Voordat de overwintering begint nog even Frankrijk - Reisverslag uit Briare, Frankrijk van Lucia - WaarBenJij.nu Voordat de overwintering begint nog even Frankrijk - Reisverslag uit Briare, Frankrijk van Lucia - WaarBenJij.nu

Voordat de overwintering begint nog even Frankrijk

Door: Lucia

Blijf op de hoogte en volg Lucia

06 Oktober 2015 | Frankrijk, Briare

Dinsdag 6 oktober 2015, Briare in Centre Frankrijk

Hallo allemaal,

We gaan de 24e september weer op pad en dat doen we starten vanuit Bergen op Zoom waar we de nacht hebben doorgebracht aan de Scheldeboulevard waar de fontein ’s avonds verlicht is met wisselende kleuren en de jeugd tot laat in de avond in auto’s rondrijd met bonkende geluiden.
We rijden via de oude weg via Hoogerheide en Putte, waar we de grens overgaan, via Antwerpen naar een plaatsje er niet ver onder genaamd Puurs. We vinden daar en plaatsje naast de begraafplaats en bij de sportvelden. We tanken hier water en doen de sani. Ik ga de stad in en bekijk wat er zoal te beleven is, niet zo veel dus. Ik loop de Blokker binnen die binnenkort zijn deuren sluit en hoge kortingen verstrekt. Ik heb de portemonnee open gehad. Haha.
Bij terugkomst besluiten we niet te blijven en gaan verder naar Aalst. Dit moest een kort ritje worden van iets meer dan een half uur. Anderhalf uur later kwamen we aan.
Van nog wat bekijken kwam vandaag niets meer maar de volgende dag zijn we op de fiets de stad ingegaan en hebben een lange winkelstraat bekeken. Aalst is een grote plaats. De Toerist Info vertelde dat we op de fiets naar Geraardsbergen konden langs de Dender. Alleen het laatste stuk was wat heuvelig. “Slechts” 30 km. Dat hebben we dus niet gehaald, wel Ninove wat op een fietsafstand kwam van 15 km heen en dit ook weer terug slingerend langs de Dender. In, erg leuk. In een ander stadje staat langs het fietspad een reus van een man (beeld van Denderleeuw hebben ze een oude sluis met oude brug brons) met een kroelende poes aan zijn voeten, ook fraai. We hebben best enkele uren op het zadel gezeten hoor. Bij de laatste kruising trok ik helaas mijn rem stuk maar gelukkig hebben we ook de terugtraprem nog. Weer een dag later, zaterdag, zijn we op de fiets naar de stad gegaan en parkeerden de fietsen bij de bieb, binnen even internet op de telefoon. Vandaaruit zijn we de vele marktkramen voorbij gewandeld. Zeker tweemaal zoveel als in Middelburg. Ik heb er een stuk Aalster vlaai gekocht. Dat is een soort soppige zoete bruine koek die iets van de smaak van peperkoek heeft maar toch ook weer niet, speculaas, maar ook niet echt. Afijn, als je het wilt weten ga er dan eens heen en proef zelf maar. De stad op zich is zeker de moeite van een bezoek waard, je kunt er gemakkelijk een dag doorbrengen. Het museum is gratis en er staan leuke beelden her en der. O.a. van Louis Paul Boon en van zijn Ondinneke. Het Borse van Amsterdam is een prachtig gebouw en ook het oud Schepenhuis (uit 1225) met Belforttoren en gebiedshuisje op de Grote Markt zijn bijzonder. Er is nog veel meer te beleven, maar dat doen we een andere keer weer. We zijn hier 4 dagen gebleven en gaan vandaag, dinsdag 29 september weer verder. We maken een mooie rit naar Landrecies waar we een leuk zonnig plekje aan een parkje en een kanaal hebben gevonden. De stad is niet bijzonder fraai en niet al te groot. 5 Kroegen en een restaurant hoor ik net zeggen, haha. En niet te vergeten de 4 kapsalons. Enkele fraaie gebouwen, zoals het stadhuis met daarin een museum gevestigd. In de loop van vele eeuwen zijn er regelmatig oorlogen geweest. Aldus een monument welke dat vermeld met alle jaartallen vanaf 1400 tot heden. De volgende dag gaan we verder en belanden in Beautor, nog minder dan Landrecies, maar hier hebben ze wel 2 grote winkels, nl. Aldi en Leclrec. Verder is er niets over dit “gat” te vertellen.
