? Grtjs
    Jan en miela