La Rochelle - Reisverslag uit La Rochelle, Frankrijk van Lucia - WaarBenJij.nu La Rochelle - Reisverslag uit La Rochelle, Frankrijk van Lucia - WaarBenJij.nu

La Rochelle

Blijf op de hoogte en volg Lucia

20 Oktober 2013 | Frankrijk, La Rochelle

Hallo allemaal,
Hier weer een update van ons leventje in Frankrijk. We hebben Bretagne inmiddels bijna verlaten. Het noorder deel, Finistére, is gewijzigd in Morbihan, de scheiding ligt in de rivier Laïta. Brest ligt in Finistére en Vannes in Morbihan. We rijden door een gevarieerd landschap. Dan weer eens aan de kust, en af en toe een bergje op en af, beetje klimmen beetje dalen en mooie bossen. Over bruggen die de inhammen onder en naast ons laten zien. Fraaie beelden van duizenden boten in havens of aan boeien al naar gelang waar ze liggen. Helder water. Af en toe vliegt er een roofvogels met ons mee voor de auto of steekt er een eekhoorn over. In het stadje Guilder-Plage landden de parachutisten met enige regelmaat achter ons op het grasveld en de jeugd gaat er surfen en kanoën. We hebben op diverse plekken gezien dat er bussen met schooljeugd worden aangevoerd die de kneepjes van het vak Watersport onder de knie moeten krijgen en hier veel lol in hebben. Surfen, kanoën en zeilen, ze doen het allemaal. De kust ziet er vrijwel overal hetzelfde uit met dien verstande dat de oostkust veel kliffen heeft, de noordkust veel afgesleten rotsen en de westkust zandstranden rotsen en hier en daar een klifje. Er zit dus wel verschil in. Nu we wat zuidelijker komen zien we dat de deining van de oceaan anders is dan de korte golfslag die de Noordzee produceert. Deze deining geeft een lange rustige golf te zien en breekt vaak op de rotsen net onder het wateroppervlak wat een vreemd gezicht is want dat kennen we in Nederland niet. Vooral als het waait is dit effect groot. We hebben een koude nacht gehad van 4 graden, maar nu is het gelukkig weer 17 overdag met zon (13 okt.2013). Er zijn hier nog volop planten in de bloei, vooral de “herfstbrem” zoals Adrie die noemt, struikjes met gele bloemen, staat er nog fleurig bij en maakt dat de bermen er leuk en fris uitzien. Vrijwel elke binnenkomst in een dorp of stad is voorzien van bloemen en ook in de tuinen zie je nog volop bloemen bloeien. In Port-Louis, mooie plaats, staat een groot slot nog in volle glorie, nou ja min of meer. Een slotgracht, die aan één kant verzand is, en diverse gebouwen staan er nog. Het geheel wordt momenteel gerenoveerd. In Fort Bloque hebben ze een fort wat er nog goed uitziet, dit staat in het water en bij laag tij kun je er heen wandelen. We zijn nu in Locmariaquer, wat een naam, en staan op een soort schiereiland en hebben prachtig uitzicht naar alle kanten (13-10-13). Andere kustlijnen zijn te zien evenals een eiland, Ill d’Houat. We komen zelden Nederlanders tegen hier, maar we houden contact met de achterban in Middelburg. De dieselprijzen variëren van € 1,29 tot € 1,47. Je moet dus uitkijken waar je tankt. De supermarkten zijn vaak het goedkoopst. Vandaag (de 14e) weer een stukje zuidelijker Vannes voorbij. Het is moeilijk om langs de kust te rijden. Of de weg loopt dood of je rijd kilometers rond. We zijn over de Barrage de Arzal gerden. De naam zegt het al, een brug met stuwen erin en een sluis bij Arzal. We zijn in Ambon, haha, geweest. Leuk zo’n naam voor een plaatsje in Frankrijk. We zijn beland in Penistin boven Saint-Nazaire. Deze plaats konden we vanaf Damgan aan de andere kant van het water zien liggen, hemelsbreed niet zo ver, maar met de auto toch nog heel wat kilometertjes weg. Als je de kaart bekijkt zie je dat onze laatste route aan vreselijk veel baaien ligt. De baai van Morbihan bv ligt vol eilandjes. Als je er naar kijkt lijkt het wel wat op het Veerse Meer met zijn eilandjes, maar dan groter. En zo ontdek je steeds iets nieuws en daar doen we het voor. Het is nu 15 oktober en we hebben vandaag de hele dag gereden, met enkele pauzes uiteraard, omdat het toch maar regent. We zijn begonnen rond 