Noord-Frankrijk - Reisverslag uit Vlissingen, Nederland van Lucia - WaarBenJij.nu Noord-Frankrijk - Reisverslag uit Vlissingen, Nederland van Lucia - WaarBenJij.nu

Noord-Frankrijk

Door: Lucia

Blijf op de hoogte en volg Lucia

06 September 2018 | Nederland, Vlissingen

6 september 2018 Millery, Frankrijk

We staan in Breskens op 7 augustus en dus was het een logische stap om vandaar naar de Franse kust te vertrekken op 8 december. We kozen Duinkerke uit als 1e stopplaats. Helaas is deze camperplaats (voortaan aangeduid als CP) niet meer beschikbaar dus togen we een stukje zuidelijker naar Grand Fort Philippe waar we een leuk plekje vonden. Een piepklein dorpje waar we een kleine wandeling gemaakt hebben een zeer oud reddingbotenhuis op palen vonden, nu museum maar niet open. Aardige boulevard met zicht op het Petite Fort Philippe aan de andere kant van het kanaal waardoor je met je boot naar zee kunt. Een paar nachtje blijven staan en dan naar Cap Blanc Nez, waar op de heuvel St. Hubert een nachtje hebben geslapen met een prachtig uitzicht op de Engelse kust (Dover) en de krijtrotsen.
De volgende dag hebben we Wissant aangedaan. Hier hebben ze dan een Spar voor de boodschappen. Wissant heeft een duinengebied en een mooie boulevard. We hebben een wandeling gemaakt door die duinen om via het strand en een trap omhoog die in het water stond (hoog water) weer op de boulevard aan te landen. Het is even klimmen over de grote stenen om op die trap te komen, een sluipdoor-kruipdoor spelletje . Avonds is het op de boulevard genieten van de ondergaande zon. Het strand is bij hoog water bijzonder klein, maar bij laag water is het water een heel eind weg. Het verschil in hoogte is enorm, rond de 13 meter. Ook hier hebben we enkele dagen doorgebracht waarna we op 16 augustus belanden in Boulogne. Ook hier enkele malen een wandeling van de top naar beneden en terug. Een leuk aquarium/dolfinarium en diverse winkeltjes en een groot strand waar je kunt kiten met en zonder wielen, op het strand (laag water) of op zee. Voldoende vertier te vinden.
Van Boulonge naar Hardelot, een vreselijk saai stadje waar werkelijk niets te doen is. Een minieme winkelstraat en dat is het. We staan in de duinen zonder uitzicht op zee. Voldoende voor één nachtje dus. Verder, op naar Long. Hierbij komen langs de Somme waar we met zicht op het natuurgebied en Croty, leuke stad, en we even stoppen om te eten. Long is klein maar bijzonder leuk. Een fraai kasteel, gesloten op zondag, slechts enkele dagen in de week open, een fraaie kerk, een leuk stomend watertje met sluisje en info centrum aldaar aanwezig. Leuk gewandeld. De CP ligt naast de camping waar we mogen douchen, zit allemaal in het stageld dus dat doen we dan. Van Long naar Port l`Eveque. We zitten inmiddels op 20 augustus. We rijden om daar te komen dwars door Amiens, ook wel leuk om vanuit de auto diverse mooie gebouwen te zien. Duurt wel wat langer dan wanneer we de rondweg genomen hadden. Het dorpje l`Eveque heeft een haventje met enkele, sommige vergane, bootjes. Het onderhoud van de bootjes is miserabel. We zitten aan een zijtakje van een kanaal. Het fenomeen wat we ’s avonds zagen was dat het water binnen luttele tellen zomaar 10 á 20 cm. zakt en ook weer stijgt en dit gaat de hele tijd door. Het is heel raar dat dit gebeurd. In het kanaaltje zelf zie je er niets van. Vreemd.
Hert is kermis en deze duurde nog één middag. Om zes uur was alles stil en gingen de kermismensen de boel afbreken. Het was een echte kinderkermis, geen grote dingen in dit kleine dorp. Leuk dorp, maar weinig te beleven en geen winkels.
