In diverse landen maar vooral En France - Reisverslag uit Mennetou-sur-Cher, Frankrijk van Lucia - WaarBenJij.nu In diverse landen maar vooral En France - Reisverslag uit Mennetou-sur-Cher, Frankrijk van Lucia - WaarBenJij.nu

In diverse landen maar vooral En France

Door: Lucia

Blijf op de hoogte en volg Lucia

07 September 2015 | Frankrijk, Mennetou-sur-Cher

Mennetou sûr Cher, Frankrijk
Hallo allemaal, hier weer een stukje wat start op 19 augustus 2015 en enkele bladzijden beslaat. Helaas voor enkelen onder jullie vast weer veel te lang, maar ja, meer dan 3 weken vastleggen op 1 bladzijde komt het verslag niet ten goede. Ik hoop dan ook van harte dat jullie, desnoods in enkele keren, genieten van onderstaand verslag.
Vandaag vanuit Bergen op Zoom naar Goudriaan, waar we ’s avonds het dorp zijn gaan bekijken. In dit dorp zijn diverse wijkverenigingen en allen verzorgen een hele week de verlichting en krijgen allemaal een thema waaraan ze zelf een leuke, grappige of belangwekkende invulling kunnen geven. Het thema voor dit jaar beslaat de hele wereld. Elke vereniging heeft een werelddeel zoals bv. Antarctica, Afrika, China enz. We zijn ’s avonds na negenen op de fiets, zonder licht, gestapt en het was geweldig. Antarctica had meer dan tweehonderd pinguïns in diverse grote aan de kant, in en op het water gezet. Een periscoop met een pinguïn op de ijsschotsen, op een surfplank enz. Afrika had een heel dorp gecreëerd, er was een heus rif de Great Barrier, een boot met een kanon die werd bediend door een fraaie juffrouw (etalagepop), ook kon je er plaatselijk gebrouwen wijn proeven, enz. Het is zeer de moeite waard dit eens een keer te gaan bekijken. Je fiets er ongeveer anderhalf uur over, tenminste, als je alles wilt bekijken. Wij vonden het erg gezellig en sfeervol.
De dag erna zijn we naar Geertruidenberg gereden van waaruit we een leuke fietstocht hebben gemaakt naar Drimmelen en langs het water tot waar de Amer begint en je de Moerdijkbrug kunt zien. Een stukje landinwaarts en via Oud-Drimmelen terug. Oud-Drimmelen is een fraai en gezellig dorp met heerlijk softijs. Het was nl. erg warm die dag. We hebben twee nachten in Drimmelen geslapen aan de haven. Havenmeester Jopie en echtgenoot vertellen van alles over de omgeving en zorgen dat je, ondanks dat je geen kaart van de omgeving hebt, komt waar je wilt zijn.
Dan naar Kevelaer in Duitsland. Net over de grens bij Venray en Well. In Well kun je bij een zeer goedkoop benzinestation (aan de grens) tanken. Helaas zagen we dat pas net nadat we net getankt hadden. Haha. Over de grens en door Nederland naar het zuiden en weer de grens over Duitsland in naar Waldfeucht, op een van alles verlaten parkeerplaats die naar het zich liet aanzien niet veel gebruikt wordt. We hebben er een winderige nacht doorgebracht. Het dorp zag je in de verte liggen. Snel weer weg hier, niets te beleven. Nu maar weer eens de grens over om in Heerlen een lege gasfles te ruilen voor een volle, tegen betaling uiteraard. Hierna zijn we naar Blégny-Mine gegaan in België. Een leuke camperplaats bij een oude mijn die je tegen betaling kunt bezoeken of een wandeling maken over het terrein met een audio apparaat aan je oor. Wij deden het zonder en hebben toch nog wat geleerd. Als je de mijn ingaat kom je op 30 en 60 meter diep. De schacht gaat tot 90 meter maar dan sta je in het water. Dat komt omdat alle mijnen gesloten zijn waardoor de druk ondergronds is veranderd en het waterpeil hoger is geworden, zegt men.. Hopelijk leg ik het zo een beetje goed uit.
De volgende dag, we zitten dan op 27 augustus, gaan we naar de watervallen van Coo. We konden niet goed bepalen of we nu wel of niet hier mogen blijven staan. Ik ben er lang geleden met mijn oude bedrijf (WBU) eens geweest maar het is erg veranderd. We vonden dat we beter konden vertrekken en zodoende kwamen we in Nisramot, Lac du Nisramot, aan. Een plekje bij een stuwdam en dito meer. Een beetje saaie plek maar voor de nacht goed genoeg. We zijn naar de stuwdam gewandeld en er overheen. Je kunt er een wandeling rond het meer maken van 13 km waar je minimaal 4 uur voor uit moet trekken en zeker niet aan te raden om in het donker te doen. Aangezien het al half vijf was zijn we maar wat gaan lezen bij de camper. Veel meer mogelijkheden waren er niet.
