Frankrijk noord laatste stukje - Reisverslag uit Vlissingen, Nederland van Lucia - WaarBenJij.nu Frankrijk noord laatste stukje - Reisverslag uit Vlissingen, Nederland van Lucia - WaarBenJij.nu

Frankrijk noord laatste stukje

Door: Lucia

Blijf op de hoogte en volg Lucia

19 September 2018 | Nederland, Vlissingen

Hallo mensen,

La Douce France, we verblijven er nog enige tijd aleer we weer op Nederland aangaan. Frankrijk is een mooi land met alle facetten die er zijn zoals bergen, heuvels, meren, kanalen en rivieren velden vol zonnebloemen, maar vooral veel vrijheid om te staan waar je wilt. In de dorpen zijn vaak geen winkels te vinden en moet je naar een iets grotere plaats voor de grote boodschappen, soms komt de bakker op de CP wat erg handig is. We vonden op deze reis diverse nieuwe CP`s die zeer geschikt waren om een tijdje te verblijven, moet er wel bij zeggen dat we het bijzonder getroffen hebben met het vele mooie weer. De meeste zijn te vinden op de app van de NKC en in de gids Facile en Route welke wij beide gebruiken om nette en fatsoenlijke plaatsen om te overnachten te vinden. Een enkele keer zien we bij het binnengaan van een dorp/stad een bord wat aangeeft dat er een CP is, we gaan daar dan ook weleens kijken om te bepalen of het een leuke plek is.
Ik ga verder met onze reis.
7 september, wakker worden met de zon die in de Moezel schijnt. Aan de overkant vliegt af en toe een ijsvogeltje voorbij. Niet te verwarren met de bijeneter die er verdacht veel op lijkt, deze heeft wat meer kleur maar het blauw maakt een verwarring mogelijk. We gaan via Pont-a-Mouson, even boodschappen halen, naar Thiacourt waar we naast de sportvelden komen te staan. Ik loop even het dorp in en ben met 2 straten klaar. Ze hebben er een prachtige kerk, buitenkant want binnen kon ik helaas niet even kijken. Winkels zijn er niet op een bakker en slager na.
We gaan op zondag weer verder en belanden tussen het voetbalvolk, het is net pauze. Via de D 918 gaan we weer naar Dieue-sur-Meuse. Op de D331, een weg door een bos, stoppen we bij een parkeerplaats. Daar is een oude begraafplaats uit de 1eWO. Er zijn al graven geruimd maar ondanks dat loop je tussen de kleine grafheuveltjes door waar af en toe nog een kruis of ander gedenkteken staat. Je voelt de akelige sfeer die er geweest is, drukkend. Ook is er een gedenkteken, een vierkant gebouw met trapeze glazen dak. Hier ligt de Franse schrijver Alain Fournier die officieel Henri Alban Fournier heet. Geboren 3-10-1886 en overleden op het slagveld 22-9-1914. Er liggen enkele vrienden bij hem. Verder zijn er krantenknipsels en andere bijzonderheden in dit monument te bekijken. Alles van buitenaf.
Ik blijf bij de auto als mijn man naar dat monument gaat. Het is een stille weg en er wordt gewaarschuwd voor inbraak. Op maandag zijn we weer in Dieue-sur-Meuse en daar blijven we tot 14 september. Ik doe wat was wat goed droogt in de zon. Het is heerlijk weer met temperatuur tot 27 graden. Heerlijk.
Het weer betrekt en op 13 september is het slechts 16 graden en bewolkt. We vinden enkele plaatsen waar we niet (kunnen) blijven staan. Dit zijn de plaatsen Thierville sur Meuse, deze CP is er niet meer (?). Dan naar Damvillers, daar worden we gewaarschuwd dat er grote machines komen, ze zijn aan de bomen aan het rooien, de Cp in het dorp staat vol met machines en vrachtwagens, dus eten we in een straatje ertegenover naast een school en gaan verder. We belanden in Vouziers. Dit is een iets grotere stad met wat winkels. De CP is naast het kerkhof en erg nieuw. Ik maak er een wandeling en vind een leuke 2e handswinkel die nieuwe truien verkoopt voor een prikkie. Ik neem er één mee.
Verder ga ik naar de bakker en koop daar 2 eclairs (langwerping soezengebak met vanille, mokka of chocoladepap vulling) en 2 quiches. Ze zijn werkelijk heerlijk. De quiches worden met een gestoofde witlof in roomsaus gegeten. Smullen. Ze hebben hier in Frankrijk zulke lekkere dingen. Het gebak bv ziet er altijd feestelijk uit en krijg te mee in een leuk doosje, bijna zonde om weg te gooien.
Na deze smakelijke dag vertrekken we weer en gaan naar Pont-a-Bar in de gemeente Dom-Le-Mesnil. We verwachten er niet veel van maar het blijkt een heel leuke stak aan het kanaal l`Quest. Hier splits het kanaal van 378km lang zich naar Givet, noord en naar de oostelijke kant, beiden nog goed voor meer dan 100 km. lengte. Dit is een kanaal met heel veel sluizen. Er is er één waar wij staan en een 400 meter verder is de volgende alweer. We kunnen de boten weg zien zakken als ze in de sluis liggen en ook verschijnt er onverwacht weer een dak van een boot boven de sluisdeur als we toevallig die kant opkijken. Machtig leuk en het gaat met een behoorlijke snelheid ook nog. Verder zien we in het kanaal een groot waterkonijn knabbelen aan het wier in het water. Als je over het dijkje loopt zie je diverse paadjes waar ze overheen lopen naar de andere kant waar het andere kanaal zit. We hebben ook mogen genieten van een kolonne oude legervoertuigen die langs kwamen. Net nu ik schrijf zie ik ze weer terug rijden, haha. Een oude Dakota en een ander klein vliegtuigje vlogen over wat mooie foto’s opleverde. Overal is wel wat te beleven, je moet wel wat geluk hebben misschien. Het is een gat van niks maar je ziet toch meer wat langs komen. Leuke fietstocht gemaakt langs het kanaal, het is wat bewolkt maar dat maakt het wat aangenamer, te heet is ook niet goed. Maandag, we gaan naar Givet voor een laatste stop richting Nederland. Het is heerlijk weer en er wordt weer gewandeld. Dan de laatste trip, die bijzonder mooi was, langs de Maas naar Dinant en Namen en daarvandaan zonder Maas naar Nederland. De weg van Givet naar Namen loopt egheel naast de Maas en bijzonder mooi aangelegd.
Tja en nu zijn we dus weer in Nederland en genieten we hier van het mooie weer, we treffen het bijzonder. Graag tot een volgend keer, hoop dat jullie het weer een aangenaam stuk vonden.

Lucia

• 19 September 2018 - 08:43

Lucie:

Hoi hoi, fijn dat alles weer goed is gegaan en dat jullie het fijn hebben gehad. Ik weet niet wanneer jullie weer vertrekken maar hopen jullie voor die tijd nog even te zien. Wij zitten tot eind september op de veluwe.

Gr.