weer in Frankrijk! - Reisverslag uit Ault, Frankrijk van Lucia - WaarBenJij.nu weer in Frankrijk! - Reisverslag uit Ault, Frankrijk van Lucia - WaarBenJij.nu

weer in Frankrijk!

Door: lucia

Blijf op de hoogte en volg Lucia

18 Augustus 2013 | Frankrijk, Ault

Hallo allemaal, hier zijn we weer met wat nieuws van ons. Zonder foto's helaas, ivm wat storing op mijn computer.

We zijn vanaf eind juni tot begin augustus in Zeeland geweest en hebben daar aan de Westkapelse zeedijk gestaan en op Neeltje Jans waar we ook leuke plekjes hebben gevonden om de dag door te brengen. Binnen de pieren van Neeltje Jans liggen pontons van het één of ander waar af en toe een zeehond op ligt te zonnen. Hierop werden we attent gemaakt door een bezoeker aldaar. Het is een leuk zicht zoals hij/zij daar zo ligt te bakken in de zon.
Wanneer we op Neeltja Jans stonden gingen we voor een overnachting naar de camping van de Roompot in Kamperland. Zij hebben enkele parkeerplaatsen voor campers ingericht met sani (toilet legen, water innemen en vuilwater lozen), stroom en internet. Internet moet je niet zien zoals thuis want er zitten veel jongelui met telefoons en tablet op de wi-fi en dan is de verbinding bijzonder slecht. Er zijn bepaalde tijden waarop het wel goed gaat. Vooral 's nachts haha.
Wanneer we op de Westkapelse dijk stonden gingen we of naar Alex in Middelburg of naar camping "De Nolle" onderaan de boulevard in Vlissingen. We hebben heel veel goed weer gehad en zelfs heel hoge temperaturen, dan is een zeewindje erg lekker. We hebben ook veel gelachen in Westkapelle omdat er mensen kwamen die het getij niet zo goed kennen waardoor ze steeds de spullen moesten verplaatsen en sommigenwerden in hun slaap overvallen door een plasje onder de buik of rug. Je maakt er leuke situaties mee. Zo was er een blonde jongedame met fiets die aan de vloedlijn ging staan en daar een hele show maakte. De fiets viel om en haar tasje in het water. Dan de fiets iets verder maar was snel weer in het water. Ze heeft zich ontdaan van kleding en ging in bikini zichzelf opnemen op een I-pad of iets dergelijks wat ze allemaal deed in het water, zie je het voor je? Leuk bewegen en hupsjes in de golven al de buik het water raakte. Later hing ze aan de telefoon. Heeft ze het doorgestuurd via facebook of zo?? Wij weten het niet, maar dat ze ons een tijd bezig heeft gehouden, dat weten we wel.
We zijn nog even bij (o)ma geweest wat leuk was. Nicht Annemarie is langs geweest toen we op de dijk van Westkapelle stonen en dat was erg leuk. Nicht Toos is op de fiets in Middelburg bij ons op bezoek geweest en dat was uiteraard ook erg gezellig. We hebben bij Alex en Magda een paar keer geBBQed, wat heel lekker en gezellig was. Ook heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om nog even bij onze oude buurvrouw Tiny te buurten. FF bijkletsen zoals dat heet. Broers en zussen van Adrie gebeld en even bijgekletst. Leuk hoor, iedereen weer eens horen.En bij Rien en Lucie hebben we de vouwfietsjes opgehaald waar we werden onthaald met koffie en een bolus.
We hadden nog Ap's verjaardag op 1 juli, hij is 65 geworden die broer van mij. Eindelijk AOW. En op 6 augustus was neef Henk uit Breskens jarig, 66 alweer. Daar waren we uitgenodigd en konden op de oprit slapen. We hebben ons best vermaakt. Na het bezoek in Breskens zijn we weer "on route" gegaan en in Duinkerke beland. Het is redelijk weer en erg druk met Fransen en Belgen. We vermoeden dat er veel Fransen op de camperplaatsen staan ivm met de vakantie en dat het moeilijk is een plekje te vinden elders in het land dus hebben we maken geen haast met vertrek.
Vandaag, 9 augustus, is er bij een Belg zijn electrische vouwfiets gestolen. Hij had hem niet op slot gezet en in een onbewaakt ogenblik, zijn vrouw was net met de hond wandelen, is hij meegenomen. Heb nog wat in de omgeving rondgefiets of ik nog wat zag, maar daar hoef je niet op te hopen.
