België, zuidwest - Reisverslag uit Gistel, België van Lucia - WaarBenJij.nu België, zuidwest - Reisverslag uit Gistel, België van Lucia - WaarBenJij.nu

België, zuidwest

Door: Lucia

Blijf op de hoogte en volg Lucia

15 Augustus 2015 | België, Gistel

Hallo allemaal, het is vandaag 15 augustus 2015 en ik zat enkele dagen in Gistel, een dorpje nabij Oostende België. Niet ver, maar wel interessant.

Vandaag, de 10e augustus zijn we weer op pad gegaan vanuit Breskens. We hebben enkele maanden in Nederland vertoefd. Het was geen straf deze keer want het weer was prima. Een enkele storm en af en toe wat regen en veel zonuren. De vele leuke momenten met familie en vrienden hebben mij geholpen deze tijd door te komen. Etentjes, verjaardagen, zelfs een bruiloft en logeerpartijen waarbij we op eigen terrein, soms bij een buurvrouw, mochten overnachten. Nieuwegein ontdekt, ook de moeite waard. Ligt verstopt onder Utrecht, maar ga er een kijken, veel te zien en erg leuk.

Nu zijn we weer op pad en blijven steken in België.
We gaan langs de Zeeuwse kust, die we al lang niet hadden gezien, naar België. De kustlijn van Zeeuws-Vlaanderen is en wordt (nog steeds) versterkt waardoor deze veranderd. Mooie natuurgebieden worden aangelegd en de dijken verzwaard. De vuurtoren in Breskens is overgegaan in particulieren handen en is sinds kort te bezichtigen. Allemaal veranderingen in positieve zin.
Wij hebben overnacht in Gistel. Een dorpje nabij Oostende. Vanuit die plaats kun je alle kanten uit. We hebben twee dagen doorgebracht in Oostende en (alweer) nieuwe dingen ontdekt. Een bezoek aan de grote kerk, het prachtige schip “Mercator”, een opleidingsschip, het gezellige centrum met zijn vele pleinen. Het is feestweek deze week met vele podia en muziek, een tentoonstelling, vele (bier)kramen en kinderspelen. We hebben ontdekt dat er gratis parkeerplaatsen zijn voor campers (ook voor personenwagens overigens) bij het fort en dat je vandaar met de gratis over-zet boot naar het centrum wordt gebracht, een leuke ervaring. De tweede dag zijn we over de Boulevard gewandeld. Wat ons nu opviel is dat er tussen al deze nieuwe markante flatgebouwen oude huizen met prachtige gevels zijn blijven staan, ze vallen bijna niet op. MTV, de Belgische tv, heeft een hele locatie aan het strand afgezet voor een muzikaal spektakel met vele artiesten. Ernaast is een afgezet terrein waar de zandsculpturen kunnen worden bezichtigd á raison van (volwassenen) € 12,-- pp. De politie is vertegenwoordigd met een auto waarin je kunt ervaren hoe het is om over de kop te gaan of “gewoon” ondersteboven te hangen. Verder richting Casino. Aan de andere kant van het casino is een tentoonstelling met replica’s van de terracotta Army uit de verboden stad in de Kursaal. De beelden buiten zien er goed uit. Verder langs de vele terrassen en winkeltjes naar de Venetiaanse galerij. Deze is aan een goede opknapbeurt toe. Aan de andere zijde van deze galerij ligt een groot waterparadijs (te zien door de glazen ramen) voor de liefhebber. Na de galerij gaan we de stad nog even door en weer terug naar de camper waar we een verdiend kopje thee nemen. Het is best warm ondanks de stevige wind. We zoeken nog even een plekje wat meer uit de wind en genieten daar van het lekkere weer met zicht op de stad.
Vandaag is het 13 augustus en rijden we naar Nieuwpoort stad. We vinden een gratis plek, in de stad zelf worden de campers geweerd met verbodsborden. We moeten iets verder lopen maar dat is niet erg, compensatie voor gratis (?). Ook vandaag is het warm, de beloofde 30 graden (en meer) wordt bereikt. We lopen twee uur rond. De hele stad is platgegooid in de 1e wereldoorlog en alle gebouwen zijn herbouwd. In de 2e wereldoorlog is de stad redelijk gespaard gebleven. Nieuwpoort heeft 5 sluizen vanuit zee naar 5 verschillende wateren. De IJzer is wel de bekendste. Bij deze sluizen staat een groot oorlogsmonument, rond en met vele pilaren waarboven teksten in het Nederlands evenals in het Frans staan vermeld. Ook 256 namen van oorlogshelden worden op een plaquette vermeld. Rondom de sluizen, waar je een rondje over kunt lopen, staan diverse kleinere monumenten voor o.a. Canadezen en Franse militairen uit de 2 oorlogen. Indrukwekkend is dat de Nieuwpoorters in de 2e wereldoorlog en deel van de stad onderwater hebben gezet waardoor de Duitsers dit land niet konden veroveren. We zijn de stad doorgewandeld en het Marktplein ziet er schitterend uit met fraaie geveltjes. Ook in de straten rondom zie je die terugkomen. Nieuwpoort heeft een hele geschiedenis en is een bezoekje zeker waard. We zijn nog een stukje doorgereden naar Nieuwpoort-bad, maar dat is een grote winkelstraat, met uiteraard weer vele terrassen, zoals de hele kust daarin voorziet.
