Algarve oost - Reisverslag uit Moncarapacho, Portugal van Lucia - WaarBenJij.nu Algarve oost - Reisverslag uit Moncarapacho, Portugal van Lucia - WaarBenJij.nu

Algarve oost

Door: Lucia

Blijf op de hoogte en volg Lucia

12 December 2014 | Portugal, Moncarapacho

Moncarapacho, Algarve, Portugal, 12december 2014

Hallo allemaal, een niet al te lang verslag van 3 t/m 12 december

Vandaag 3 december was een frisse dag met slechts 15 á 16 graden en een koude wind. Gelukkig schijnt de zon en kunnen we met een extra dekentje op de rug van de stoeltjes (van gaas) zitten. Ik heb vanmiddag gelopen naar de pier en het strand van Vila Real. Vanaf dit punt kun je over de oceaan kijken en richting Monte Gordo, een vakantiestadje dichtbij. De achterliggende bergen verdwenen een beetje in de nevel, het is vochtig. Van hieruit kun je kilometers over het strand wandelen. Op het strand vond ik een ”weet niet precies”. 3 Mogelijkheden: een octopus(je), enorme kwal of inktvis. Ik heb er een foto met mijn camera van gemaakt. Het is een groot glibberig beest van 50 cm doorsnee. Een oerlelijk ding hoor. Bij navraag bij de visboer van een supermarkt blijkt het een eetbare inktvis te gaan. Had ik hem nu maar meegenomen, haha.
We hebben de afgelopen twee dagen gefietst. De voorband is geplakt en bleef vol, dus proberen maar. Naar de pier en het strand gefietst. Daarna zijn we doorgereden via een pad door het natuurreservaat waar prachtige cactussen staan vol met rode knoppen. Er is een uitkijkpost waar je naar de meerkoeten kunt kijken. Die kennen we wel. Maar die eend, met die knalrode kop, die was wel apart. We zijn tot voorbij Monte Gordo gefietst. Daar stopt het voor ons, er zit een heuvel in de weg. Je moet of er omheen of terug. We kiezen voor terug en gaan langs de N125 weer richting Vila Real. Ik had nog wel even naar Castro Marim willen fietsen langs de forten, maar het was al aan de late kant dus maar een andere keer. In het natuurgebied staan veel dennenbomen en cactussen en nog veel meer planten. Felgele vlinders, die maar niet stil willen zitten en een koppel van de Hop (vogel). Die bleef wel zitten voor de fotograaf. We fietsen door het bos terug naar de camper en dan blijkt dat de achterband leeg staat. Dat wordt lopen. Is eindelijk de voorband geplakt, loopt de achterband leeg. De buitenband blijkt versleten en in de binnenband zit een gaatje. De laatste kilometer maar lopen dan. Ik koop bij de fietsenmaker een nieuwe buitenband en 2 binnenbanden. Kost niet veel hier, ben maar € 15,00 totaal kwijt en kan morgen weer fietsen.
Vandaag is het een Nationale vrije dag. 8 december: Maria ten Hemelvaart. In Spanje is alles dicht maar in Portugal, in ieder geval hier, is alles open. Het is een gezellige boel in de winkelstraat en op het grote plein. We lopen er aan het eind van de dag even heen. De draaimolens draaien volop. Ook de ijsbaan is druk bezet. Een Spaanse vrouw verteld in het Engels tegen ons dat ze het erg moeilijk vind. Ze schuifelt langs de kant heen en weer en probeert niet te vallen. Zo in het donker met de kerstverlichting aan geeft het een feestelijk gevoel. Wij gaan weer naar de camper want buiten koelt het alweer snel af. We laten de Portugezen en bezoekende Spanjaarden, lekker genieten van hun vrije dag.
Vandaag, 9 december, gaan we eens ergens anders kijken en rijden iets na twaalven uit Vila Real weg. Nog even de tank volgooien en dan kunnen we op weg. Het is slechts 35 kilometer verder, dus lang zullen we er niet over doen. Om half twee komen we aan in Moncarapacho op een leuke camperplaats een beetje in het binnenland tussen de sinaasappelboomgaarden. De schapen lopen hier los en we zagen een chinees biggetje (best groot eigenlijk) en er staat, ergens bovenaan het terrein, een deel van een circus wat achtergebleven is omdat deze dieren niet tegen varen kunnen. Het circus is onderweg en staat op Mallorca of een ander eiland.
Het is hier lekker warm. Van de noorderwind hebben we hier geen last en de wifi is prima hier. Dat was op de vorige plaats wel anders, die deed het meer niet dan wel. We kunnen douchen, ook weer eens lekker. Van alle comfort voorzien dus. Ziet er ook gezellig groen uit met olijfbomen enzo. De nacht was rustig, drukke weg achter ons, wel 4 auto’s langs gereden, haha. De nacht was ook niet zo koud met 10 graden.
We zijn in het dorpje geweest, klein met een kerk in het midden. Er is van alles, twee banken waarvan er één is waar ik niet kan pinnen, moet Portugese pas zijn. Komt bij winkels en benzinepompen wel meer voor. Gelukkig gaat het bij de andere wel. Er is een postkantoor, een kleding-, schoenen- en textielwinkeltje in één. Diverse cafeetjes enz. Op het postkantoor wil iedereen zijn lijkt het wel, 1 loket en tientallen klanten. Ik heb tot 5 pogingen gedaan enkele postzegels te kopen. De laatste keer stonden er “slechts” 6 klanten voor mij. Privacy kennen ze hier ook niet, iedereen kan meekijken hoeveel geld je krijgt vanachter de balie. Ik sprak met een jonge Portugese vrouw die mij vertelde dat de mensen geen geld op de bank zetten maar alles thuis bewaren en hun pensioen elke maand op komen halen. Vijftiger jaren praktijken. Het pensioen,of wat dan ook, wordt zo op de balie uitgeteld en in de binnenzak (man) of in een envelopje (twee vrouwen) meegenomen. Internetbankieren doen bijna geen van allen. Alles staat nog in de kinderschoenen wat dat betreft. Ben blij dat het bij ons beter geregeld is zodat we hier gewoon geld uit die Portugese muur kunnen halen.
Goed, dat was weer even een stukje Portugal. Hoop dat het weer een beetje
We hebben overigens een Walcherse buurman hier, iemand uit Serooskerke. Leuk. Hij en ik hebben gezamenlijke kennissen. Best gezellig dus.
leesbaar was en dat jullie hebben genoten van deze informatie.
Ik groet jullie vanuit Moncarapacho , Algarve en wens iedereen alvast een gezellige kerst.