Daarvandaan via Luxemburg naar Dudelange. Wat ik wel grappig vond was dat er in België een klein stukje weg van Luxemburg schijnt te zijn en waar heel veel pompstations staan, minstens 10, die allemaal even goedkoop zijn. Wij betaalden daar slechts € 0,975 per liter diesel. Koopje dus. Dudelange ligt op de grens van Luxemburg en Frankrijk, is nog net Luxemburg. We stonden ingeklemd tussen een groot jeu de boule veld, een spoorweg en een supergroot (erg leuk overigens) skate plein. Een wandeling naar het dorp gemaakt en gelijk wat inkopen gedaan. Ook dit dorp was niet echt interessant helaas. We liepen door de regen terug. Regen doet ook geen goed aan een stadje, het maakt alles wat somberder dan het misschien is.
We werden de volgende morgen wakker gemaakt door de gemeente arbeiders die zo nodig het gras vandaag moesten maaien, wat een herrie maken die jongens. Het was wel nodig dus ja, het moet maar. We zijn erg snel vertrokken voor ons doen en een stuk zuidoostelijker beland in Saverne, een kleine 40 km voor Straatsburg.
Dit is wel een leuk dorp/stadje. Hier staan veel oude gebouwen, vakwerkhuizen, een kasteel enz. De lange winkelstraat maakt het gezellig. Een kanaal met sluisjes in het Marne-Rijn kanaal waar net een bootje doorheen ging. Na de vele regen is het nu droog en kunnen we gezellig door het stadje lopen. Voor het kasteel is een bierfeest aan de gang met live muziek. Hier genieten we van in de camper. Wat ons opvalt in dit gebied, Alsace oftewel de Elzas, is het vreemde dialect. Een beetje Frans, een beetje Duits en nog wat dialect erdoor, niet te volgen. Op een aanwijsbord in de stad konden we de tekst lezen, grappig. Hier maar een fotootje van gemaakt. Het is nu 10 uur in de avond het nog steeds 22 graden, alles staat nog open, heerlijk. De regen is gelukkig afwezig. Om 11 uur was het bierfeest klaar en werd het stil zodat we lekker konden gaan slapen. De volgende morgen gaan we verder, het wordt al warmer. Ik wilde nog even naar de Lidl of de Aldi, maar de Mio besloot dat we niet over die weg gingen maar een andere moesten volgen. Soms snap ik niets van dat ding. Geen boodschappen dus vooralsnog en dat op zaterdag. Als we in Duitsland terecht komen wordt dat een probleem met die vroege sluitingen van hen. Gelukkig blijven we in Frankrijk en in Marlenheim was een Leclerc, gered! Haha. In de buurt van Sèlestat stoppen we op een mooi parkeerterrein, met ook een winkel van Lecrec (mini). Op het parkeerterrein lopen ooievaars tussen het publiek zowaar te schooien! Het is hier het land van de ooievaars en in veel winkels kun je souvenirs kopen met ooievaars erop of eraan. Dan door naar Kaysersberg. Hier zouden 70 campers terecht kunnen en ja hoor dat is zo. Het is nog niet druk dus we kunnen kiezen waar we willen staan. Kaysersberg is een schitterend plaatsje met sprookjeshuizen. Ze lijken zo uit een sprookjesboek te komen. Veel schitterende vakwerkhuizen met besneden hout in diverse motieven. Hoofdjes bv aan de zijkanten van een balk. Mooie kleuren. Leuke winkeltjes en op zondag alles open. Ik heb op zondagmorgen een leuke wandeling door de stad, of is het dorp, gelopen. Vanmorgen was het al 22 graden om 8 uur en het wordt nog warmer. Gisteren haalden we de 31 graden maar vandaag, nu we in Epinal zitten halen we de 35!!! Je kunt alleen maar in de schaduw zitten. We hebben gelukkig KOUD BIER, dat maakt heel goed. We zijn zitten nog steeds in de Vogezen, intussen iets van de Duitse grens vandaan, aan de Moezel. De laatste van de maand en we schuiven een kilometer of 10 op naar Thaon Les Vosges. Het is nog steeds warm, 31 graden, dus we doen wederom niet veel. We blijven hier enkele dagen waarbij we wat reparaties en klusjes aan de camper doen. We hebben veel plezier met de Belgen en Fransen die we hier ontmoet hebben. Af en toe hebben we een taalbarrière en werken we met gebaren, we komen er altijd weer uit. De Belgen geven geen problemen, die spreken Nederlands.