Het werd zo warm dat we een parkeerplaats langs de weg hebben genomen om daar in de schaduw van de bomen van ons dagelijks kopje thee te genieten. Daarna zijn we weer naar Gistel teruggegaan waar we heerlijk kunnen overnachten. We staan net een half uurtje wanneer de 1e buien al snel kwamen zodat we moeten binnen moeten blijven. Het dondert en bliksemt er lekker op los.
De volgende dag is het niet veel beter. Hoewel, we hebben af en toe wat zon. Aangezien we laat op zijn en nog enkele dingen willen doen gaan we pas in de namiddag naar Diksmuide. Ook de regen heeft ons een tijdje opgehouden. Via Zande, Koekelare en Mokker komen we bij Leke weer op de N369 naar Diksmuide.
Net op tijd toets ik de coördinaten in van de camperplaats en we rijden er naar toe. Maar niet voordat we tweemaal de verkeerde afslag hebben genomen. De afslag die we moesten hebben lag slechts 5 meter verder en was niet goed waar te nemen op onze Mio. Haha. Driemaal scheepsrecht en dat was het. Vanaf onze parkeerplaats lopen we langs een watertje het centrum in. Langs de Vismarkt waar men een heuse afslag met verkoopbailie heeft nagemaakt waar een vrouw (bronzen beeld) met een mes boven een vis achter staat. Net echt van een afstandje. Door naar de markt via de Kiekenstraat. De Informatie gevonden en de diverse boekjes opgehaald. We besluiten een stadswandeling te gaan maken. Deze staat voor 3 km. wandelen. Het kostte even moeite om de kaart goed te interpreteren maar we vinden de 1e straat, Stationstraat in een hoek van de Markt. Zo, we gaan op pad. Eerst via het station naar het park waar en oorlogsmonument staat. Hoe kan het ook anders. Er is in deze omgeving veel gevochten in de 1e wereldoorlog. Deze noemt men hier dan ook “De Grote Oorlog”. Er is heel veel plat gegaan en moest opnieuw opgebouwd worden.
Ook Diksmuide is er niet aan ontkomen en heeft, net als Nieuwpoort, een prachtige stad herbouwd. De wandeling staat in een boekje met plattegrond en wordt vergezeld door koperen “nagels” die in de stoepen liggen.
Vanuit het park lopen we naar de “Posterij”, een mooi gebouw gelegen aan het watertje Handzamevaart. Hierover ligt een brug die in de 1e WO door de bewoners diverse malen is vernietigd omdat de Duitsers hiervan afhankelijk waren voor het in de stad brengen van materialen en eten. Zo hoopten ze de Duitsers te kunnen weren maar de Duitsers herstelden dit dan weer snel.
Wij gaan onder deze brug door en lopen richting onze parkeerplaats. Onderweg, geen schuilplaats langs het water, regent het hevig en proberen we achter een muurtje en garagedeur uit de wind wat te schuilen. Als de bui over is gaan we verder en lopen langs onze parkeerplaats naar de rivier de IJzer. Eerst moesten we nog over een brugje om bij de IJzer te komen. Via de haven naar de Monumenten van de IJzer. Aan de zuidkant van de rivier stond de 1e IJzertoren die in 1944 door onbekenden is vernietigd met dynamiet. Later is er een nieuwe gebouwd, iets bij de oude vandaan. Op de oude is een monument gezet met een gedicht.
Voor de oude toren staat een grote stenen boog. Er staat met grote letters PAX op wat volgens mij voor vrede staat. Er is een museum bij met een stenen muur ervoor waarop in diverse talen staat: NOOIT MEER OORLOG. Via het museum kom je bij de IJzertoren.
Hierna zijn we naar de camper terug gelopen en weer naar Gistel gegaan voor de nacht. Het was weer een leerzame middag.
Vandaag de 15e augustus en rijden we zomaar op de bonne fooi weg richting Oostende, maar slaan bij het kanaal rechtsaf richting Nieuwpoort. Langs het kanaal, waar veel plezierjachtjes gebruik van maken (motoboten), tot aan Leffinge. Daar is net een processie aan de gang, de processie voor Onze Lieve Vrouwe. Ik heb dat nog niet eerder gezien dus stoppen we even en ga ik kijken. De processie is dan al een uur aan de gang zodoende zie ik alleen nog het einde. Daarna rijden we door en gaan naar Middelkerke waar we dachten bij de Lidl boodschappen te kunnen doen. Helaas, het is een Christelijke feestdag en dus is alles (bijna alles) gesloten. Colruyt was wel open en daar kon ik net voor dat deze sloot nog wat inkopen doen. Toen ik door de kassa ging om half één, ging de winkel sluiten. We zijn daarna bij het vliegveld van Oostende gaan staan om te eten. Na enkele uren van vliegtuig spotten zijn we weer terug naar Gistel gegaan om daar de nacht wederom door te brengen. Waarom we steeds naar Gistel terug gaan?? Nou, we kunnen daar het toilet legen, er is water verkrijgbaar en we hebben wifi dus internet. Zodoende kan ik nu dit verhaal weer naar jullie zenden.
Het kleine hoekje, waar ik nu ben geweest, heeft veel geschiedenis en is dicht bij ons landje zodat jullie, als je na het lezen van dit verhaal geïnteresseerd zijn geraakt, er ook gemakkelijk eens naar toe kunnen. Ik vond het in ieder geval erg leuk en leerzaam.
We zijn voornemens nog even naar Middelburg terug te gaan om mijn fiets te repareren en deze weer op te laden zodat we indien nodig een stukje op de fiets kunnen doen. Ik hoop dat jullie van het verhaal hebben genoten en laat binnenkort mogelijk weer van mij horen.

Lucia