Ja, we hebben fietsen. Van Lucie en Rien gekregen, vouwfietsjes. We hebben ze opgepoetst en zijn er heel blij mee. Met de fiets kun je de omgeving een beetje verkennen. Lopend zie je toch veel minder. We zijn door Duinkerke gefietst. Over de Boulevard naar de jachthavens en enkele grotere havens waar de zeeschepen binnenvaren. Er is een havenmuseum met daarvoor het oude lichtschip "Sandettie" wat vroeger op zee lag voor de Franse kust. Een driemaster, "duchess Anne", een prachtig schip wat ook tegen betaling bezocht kan worden. We hebben een oeroud sluisje ontdekt, waarvan de planken ratelden onder onze wielen. Schijnt toch af en toe nog te werken. We hebben aan een kanaaltje een broodje gegeten, zo'n rust daar. Geen winkelstraat gevonden maar wel een leeg plein. Het was erg stil in de stad, maar tussen 12 en 2 zijn de winkels gesloten, daar kan het aan gelegen hebben misschien?? De volgende dag hebben we nog een rondje gefiets tot aan Pol sur Mer, industriegebied. Lijkt op Pernis qua luchten, het stinkt naar olie en chemie. Toen we terug fietsten kwamen diverse winkelcentra tegen waar we even een blik in geworpen hebben. Etam, H&M, de bekende winkelketens maar ook diverse andere winkels gelukkig. Ook de zaterdagmarkt zijn we over gelopen met de fiets in de hand.
Vandaag, maandag de 12e, zijn we via de D940 naar Granville en Grand Fort Philippe gereden. Grand Fort Philippe is een klein dorpje met een haveningang en een brede rivier die zo ver je kunt kijken doorloopt. Is een getijdenwater dus valt droog. Je kunt met laag water niet binnenvaren wel van de ene naar de andere kant lopen. Op de kop van de pieren heeft ooit een groot fort gestaan, nu alleen nog resten.
De zee aan de noordkant is bij eb erg ver weg en het strand dus erg groot. Zal ook wel in no time vollopen. Aan de zuikant heeft het meer weg van het Zwin met veel groen en water. Daar staan resten van bunkers in. Daarna zijn we naar Calais gereden en staan we op een camperplaats aan de haveningang waar de ferry's en zeiljachten binnen varen. Een drukte van belang.
We zijn van Calais naar Duinkerke gereden over Les Deux Caps. Een prachtige route met mooie uitzichten op zee en de kust van Engeland. Vooral op Cap Griz Nez, die we bezocht hebben, konden we aan alle kanten van alles zien. Door de kijker konden we bepalen waar Dover ligt en de centrale bij Dungeness, zuidpunt, konden we ook thuisbrengen. Kennis uit onze vaartijd!
In Boulogne op een klif de nacht doorgebracht en de driemaster "De Eendracht" uit Nederland zien binnenvaren en de volgende dag ook weer naar buiten.
Nu zitten we in een luxe badplaats Le Touquet Paris-Plage en staan aan de ingang van een rivier die hier in zee uitmondt. Het drooggevallen gebied is erg groot. Zo kennen wij dat niet. Op de doorgevallen platen zie je de zeehonden liggen. Het verval ligt hier tussen de 7 en 9,15 meter, afhankelijk van de maanstand.
We zijn in Berck geweest aan de zuidkant op een camperplek met vele, vele Fransen. We hebben een rondje gefietst en er is niet veel te beleven hier. De stad zelf heeft een winkelstraat van 200 meter en een stukje de bocht om. Wel een lange wandelpromenade en een stuk boulevard langs de zee en veel zeehonden op de plaat, rond de 30 bij elkaar. De 18e zijn we via Vallerie sur Somme (leuke plaats maar nu even erg druk) in Ault tercht gekomen. Hier beginnen de kliffen die, voor zover ik weet, eindigen in Etretat. Het plaatsje ligt boven op de klif, die vervaarlijk aan het afbreken is. De oude stad isal verdwenen. We zagen nog stukken muur aan de klif evenals een stuk van een schoorsteen. Wie weet oe lang deze stad er nog mag staan. We hebben hier het feest van de overlijdensdatum, 18 aug., van St. Fiacre meegemaakt. Toevalstreffers met als het feest van de Maria ten Hemelvaart op 15 aug. in Touquet.
Afijn, we zitten weer in Frankrijk, la douce France, en genieten weer volop. Waar we morgen zitten? Wie weet.
Dat was het weer even, iedereen weer het allerbeste gewenst en tot de volgende keer maar weer.

Lucia

• 19 Augustus 2013 - 19:43

Magda:

Leuk weer wat van jullie te horen. Het eerste gedeelte vh verhaal kennen we uiteraard maar de rest is weer nieuw. Hier geen nieuws. Kevin is aan de tweede week school bezig en al gewend. Sam heeft vanmiddag kennis gemaakt en gaat morgen met de klas naar Oostkapelle en een bbq. Justin gaat morgen kennis maken met zijn klas en heeft er totaal geen zin in!!! Pianoles is begonnen en nu is ze aan het zwemmen. Justin is nu naar thai boksen en Kevin gaat morgen kijken bij de hockey. Hup, allen weer sportief bezig!
    Voor nu geen nieuws, ik moet door om Sam zo te halen. Ojawel...nog wel nieuws...heb jam gekookt en ie is nog lekker ook. De boom is nog lang niet leeg en heb potten tekort. Heb er al een paar van Tiny gekregen toen ik haar verblijde met een pannetje gekookte mosselen. Ze zijn echt heerlijk dit jaar.
    Dit was het voor nu.

Groetjes van ons allen, xx