Een leuke fietstocht langs het kanaal van de Moezel waarbij we het kanaal aan de rechterzijde en de Moezel aan de linkerzijde hadden. Een bijzonderheid was dat het kanaal over de Moezel heen gaat via een aquaduct. We zijn tot Epinal gekomen en toen terug waarbij we onze camperplek passeerden om daarna van het ene sluisje na het andere te fietsen. Niet erg, maar we zakten telkens enkele meters en je moet ook weer terug omhoog. De maken we rechtsomkeer en puffen terug. Haha.
Vanuit Thaon Les Vosges gaan we naar Bulgneville. Een camperplek bij een klein dorp met een meertje. We maken een wandeling om het meer, door het Arboretum waar de bomennamen alleen in het Frans en Latijn staan, dus voor ons onbegrijpelijk. Enkele kennen we vanuit Nederland, maar er staan ook bijzondere bomen tussen. Het dorp is niet zo interessant op het washuis na. Daar wordt het water voorzien va een altijd lopende bron sinds 1839. Men ontdekte in 1839 dat het regenwater zich onder de grond (ligt in een dal) ophoopt en daar een verzamelt. Men plaatste een pijp in de grond en door de opwaartse druk loopt het water nu continu in het daarvoor gemaakte bad wat er een beetje Romeins uitziet. Slim bedacht.
Vanuit Bulgneville komen we via vele binnenwegen op zaterdag 5 september aan in Laignes. Onderweg komen we langs bergen, door bossen en landerijen. We zien vandaag veel mooie en leuke dingen zoals een vos, herten (één op de weg) en veel roofvogels (zittend) in de weilanden, een wezel en een hond door voor onze auto uitholt en niet weg wil. Deze hond houdt niet van auto’s blijkt als hij uiteindelijk naast de auto terecht komt. Blaffend blijft hij mee hollen. We kunnen hem gelukkig eindelijk voorbij rijden en dan blijft hij midden op de weg wachten op onze drie tegenliggers om daarmee hetzelfde te gaan doen. Vreemd beest!
In Laignes staan we omringd door stromend water en enkele bruggen. We zien ijsvogeltjes vliegen en hopen op een foto. Dat lukt als ze bij ons aan de overkant op takjes gaan zitten, 3 stuks. We doen dan voorzichtig het raam omhoog en kunnen dan die mooie blauw met oranje vogeltjes fotograferen. Wat een mazzel.
Het weer is de laatste paar dagen een stuk minder en we zijn blij als de zon er 10 minuten doorkomt, de temperatuur is in tegenstelling met vorige week koud te noemen met slechts 15 graden. We moeten het ermee doen.
We gaan weer verder en belanden in Lèré aan het Loire kanaal. We wilden in Briar Le Canal gaan staan waar veel camperplaatsen zijn, maar alle, 92 en 12 betaalplaatsen, waren bezet. Het dorp is overvol met toeristen en campers. Jammer, dus kwamen we in Lèré. We hebben er goed kunnen slapen en zijn vandaag doorgereden naar Mennetou sur Cher (Cher is de rivier) gereden, net na Vierzon.
Mennetou is een vestingstadje en dat gedeelte ziet er erg mooi uit met veel Artisan (handwerkbedrijfjes) zoals een naaiatelier, mozaïek, schilders enz. Jeanne ‘d Arc is hier in 1429 geweest, dat is te lezen op een oud bord bij een stadspoort. Er is ook een stadspoort voor blijde meldingen aan de oostzijde. Wat ze ook hebben is wifi bij de Tourist Info en daarvandaan kan ik dan eindelijk dit stuk versturen.
Ik hoop dat je genoten hebt van dit stukje en als je wilt kun je reageren wat door mij zeer gewaardeerd wordt en waarvoor ik je nu alvast bedank.

De allervriendelijkste groeten van Lucia vanuit Mennetou Sûr Cher. A beintot.

• 07 September 2015 - 19:52

Trudie:

Lieve Lucia

Ik heb weer genoten van je reisverslag ben er even voor gaan zitten
    Geniet verder van de reis naar het zuidenieuwe

Groetjes

• 07 September 2015 - 20:33

Lucie:

Hallo, leuk weer wat te horen. Het was weer een leuk verslag en veel gezien begrijp ik. Zijn jullie al op weg om te overwinteren of is het een tussendoortje. Wij zitten nog steeds op de veluwe. Veel plezier. Lucie

• 08 September 2015 - 06:13

Henny:

Lucia, je hebt alweer een hele trip achter de rug, zitten leuke tips bij voor ooit als we ook genoeg vrije tijd hebben... voorlopig werken hier en meegenieten met verhalen en mooie foto's....

veilige reis verder....

Henny