Toch nog even wachten - Reisverslag uit Middelburg, Nederland van Lucia - WaarBenJij.nu Toch nog even wachten - Reisverslag uit Middelburg, Nederland van Lucia - WaarBenJij.nu

Toch nog even wachten

Door: lucia

Blijf op de hoogte en volg Lucia

14 December 2015 | Nederland, Middelburg

Middelburg, 14 december 2015
Dag allemaal, We hebben we een tijdje (14 dagen) in La Rochelle verbleven waar we een leuke tijd hebben gehad. De temperaturen zijn doorgaans goed voor de tijd van het jaar. Deze stad verveeld niet, er is genoeg te beleven en te bekijken. Wat het weer betreft: had iets beter gemogen. Veel wind en regen gehad, maar inmiddels is het beter en schijnt de zon weer. Een gescheurde ruit is ons deel geworden. Die wordt gerepareerd als we een tussen doortje maken naar Nederland waarbij we gelijk de achterbanden vervangen voor nieuwe en de remmen laten controleren en/of repareren.
La Rochelle heeft veel te bieden voor de toerist. De Toerist Info ligt aan de binnenhaven, genaamd het Bassin omdat het een gesloten stukje is, rondom dit bassin ligt een gezellige boulevard met veel restaurantje met terrasjes, een groot Aquarium (soort Oceanis), een mediatheek, oude schepen, enz. Ook vind je hier de stadspoort met de grote klok, beroemd. Hier onder door gewandeld kom je in de winkelstraten, overdekt door arcaden (zuilengalerij), met o.a. Lafayette, welbekend door Lady Di en Dodi. Van vreselijk dure tot wat eenvoudiger winkels. Er is een mooie botanische tuin, veel mooie gebouwen zoals bv. het station, enz. De jachthaven is de grootste van Europa met minstens 3000 jachten. Een klein kapitaaltje bij elkaar. Wij staan daar op de kade waar men camperplaatsen op de kade heeft gemaakt, 31 gratis plaatsen. Ook op het water is voldoende te beleven. Elke dag wordt er gezeild door kleine en wat grotere boten en groepen kano’s. Er wordt veel les gegeven. Ik heb met genoegen mogen kijken hoe men leert te starten voor een wedstrijd. De warme golfstroom loopt vlak langs de kust en daardoor kan men het hele jaar door watersporten. La Rochelle is een universiteitsstad en in het gebied waar wij vertoeven staan alle universiteiten bij elkaar en is het een drukte van belang met al die jonge mensen. Je kunt je wel vermaken hier. Ook de omgeving is prachtig. We hebben Houmeau verkend, net achter het vliegveld van La Rochelle in het noorden, met prachtige groene glooiingen en veel natuur. Een vrouw was wilde spinazie aan het verzamelen. Van hier konden we de verbinding, een halve Zeelandbrug, zien naar het eiland Il de Ré. In het zuiden ligt Fouras waar we prachtig zicht hadden op twee forten in het water. Te weten Enet, het dichtstbijzijnde en Fort Boyard, iets verder weg. Fort Boyard is bekend van TV. Hier werden diverse spelen/wedstrijden uitgevoerd en opgenomen. Gelukkig is het de laatste dagen beter weer en zien we de zon af en toe schijnen. De Marathon, gehouden op 29 november jl. werd vergezeld door regen en wind. Gelukkig werd het rond 12 uur, toen liep men al 3 uur, droog en werd de sfeer beter. 10.000 mensen kunnen er ingeschreven worden. Een fraaie start en finish met tribune en grote informatie schermen voor het publiek. Na 5,5 uur was iedereen binnen. Een groot publiek liep rond om de lopers aan te moedigen en in de handen te klappen. Het was een gezellige boel. Alle lopers gingen in ieder geval naar huis met een doosje oesters en een medaille. Ook ludieke figuren liepen mee. Aangekleed als schildpad, of met een pofbroekje en een kinderwagen en pruik, een grote groep kinderen met helgroene pruiken en toeters en bellen en gezang. Het was de 25e loop en we hebben genoten van de sfeer. De 8e zijn we aan de terugreis begonnen, hier deden we dan weer 3 dagen over. We blijven even voor festiviteiten en om alle reparaties te laten uitvoeren waarna we weer naar het zuiden zullen vertrekken. Graag tot de volgende keer.Dit was het weer voor even. Ik groet iedereen en graag tot de volgende keer. Lucia