laatste tripje Frankrijk - Reisverslag uit Middelburg, Nederland van Lucia - WaarBenJij.nu laatste tripje Frankrijk - Reisverslag uit Middelburg, Nederland van Lucia - WaarBenJij.nu

laatste tripje Frankrijk

Door: Lucia

Blijf op de hoogte en volg Lucia

24 Oktober 2015 | Nederland, Middelburg

Middelburg, 24 oktober 2015

Hallo allemaal, hier het vervolg en laatste deel van deze korte reis.

Vandaag zijn we aan de wandel naar Oudon. Dit plaatsje ligt aan de overzijde van de Loire, gezien vanaf de plaats waar wij verblijven, nl.in Champtoceaux. We starten rond het middaguur en dalen af van onze stek naar de Loire waarna we langs het water naar de brug gaan. Op de brug staat een frisse wind en we vinden het koud. In Oudon komen we weer wat uit de wind te lopen en gaan we via een leuk straatje naar het kasteel van Oudon. Een fraaie toren met daaromheen restanten van een groot grondgebied wat ooit bij het kasteel hoorde. Dan lopen we naar de binnenhaven waar één zeilboot met gestreken mast ligt te wachten op betere tijden met daarnaast een gezonken sloep. Via het station en een tunnel onder het spoor door komen we aan de andere kant van de spoorweg uit. Deze tunnel is versierd met kindertekeningen, muurtekeningen. Op één daarvan staan onze Koning Alexander met zijn echtgenote er gekleurd op met rood wit blauwe hoed en blonde haren. Alexander heeft wel een hele dikke buik volgens de tekenaar(ster). De tekeningen zagen er allemaal erg leuk uit. Door naar de “buitenhaven”. Hier liggen wat motorbootjes waar men mee gaat vissen. Ik heb nog even de blote voeten in het water gehad, koel, helder en lekker was het.
Daarna zijn we weer terug gelopen en hebben de vele beelden, die ooit een prijs gewonnen hebben, bekeken. De beelden zijn zeer verschillend van materiaal en zijn allemaal met verschillende themaopdrachten gemaakt en uit verschillende jaren. Ze zijn zeer de moeite waard. Al met al zijn we toch nog 3,5 uur aan de wandel geweest en vonden het de erg leuk.
De volgende dag zijn we naar een dorpje, genaamd Piré-sur-Seich gereden. Onderweg, in de buurt van Chateaubriant stonden er mooie, schone, roze varkens in de wei, dat zie je niet vaak. De camperplek ziet er leuk uit, maar de plaatsen zijn scheef en hobbelig zodat je van alles moet doen om een beetje recht te staan, wij vullen op met plankjes. Er is ook werkelijk niets te beleven. Het was geen lekker weer, dus de camper was onze verblijfplaats voor vandaag. Dan gaan we weer verder met een stop in Enéé op een camperplaats (zomers leuk, nu niet) en een thee stop nabij Champéon met als eindpunt Gacé. We hebben vandaag 200 kilometer gereden waarvan een groot gedeelte door de regen. In Gacé staan we in de stad naast het gemeentehuis wat gevestigd is in een oud kasteel. Dit is mooi opgeknapt, de Toerist Info is er ook gevestigd. Het water was helaas al weer afgesloten, tijd van het jaar.
En vandaag, de 17e, zijn we weer oostwaarts gereden, slechts 75 km, en gestopt in Nonancourt. Een prachtige omgeving met veel bos, heuvels en dalen. We staan hier aan de ene kant naast de brandweer en aan de andere kant naast het gemeentehuis (Mairie), wat een beetje buiten het dorp staat. Morgen gaat er op het grasveld voor en achter het gemeentehuis wat gebeuren, afzetlinten zijn geplaatst. Volgens een agent van de Gendarmerie zou het een hardloopwedstrijd zijn, maar vandaag waren er al enkele fietsers de boel aan het verkennen. We zullen zien wat het uiteindelijk wordt.