We slapen er en gaan de volgende dag verder. Naar Soisson. Een prachtige grote plaats mét camperplekken. Helaas zo scheef dat we er niet kunnen blijven staan zonder uit bed te rollen, haha. We wandelen wel rond en zien dan enkele fraaie gebouwen zoals een oud paleis wat omgedoopt is tot stadhuis, Hotel de Ville, met fraai aangelegde tuin aan de achterzijde en mooie toegangspoort in goud met blauwe verf aan de voorzijde. Erg mooi. Daarnaast staat een gigantische Abdij en museum. Aan de andere zijde staat de kathedraal. Vele winkels maken het tot een gezellige stad. Bij een kleinere kerk staat een kapelaan de armen te voorzien van eten en drinken. Een enkele zwerver ligt op een schuimmatras onder een boom en weer een andere ligt op een bankje achter de kerk. Er heerst duidelijk veel armoede. Na een twee uur gaan we verder en zoeken een andere plek waar we de nacht door kunnen brengen. Longpont is ons volgende plekje. Helaas is het niets, afgelegen bij een ruïne van een abdij. Weer even zoeken en we gaan naar Viller Côtterets waar we achter een zwembad en naast het bos een mooi aangelegde plek vinden. We staan niet alleen en de zon schijnt volop, het is 16 graden en dus zetten we een stoel uit de wind in de zon en gaan er nog even van genieten. De volgende dag gaan we weer verder tot St. Cyr s. Morin. Een gehucht met een bar en een bakker en een gemeentehuis(je). We hebben water en dus doe ik weer eens een was. De zon schijnt en het droogt redelijk. ’s Avonds veranderd de camper in een washok, haha, omdat niet alles droog was. De volgende dag (de meeste stukken zijn nu wel droog gelukkig) gaan we weer naar de bewoonde wereld. Ik moet wel zeggen dat de omgeving waar we door rijden fantastisch is hoor. Divers met vele leuke oude dorpjes. Sommige een plaatje uit een boek, vol met bloemen en bruggetjes, watertjes, enz.
We rijden naar Braye sur Seine en komen daar te staan op en havenplateu aan de rivier. Het is er een gezellige boel met veel campers en een Nederlandse platbodem met een Engelse eigenaar die driftig bezig zijn schotelantenne zo te situeren dat hij vanavond naar de grote match kan kijken. Rugby, Engeland tegen Australië. Het is hem niet gelukt net als de Engelsen, die verloren. Maar goed dat hij het niet hoefde te bekijken. Een stel Fransen zetten tafels en stoelen neer met glazen en hapjes. Ik vroeg of ik een tafel kon reserveren waardoor de mannen een bulderend lachsalvo lieten horen. We hebben hier 2 nachten gestaan. Het stadje is klein maar er waren tenminste wat winkels en restaurantjes, dus levendigheid. Dat is wat we deze reis eigenlijk een beetje missen. Komt mogelijk door de tijd van het jaar?? De zomer is voorbij en de boel gaat weer sluiten. Vandaag rijden we door bossen en over bergen (hoge heuvels) en langs diverse rivieren naar Briar. Onderweg hebben we enkele camperplaatsen aangedaan waarbij we inderdaad moesten constateren dat het wat laat in het seizoen wordt. We hebben 3 plekken aangedaan voordat we hier terecht kwamen. Op onze vorige reis waren we in Briar La Canal en konden we de camper nergens kwijt omdat het zo vreselijk druk was. Nu is er geen kip te vinden in dit toeristische stadje. Het is maandag en het regent met enige regelmaat. Daarom soms?? Over dit stadje volgende keer meer en is zeker interessant.
Zo, dat was het weer even. Hopelijk knapt het weer snel op en kan ik weer vrolijke dingen schrijven.

Vriendelijk groet en tot de volgende keer weer, Lucia