terug uit Duitsland - Reisverslag uit Vlissingen, Nederland van Lucia - WaarBenJij.nu terug uit Duitsland - Reisverslag uit Vlissingen, Nederland van Lucia - WaarBenJij.nu

terug uit Duitsland

Door: Lucia

Blijf op de hoogte en volg Lucia

27 Juni 2018 | Nederland, Vlissingen

Vlissingen, 27 juni 2018

Hallo beste mensen,

Het laatste deel van onze Duitsland reis. Na Neuburg ad Donau zijn 18 juni we op weg naar Nederland. Hoewel……daar doen we nog wel wat dagen over en kunnen we nog even genieten van al het moois wat de steden in Duitsland te beiden hebben.
We belanden in de stad Schwäbisch Gmünd. Een prachtige plaats met veel schoons. Lopend de stad in, langs de gevangenis die pal naast de CP staat. Ook de treinen rijden op 100 meter van ons vandaan voorbij. We hebben er niet echt last van. Via een loopbrug en een groot modern schoolgebouw naar de stad. Door een tunnel onder de rotonde door en dan nog een stadspoort. Een mooie stad met fraaie gebouwen en kerken. Een stadspark waar men met op een groot terras met rode zitkussens en een groot scherm het WK voetbal kan volgen. Leuk gedaan. Een bloemrijk park met een fraai oud huis, 2 fonteinen en wat beelden. We hebben er twee uur rondgelopen en genoten van al het moois.
Volgende dag naar Heilbronn. Deze stad valt wat tegen ondanks dat het een grote stad is. Er is veel verloren gegaan in de 2e WO zoals op veel plaatsen in Duitsland. Ook wordt er verwezen naar de vele ontheemden, ook uit eigen land. Deze feiten staan op een grote herinnering plaquette, 14 miljoen Duitsers en andere “ìnferieure” volkeren zijn ontheemd. Oost-Duitsers die weg moesten naar West-Duitsland enz. Het zet je iedere keer weer aan het denken, maar een echte voorstelling van de oorlog heb je niet omdat je er zelf niet bij was. Onvoorstelbaar veel onnodig leed. In Heilbronn is bijna alles nieuw gebouwd. Heilbronn ligt aan de Neckar, een brede rivier. We hebben al eerder aan de kronkelige Neckar gestaan. De CP is duidelijk afgescheiden van de gewone parkeerplaatsen en ligt naast een sportveld en een park. Ook het zwembad ligt ernaast. Op de fiets naar de stad geweest, fietspad volgen langs de rivier. De stad is niet bijster interessant en ik heb dan ook niet lang doorgebracht tussen het winkelend publiek. Op de terugweg kwam ik een grote supermarkt tegen, Kaufman, waar ik nog even snel wat fruit e.d. meegenomen heb.
Van Heilbronn naar Leopoldshafen aan de Rijn. Een heerlijk plekje, rustig en het was mooi weer. We hebben vanwege de warmte, 31 graden, in de camper liep het op tot 37 graden, werd er door diverse mensen en ook door ons gebadderd in de Rijn. Mijn eega gooide met frisse moed met een teiltje koude water over mij heen en genoot van wat hij mocht doen. Haha. Er zijn diverse stenen trapjes het water in en ik moet zeggen, het was erg verfrissend en schoon water. Wel opletten dat je niet in de stroom terecht komt, want die is sterk en het trapje is glad door de algen. Speciaal voor mensen die niet kunnen zwemmen is het erg gevaarlijk. We hebben verder alleen maar geluierd en naar de voorbij varende schepen en de veerpont, “Peter Pan” genaamd, gekeken .Zoals ik al zei, het was er erg rustig in deze doodlopende straat.
Van Leopoldshafen naar Saarlouis aan de Saar. We stonden hier niet aan het water helaas, maar wel op een plek waar we rustig konden slapen. Ben bij aankomst nog even snel naar de Lidl gewandeld die om 20.00 uur dicht ging, zodat we de volgende dag niet direct alweer moesten stoppen voor de inkopen. Volgende dag weer vertrokken zonder het stadje bekeken te hebben. We staan nu, 23 juni 2018, in Frankrijk in Givet, een puntje wat aan twee kanten ingeklemd ligt met de grens België, te merken aan de Belgische vlaggen en het enthousiasme bij Belgische doelpunten. Givelt ligt aan de Maas en wij staan aan de kant waarvandaan we zicht hebben op het pittoreske stadje. Via de brug ben je er zo.
Vandaag hebben we 4 landen aangedaan. Te weten Duitsland, Luxemburg, België en Frankrijk met een rit van 200 km. Het is al enkele dagen wat frisser, na die éne hete dag was het zo´n beetje gedaan met het goede weer wat we al weken hebben gehad. Beetje jammer, maar helaas.
Op zondagmiddag werden we verrast met muziek van een door de stad lopende band. Later bleek het te gaan om het feest “Fête des Roses 2018”. Speciaal voor de kleine kinderen van naar ik schat tussen de 4 en 7 jaar. Alles klassen hadden een thema en waren daar helemaal naar aangekleed inclusief de juffen. Indianen, charleston in roze jurkjes en de jongens zwart/wit gestreepte pakje. Alles zag er keurig uit. Alles liep na de stadswandeling naar een groot feestterrein waar de voor de kinderen en ouders van alles geregeld was. Van Champagne tot pannekoeken en frites. Een gezellige bedoening waar ook wij van genoten hebben.
Van Givet zijn we naar Nederland gereden, vrijwel alles over de snelweg, geen toestanden meer in België!
Zo, en dan zijn we nu weer in ons kikkerlandje en is de buitelandreis ten einde.
Tot de volgende keer.

Lucia

• 28 Juni 2018 - 11:13

Henny:

Jullie hebben mooi weer mee terug genomen, in Nederland nu ook even genieten... maar weer leuke omzwervingen... nu ff genieten van alle bekende mensen en zaken...

Henny