Als je in dit gebied trouwens een leuke toeristische kaart zou willen kopen moet je goed zoeken, ik kon niets vinden! Vrijwel geen winkels en zeker geen boekenwinkels o.i.d. We gaan naar Chateau Thierry waar ik dacht een kaartje te kunnen vinden, maar zelfs daar niets. We hebben een leuke wandeling gemaakt langs het water naar de stad en even de korte winkelstraatjes doorgelopen, de brug over en weer terug. We hadden pech en een beetje geluk bij deze CP. Het is een betaalde CP met omheining naast de Macdonald. De automaat was stuk en er kon alleen betaald worden met een Franse bankpas die wij uiteraard niet hebben, dus geen toegang. Na wat gedraald te hebben en de mensen die op het terrein aan het werk waren gesproken te hebben dachten we maar te vertrekken. Edoch, de werkmensen lieten ons binnen met hun eigen pas (denken we). We kregen een kassabon met bedrag erop en een code waarmee we gebruik konden maken van de toiletten en douches. Betalen hoefden we niet. Dit was erg vriendelijk van deze mensen. Anderen vroegen een Fransman om hulp en betaalden aan de betreffende hulp contant. Zo kan het ook. De Mac heeft klanten genoeg .
Vandaar de volgende dag naar Mareuil sur Aÿ waar we enkele dagen zijn gebleven. Een heerlijke plek waar we al eerder zijn geweest. Als het zonnig is ben je blij dat je onder de bomen kan staan, maar het was somber en we zijn de volgende dag na het halen van boodschappen in het volgende dorp, op een niet “echte” CP plek in de zon gaan staan, koude wind en geen zon dreven ons hiertoe. Er staan altijd campers buiten de geijkte plekken en dat is geen probleem daar. Mareuil sur Aÿ is een plaats van champagne boeren. Onderweg hiernaartoe stonden we nog even in Hautvillers waar we dachten te kunnen blijven maar de helling was te groot om te kunnen levellen (zorgen dat de camper recht staat). Daar sprak ik een eigenaar van de druivenvelden die mij vroeg tocht maar wat druiven te plukken want hij had er teveel, nou vraag ik je. Ze zijn ook klein hoor die druifjes. Slecht jaar misschien?? Ik heb ze uiteindelijk maar geperst zodat we wat sap hadden. Kleine druif, grote pitten. Yek.
Toch aardig van deze man dat iedereen zomaar wat mee mag nemen. In Nederland gooien ze kilo’s paprika’s zomaar weg, die toch ook met een plekje erop eetbaar zijn.
Want: Er is geen koe zo bont of er zit wel een vlekje op, zegt men.
De 27e gaan we naar Suippes. We hebben eerst nog La Cheppe bezocht, maar met dit sombere weer is deze verlaten plek geen optie. La Cheppe heeft de oudste burcht ter wereld. Wat je ziet is een groot rond leeg veld met een dijk eromheen waarover je een wandelingetje kunt maken. Bij mooi weer een heerlijke plek hoor.
Dus werd het Suippes. Een aardig dorp en we staan er midden in met een Aldi om de hoek wat handig was. Verder is er een museum over de 1e WO die in Frankrijk heftig is geweest en waar je overal, zeker in de omgeving van Verdun, veel kunt lezen en plekken waar gevochten is bezoeken. Verder is er in dit dorp ook weer niet veel te beleven. Goed voor één nachtje. Dat merken we ook weer in het gehucht Les Islettes waar we een schitterende CP vinden. Ingewikkeld om op te komen door het betaalsysteem. Maar de boom gaat voor ons omhoog en we kunnen binnen en vinden een leuke plek. Ook hier weer toiletten en douches, water en saniput.
