even terug naar de basis - Reisverslag uit Tholen, Nederland van Lucia - WaarBenJij.nu even terug naar de basis - Reisverslag uit Tholen, Nederland van Lucia - WaarBenJij.nu

even terug naar de basis

Door: Lucia Vreeke

Blijf op de hoogte en volg Lucia

04 Mei 2013 | Nederland, Tholen

Van Patja d’Aro naar Middelburg

In Platja d’Aro hebben we op camping Valdaro gestaan. Nadat we een sms hadden gekregen van een oud-collega van mij zijn we van San Feliu enkele kilometers noordelijker verplaats, naar Platja d’Aro waar Lucie Vroonland en man Rien een tijdje door gaan brengen. Zij vroeg of we daar ook heen wilde komen voor een ontmoeting. Dat was leuk, ’s avonds nog samen gegeten.
De volgende dag zijn wij weer van de camping vertrokken en hebben nog een nachtje op een camperplaats gestaan en de stad bezocht.
De volgende dag wilde ik weg en aan de terugweg beginnen want het regende toch. Dat pakte niet zo goed uit. We zijn richting Roses gegaan, maar het weer werd alleen maar slechter weer (regen en harde wind). Daar aangekomen bleek dat er helemaal geen camperplaats was,het is zelfs verboden gebied voor campers 's nachts, (wel een camping die een hoog bedrag vroeg voor een plekje zonder verdere voorzieningen) dus zijn we uitgeweken naar een iets lager gelegen plaats. St.Père de Pascador. Daar enkele dagen gestaan op camping Aquarius. Nog door het natuurgebied gewandeld daar. Niet alles gezien maar is erg mooi. De camping was niet verkeerd, schone douches en afwasruimte. Een grote wasmachine en droger, voldoende schone toiletten. We hadden ook wel een leuk plekje. Eén nadeel daaraan was dat er duiven in de boom net boven ons aan het nestelen waren. De laatste nacht dachten we dat de takjes uit de boom waaiden, helaas, we konden de camper eerst wassen voordat we konden vertrekken. Dus een ladder geleend en maar poetsen tot alles weer schoon was. Haha.
Daarna door de Pyreneeën naar Port Vendres in Frankrijk. Onderweg reden we op de smalle weggetjes achter een oude man die we er van verdachten dat hij een eind aan zijn leven wilde maken. Hij slingerde van de vangrail naar de linkerbaan en vice versa. Leek wel dronken. Was ook akelig om naar te kijken. Op een geven moment ging hij van de weg af en waren we van hem af. Poeh!!
In Port Vendres was er gelukkig een plekje voor ons, het was er erg vol. En dat bleef het. Velen moesten verder rijden omdat er geen plaats meer was. Wij zijn er 3 nachten gebleven. Wat ook wel grappig is, is dat de politie hier het stageld komt innen ’s morgen vroeg.
We hebben bij de plaatselijke VVV kunnen internetten. Dat kan blijkbaar bij veel van die centra hebben we ontdekt. Geen wifi in de buurt? Dan kan dit de oplossing zijn.
Na Port Vendres zijn we vertrokken richting Mende, dat is dan de volgende stopplaats. Er was voldoende plaats daar en we zijn nog even naar boven geklommen toen het even droog was om te zien wat er nu eigenlijk voor een groot gebouw stond. Dit bleek een oud klooster te zijn. De steile klim was de moeite waard want we keken over alles heen en konden leuke plaatjes schieten.
De volgende dag, inmiddels is het 27 april, vertrokken met natte sneeuw evenals de vorige keer. Ook dit keer werd het er niet beter op, we zagen op een geven moment de thermometer onder het vriespunt gaan. Alles was wit van de vele sneeuwvlokken die in grote getale naar beneden werden geblazen. Een schitterend zicht, maar wij zien toch liever de zon.