Lucia

• 12 December 2014 - 22:20

Lucie:

Hoi hoi, bedankt weer voor het leuke verhaal. Monte gordo kennen we, we hebben daar op de camping gestaan en hebben daar heerlijk kunnen eten in het stadje. Hier vandaag zuidwester storm gehad maar het viel achterafvreuze mee. Wel veel regen.
    Nou, veel plezier verder en we horen wel weer van je.
    Gr. R. En l.

• 13 December 2014 - 16:21

Wilbert:

Weer een leuk reisverslag.
    Zo zie je maar, Zeeuwen kom je overal tegen dus kun je naast de buitenlandse talen ook nog even Zeeuws praten. Veel plezier verder en we kijken uit naar je volgende verslag.
    Gr. Wilbert

• 14 December 2014 - 10:44

Henny:

Oei, ik ben helemaal jaloers op dat weer, wil ook wel overwinteren zo koud en nat als het hier al was... en leuk inderdaad als je mensen tegenkomt die dezelfde taal spreken... even weer een beetje thuis...

geniet van een kerst met mooi weer...

Pieter en Henny

• 21 December 2014 - 14:59

Tiny Walraven:

Hallo Lucia en Adrie,

Fijn om te lezen dat het goed gaat met jullie.
    Bedankt voor de kaart.
    Verder wensen we jullie hele fijne feestdagen toe en een gezond en gelukkig 2015.
    Groetjes van Tiny en Ankie