Nu, na alles gezien te hebben kunnen we zeggen dat het een leuke fietscross is geweest met vele deelnemers. Het was erg koud maar daar zullen de fietsers geen last van gehad hebben het was een zwaar parcours, haha.
Maandags gaan we verder en komen onderweg in Anet terecht waar een groot complex, en goed onderhouden!, kasteel, kasteeltuin, en diverse bijgebouwen staat. Helaas is het in deze tijd alleen op zondag open en zijn we dus een dag te laat. We fotograferen het van alle kanten. De afbeeldingen die her en der op de gebouwen staan verwijzen mijn inziens naar de jacht in vroeger tijden. Bv. Een groot hert (eland?) staat bij de ingang met daaromheen 4 honden. We kunnen de eronder afgebeelde mooie vrouw, de zonnewijzer en diverse schitterende afbeeldingen in de muren en wanden bekijken. Het is de moeite waard dit kasteel/slot op een mooie zomerdag te gaan bekijken. Het plaatsje op zich is ook best de moeite. Anet ligt aan de westkant van Parijs. Daarvandaan rijden we door en stoppen in Beauvais op een parkeerplaats waar we zouden mogen staan. Er staan wat zigeunerachtige types met oude en kapotte caravans waardoor ik toch maar verder wil. Er is nl. nog een camperplek die zelfs wat dichter bij het centrum ligt. Inderdaad, een fraaie plek vanwaar we uitzicht over de stad hebben en via een trap in het centrum kunnen komen. In die stad staat een (niet zo mooie) kathedraal, de St. Pierre, waar ik in ben geweest. In die kathedraal, die binnen echt niet zo fraai is als welke andere kerk dan ook, staat een astronomische klok. Je kunt hem niet zien. Maar als je bereid bent € 5,-- neer te tellen p.p. dan kun je de klok bewonderen. Ik kan dus niet zeggen of dat de moeite waard is, maar er zaten mensen op een bankje aandachtig te kijken naar de (op bepaalde tijden) bewegende delen. In Beauvais wilden ze in vroeger tijden de hoogste en grootste kathedraal ter wereld bouwen, hoog is hij wel maar het beoogde resultaat is nooit behaald. Het gemeentehuis is prachtig en ligt aan de Place de Jeanne Hachett. Voor het gemeentehuis hebben ze een plein met opspuitende fonteinen voor de kinderen. Toen ik aankwam was deze plek geheel in mist gehuld, blijkt dat ze af en toe snel het water wegdoen en rook opspuiten waardoor de kinderen de weg “kwijt” raken. Grapje van de gemeente. Op het plein staat een beeld van Jeanne Hachett. Deze vrouw schijnt in een oorlog, half de jaren 1600, een vijandelijke vlag terug geworpen te hebben naar de vijand en is daardoor tot heldin verworden. Verder is Beauvais een grote moderne winkelstad (met oude gebouwen) en erg gezellig. Een kleine afdeling van Lafayette is aanwezig voor de liefhebber. Ik heb erg genoten van deze stad. Helaas was de volgende dag een regenachtige, waardoor we niet nog een keer konden gaan wandelen maar zijn we weer verder naar het noorden gereden en uiteindelijk in het donker in een dorp, genaamd Richebourg, beland. Ze hebben er mooie parkeerplaatsen. Lekker geslapen en de volgende dag naar Middelburg wat tevens het einde van deze reis is.
Hopelijk hebben jullie wat aan de informatie van de steden of omgeving waar we geweest zijn. Het was een wat frissere en nattere reis dan gewoonlijk maar op zich toch weer bijzonder en leuk.

Lucia

• 24 Oktober 2015 - 19:22

Lucie:

Zo, weer een reiservaring erbij. Was weer een leuk verhaal. Hopelijk horen we nog wat van jullie voordat de winterreis er weer aankomt.
    Gr. Lucie

• 25 Oktober 2015 - 10:12

Henny:

En nu druk met overwinteringsplannen maken? Dat geloof ik vast wel, al valt het weer vandaag wel weer mee, zonnetje schijnt zelfs... Mooie foto's ook weer gemaakt....

geniet alvast van de voorpret...