We zijn over het Centraal massief gereden op de D-wegen, die ook nog eens smal en erg slecht zijn. Kapotte wegen! Diepe putten! En sneeuw. Het hoogste punt was 1256 meter. Wit en koud.
Eenmaal op de A75 werd het er niet beter op. Het bleef sneeuwen en de borden gaven aan de we voorzichtig moesten rijden ivm opvriezen van de weg. De strooiwagens reden af en aan. Het is nu wel 27 april!!
Wat wel leuk was om te zien waren de supporters van één of andere (we denken voetbal) sportclub die we in grote getalen als tegenliggers hadden. We hadden ook het idee dat er een vakantie uittocht gaande was. We hadden al gezien dat er gewerkt werd aan de vangrail tussen de twee routes, meerijders en tegenliggers, waardoor er bij de tegenliggers een file van rond de 40 kilometer ontstond, waar ook al die supporters inzaten met hun vlaggen, bloemen, gele pruiken enz. maar met niet aflatend enthousiasme.
Afijn, zo zoetjes aan kwamen we aan bij Clermont-Ferrand en het regende nog steeds. Dan maar niet naar de Puy de Dôme en de camperplaats in Châtelgyon, waarvan weten we dat het een leuk plaatsje is met bijzondere waterbronnen en dat de camperplaats bij de Gendarmerie voor de deur is.
Doorgereden tot aan Moulins en daar de camperplek genomen. Erg goedkoop. Onze kosten? Totaal wel € 2,--. Dan sta je aan de rivier L’Allier op een grasveld. Geen voorzieningen.
Wel een hele leuke stad met een prachtige bogen-brug over de rivier die aan de zuidkant enig verval heeft waardoor hij het geluid geeft van een waterval. Heb je overigens geen last van op de camperplek.
De volgende dag hadden we een klein probleempje. Bij het opstaan ontdekten we dat de wasbak én het gasfornuis onder water stonden. De (kapotte) kraan had de hele nacht gedruppeld zonder dat de aandrijving geluid had gemaakt. Ook stond er ietsjes water in de lade eronder, gelukkig in een pannentje, maar ongelukkig omdat het fototoestel van Adrie daarin lag. Snel leeg laten lopen en alles van water ontdaan en later op de dag kunnen constateren dat het fototoestel geen schade had opgelopen voor zover we nu kunnen constateren. Alle boeken en kaarten op bed laten drogen. Ontbijten en na anderhalf uur konden we dan eindelijk weg. De klok zegt dat het al half elf is. Vanaf Moulins zijn we richting huis gegaan. Via Auxerre en Mons gereden. Nog een stop gemaakt bij de scheepsliften van Strépy-Thieu bij Louviére. Een gigantisch bouwwerk waarbij de hydraulische gestuurde kabels de schepen in waterbakken recht omhoog hijsen die dan weer aan het vervolg op het kanaal kunnen beginnen. Een bezoek meer dan waard. De lift is 73,5 meter hoog. Wij hebben er een bezoekje aan gewaagd en hebben er enkele uren doorgebracht. Het is een mooi staaltje techniek en een erg modern gebouw. Eigenlijk wilden we ook nog naar Ronqiére, maar dat moet dan maar een andere keer.
Na dit bezoek zijn we rechtstreeks naar Middelburg gereden waar we nu zijn.
Vandaag is het 2 mei 2013

• 03 Mei 2013 - 14:09

Vincent:

Ik wist helemaal niet dat jullie een verslag online bijhouden. Kunnen we mooi volgen hoe de avonturen met de camper verlopen! Wanneer vertrekken jullie voor de volgende rit?

Gr. Vincent

• 05 Mei 2013 - 20:21

Caroline Dirkx-Vreeke:

Ontzettend leuk dat we jullie 3 mei even gezien hebben.Waarschijnlijk zal het nu werk weet één tijd duren. Goede reis verder en groetjes uit Stalland, xxx Jack en Caroline