Hier is op zicht niets! Op een afstand van bijna 10 km. ligt de Kaiser Tunnel en andere attributen zoals bunkers, een hospitaal (niets van te zien overigens), een betonnen watertank waar 100 liter water in kon in de oorlog. Een wandeling langs diverse onderdelen kun je er maken met infoborden. Wij zijn na een nachtje slapen vertrokken en daarlangs gereden. Het regende/miezerde dus niet prettig om dan zulke dingen in het bos te bezoeken. Toch gedaan én door de modder én alleen door het bos een paadje naar beneden gevolgd en op zoek geweest naar de Kaiser Tunnel. Blijkt dat deze niet meer te bezoeken is en de zuidelijke uitgang is afgesloten met een ijzeren hek. Dus onverrichter zake weer naar boven geklommen en een foto gemaakt van het monument daar. Beetje jammer. We gaan vandaag naar Dieue sur Meuse. Een leuke plek aan het kanaal bij de Meuse (Maas). Hier is water verkrijgbaar en kan ik weer eens wat spulletjes wassen en de watertank wordt bijgevuld. Naast ons staan Nederlanders met een zeer oude motor met zijspan. Gezellig. Wat oud leesvoer gekregen zoals Libelle, Margriet en wetenschappelijke bladen. Wij leveren een boek in. Ruilen is in onze wereld normaal. Ook krijg je soms gewoon een boek wat je dan weer doorgeeft aan een volgende reiziger.
Van Dieue gaan we naar Heudicourt aan het Lac Du Madine. Aan een meer dus. We hebben hier de keuze of een normale plaats op het gras of een luxe plek met water en elektriciteit naast de camper. Verschil moet er zijn. Wij gaan voor het gras en dicht aan het meer. Helaas was er een Fransman die geen rekening met zijn omgeving houd en s’ avonds een vuurtje stookt in zijn bbq en alle rook komt onze kant op, dus ramen en deuren sluiten en binnen zitten. Hij houdt dat 3 dagen vol, gelukkig is de wind gedraaid. We hebben ook hier weer een douche, wastafels voor was en afwas met warm water. Luxe. We blijven hier 3 dagen en fietsen langs het meer wat een rondje is van tussen de 15 en 20 kilometer. Wandelen kun je hier ook goed. Een snackbar leverde ons een heerlijke hamburger met Franse frietjes en op bestelling een stokbrood. Dan gaan we naar Commercy, een stadje. Leuke wandeling door de stad met als hoogtepunt het slot. Helaas is er veel weg van de glorie uit het verleden. Met een maquette in het Touristen info, gezeten in een deel van het slot, laten ze zien hoe het vroeger was. Moet prachtig zijn geweest. Verder is er een muziekschool in een schitterend gebouw en doen ze hun best de stad zo gezellig mogelijk te maken. Ook maken we een wandeling langs het kanaal van de Maas waarbij we een heel oude brug tegenkomen. Leuk voor een fotootje. Een velodrôme ligt achter de CP maar zien we helaas niet in gebruik. Dan gaan we naar, voorlopig, laatste stekje. Dat zou Liverdun worden. We kwamen er aan en de rust kwam je tegemoet. Aan de overkant van de Moezel ligt een oud kasteel en aan de andere kant op een heuvelrug de stad. Helaas kwamen ze de takken van de bomen afzagen en was het een herrie van jewelste. Wegwezen. 16 Km verder ligt Millery, een gokje want daar zijn maar 3 plaatsen beschikbaar. We waren idd te laat en zijn samen met vele anderen op de parking gaan staan voor de nacht. Na de nacht kwam er een plekje vrij en van hieruit is dit hele verhaal voor jullie genoteerd.
Het is redelijk weer, wat we vrijwel de hele periode hebben gehad op een enkele dag na. Genieten dus weer. Hoop dat jullie dat van dit lange verslag ook gedaan hebben. Tot de volgende keer maar weer.

Groeten van Lucia

• 09 September 2018 - 06:50

Henny:

Oud en nieuw... mooie contrasten,... op de foto's ook trouwens...

ga lekker naar het mooie weer, want hier komt nu de kou en de regen... geniet er van...

Henny