Weer iets verder naar het noorden - Reisverslag uit Peñíscola, Spanje van Lucia - WaarBenJij.nu Weer iets verder naar het noorden - Reisverslag uit Peñíscola, Spanje van Lucia - WaarBenJij.nu

Weer iets verder naar het noorden

Blijf op de hoogte en volg Lucia

03 Maart 2014 | Spanje, Peñíscola

Hallo, daar ben ik weer met een vers verslagje vanuit Peñiscola wat tussen Valencia en Tarragona ligt.

Het is markt in het dorp waar we nu zijn, Playa La Flamenca. Eigenlijk hadden we vandaag een feestje in Ouddorp/Goedereede maar we kunnen daar helaas niet bij zijn. We hopen dat ze het zonder ons, en dat zal zeker wel, ook gezellig hebben. Jammer dat we er niet bij zijn, maar hier nemen we er een borrel op.
We gaan om de beurt naar de markt die een behoorlijke lengte heeft. Er zijn voor de verandering zowaar enkele bijzondere kramen bij met prachtig lijstwerk voor aan de muur en andere snuisterijen. Wie had dat gedacht! Ik neem echter alleen wat fruit en groente mee voor de nasi vanavond. De camper moeten we nog enkele keren verzetten omdat de lokale bevolking tussen ons door rijdt met de auto's naar het grote veld achter ons waar ze kunnen parkeren voor de markt zodat ze 100 meter minder verhoeven te lopen. 's Middags gaat Adrie op de fiets de rest van het dorp bekijken en start bij het grote winkelcentrum. Blijkt een heel gezellig en groot centrum te zijn. Ik zit lekker in de zon of even in de camper en geniet van de drukte om ons heen. De volgende morgen zetten we onze stoeltjes achter de camper op het lege parkeerterrein en hangen de slaapzakken eroverheen om te luchten. Dan komt de politie vertellen dat we niet mogen kamperen en moeten de boel opruimen. Hij vraagt of we dat aan onze "vrienden" door willen doorgeven waarop ik hem vertel dat we hier geen vrienden hebben. Hij lacht eens lief en gaat het iedereen dan maar zelf vertellen haha. Zodra ze weg zijn zetten veel mensen de stoelen weer neer. Je loopt hierdoor het risico dat we weggestuurd gaan worden en wij doen dat dus niet. Wij willen geen problemen. Onze buren zijn niet aangesproken dus die zetten de stoelen tussen de campers neer. Tja, dat mag misschien wel. De politie had het over Domingo, zondag, misschien is het daarom?
In de middag gaan we met Liesbeth, leuk detail is dat zij op dezelfde dag jarig is als ik, en Sjaak, onze buren, lopend naar het winkelcentrum. Het is een prachtig centrum in lagen opgebouwd en heel open. Hiermee bedoel ik open lucht, zomers lekker verkoelend. Veel mooie winkels en diverse terrassen. Er was wat vertier en amusement, erg gezellig. Liesbeth en ik shoppen wat en de mannen internetten samen op het wifi punt. We drinken wat en gaan weer terug om te borrelen achter de campers. Als het weer wat kouder word, rond zes uur, gaan we binnen eten maken en aan de avond beginnen.
De volgende dat vertrekken we en ik wil naar Calp. We rijden eerst nog even naar een plekje vlakbij in het plaatsje La Mata op advies va onze buurtjes. We bekijken de camperplek even. Het is een leuke stek aan het begin van wat duinen en dichtbij het strand. Ik heb even rondgekeken en wil daar als we nog eens in de buurt zijn best een paar dagen gaan staan. Lekker rustig.
We rijden door via Santa Pola, zoutwinning gebied met vele flamingo's die veelal met de kop onder water wroeten en eten zoeken, maar iedere keer inddrukwekkend. Zo door via de N332 naar Alicante waar we onze middagpauze houden en dan door via Benidorm naar Calp. Helaas is er geen plaats meer op de camping en rijden we maar door naar Denia. Daar staan we op de pier naast de haven, gezellig druk, veel voorbij wandelende mensen.
Ik kreeg van een voorbijganger een compliment over onze bus (Nederlands) en nog geen minuut later stonden er drie Belgen die graag even binnen wilden kijken. Ook deze mensen waren enthousiast. We hebben regelmatig dat er iemand even wil kijken en zijn dan verbaasd dat we alles hebben, toilet, bed, tafel, keuken, draaibare stoelen enz. Ze vinden het best luxe en heerlijk compact. Dat is tie dan ook. Zo hebben we veel kleine contactjes met mensen uit allerlei landen, erg leuk. We kregen te horen dat we een trukendoos hebben, overal komt wat uit, haha. Zelf vinden we het een BEDDENKASTENWAGEN. Een rijdende bedstee.( De benaming beddenkast, oftewel bedstee, komt ergens uit het oosten van Nederland.)
Heerlijk gewandeld vandaag onder de montgó, een hele hoge berg waar je op kunt, lopend of met de bus. Een grotere camper kan daar niet op, de wegen zijn te smal en de campers bredere dan de onze. Ook een voordeel, we kunnen overal komen waar een "normale" auto ook kan komen. Alleen de hoogte beperkt ons hier en daar. (denk aan parkeergarage of parkeerplaats met hoogte balk).
Afrijn, genoeg hierover, we zijn weer op weg naar het noorden en komen via diverse leuke plekjes in Peniscola aan. Via het natuurpark Albuferia met rijstvelden en veel witte reigers, zijn we naar Valencia gereden en daar heeft de Tomtom goed werk verricht. In Valencia zijn we langs een aantal schitterende futuristrische gebuwen gereden. Fraaie kunstwerken. De Oceanografic, een zwembad (zou je bijna niet meer zo noemen) een museum en het auditorio met een hoog Gaudi gehalte. Er tussen in ligt dan nog een mooie wandelpromenade voor het broodnodige rustpuntje, waar je heerlijk tussen de palmen kunt flaneren en/of uitrusten op een van de mooie banken met uitzicht op de oude bruggen met bogen.
Verder naar Sagunt, de kasteelstad. Deze stad kan bogen op een schitterend gelegen kasteel met oude muren, dit alles erg groot nog en redelijk onderhouden. Daarna is het alleen nog maar doorrijden langs de vele bomen vol met bloesem. Het was een ritje om van te genieten. En hier in Peniscola staan we als vanouds (voor de 3e keer) op de camping waar we van plan zijn enkele dagen te blijven.
Het is zondag vandaag, we fietsen met een lekker zonnetje erbij even naar Peñiscola. De wind tegen maar het is lekker weer en we hebben geen haast. Weer verbazen we ons over de vele onafgemaakte wegen. Zoveel rotondes zonder afslag. Hieraan kun je o.a. zien dat het niet goed gaat in Spanje. Ook de vele niet afgemaakte gebouwen zijn tek

• 03 Maart 2014 - 18:04

Lucie:

Hallo, we waren weer blij met je verhaal. Hoe meer we van jullie lezen hoe meer zin we krijgen om ook weg te gaan. Het schiet al lekker op. Leuk gebied he waar jullie zitten. Toen wij de maand november weggingen, toen we nog werkten, zaten wij ook altijd daar. Javea, guardamar.
    Kijk weer uit naar volgende verhaal.
    Gr.