10.00 uur, 14 graden regen, in Penistin en via enkele plaatsen aan de kust naar St. Nazair. Daar zijn we over de “Pont Routier” gereden, een hele hoge en lange brug, vergelijkbaar met de Pont Normandie bij Le Havre. Je zal een schitterend uitzicht hebben normaal over de brede ingang van zee maar nu met de regen is ons wereldje maar klein. Daarna vervolgen we onze weg zovel mogelijk langs de kust naar het zuiden en eindigen in Jard sur Mer op een camperplek op de 1e rang met uitzicht op de aanstormende golven vanaf de Oceaan. Onderweg reden we door Guerande, hier hebben ze eens stad rond een oude ommuurde stad gebouwd. Zag er vanuit de auto erg mooi uit. Kon af en toe een glimp opvangen door de stadspoorten. Het landschap van vandaag was vergelijkbaar met Zuid- en Noord-Holland, plat met vele sloten, koeien en witte reigers. Dit was overwegend het beeld. Later lezen we dat het moerassen zijn, grappig. Aangezien we snelwegen vermijden rijden nog al eens door een stad of dorp heen, maar ook hier lijken ze op elkaar, roze, crème en veel blauwe luiken. Veel “dode” steden omdat de huizen veel als vakantiewoning gebruikt worden en ’s winters leeg en gesloten zijn. De 15e eindigen we in La Rochelle en hebben we nog even tijd om de stad in te lopen. We staan in het centrum naast het park dat van noord naar zuid loopt dwars door de stad. Met recht een groene strook. De volgende dag gaan we op zoek naar een andere camperplek en vinden die in “Minimes” waar alle jachthavens geconcentreerd zijn. 3500 plaatsen hebben ze hier. Hiervandaan kunnen we op de fiets naar de stad, er is een speciale fietsroute die je er snel naar toe voert. We komen binnen bij de stadstorens die in vroeger tijden de stad beschermden, nu Vieux Port genaamd. De muren staan er ook nog evenals een derde toren. De Grande Horloge is een schitterend gebouw met een poort eronder die naar je naar de binnenstad leidt. Vele straten hebben galerijen waar je onderdoor loopt met bogen aan de straatkant. Je loopt altijd droog. Heel veel winkels, schoenen, kleding, sieraden, terrassen en eetgelegenheden. Vooral rond de oude binnenhaven. Er is heel vel te zien en te ontdekken. Mooie oude stad en een bezoekje zeker waard. We kunnen vanuit “Minimes” ook naar het zuiden fietsen en helemaal langs de kust. We rijden langs Aytré en een stukje Angoulins naar “Point du Chay”. Hier komen we via een grasveld op het puntje wat nog slecht van gewoonte aan elkaar hangt. De krijtrotsen dijn gescheurd of uitgesleten. Je moet niet teveel aan de kant komen. Het water hier aan de kust heeft een sterke onderstroom en er wort dan ook geadviseerd niet te water te gaan. Op de terugweg hebben we het geluid van de rollende keien inde zee opgenomen met een klein filmpje. Het is een bijzonder geluid in de stilte. Er vliegen mooie gele vlinders rond en de gele bloemen geuren geweldig. Er vliegen vogels rond die we niet kennen. We moeten echt een vogelboekje meenemen volgende keer. Ik had overigens een vis gekocht om op eten, La rousette in het frans. Blijkt een hondshaai te zijn in het Nederlands. Wanneer je hem iets te lang laat liggen of doorsnijdt, zoals ik deed, veranderd het bot en veranderd in een ammoniak vis. Jammer, als ik het eerder had geweten had ik hem niet op stukken gesneden. Nu ligt ie in de vuilnisbak.
Het is vandaag 20 oktober en 20 graden, half bewolkt. Hiermee sluit ik dit verhaal voor nu weer af en doe vanaf de Oceaankust bij La Rochelle de hartelijke groet.

Lucia

• 22 Oktober 2013 - 10:55

Lucie:

Hallo luitjes.
    We hebben weer genoten van jullie reisverhaal. Fijn dat jullie het zo leuk hebben. Geniet er van.
    Gr. Rien en lucie

• 23 Oktober 2013 - 20:53

Henny Plat:

Lucia, wat heerlijk en wat mooi dat we mee mogen kijken zo uitgebreid in Frankrijk... jullie zien op deze manier wel heel veel van het land. Heerlijk hoor, en zolang je er samen zo van kunt genieten moet je dat ook doen...

lijkt mij heerlijk op zulke mooie plekken te verblijven..

Henny

• 25 Oktober 2013 - 00:16