Scandinavië, deel 4 (einde) - Reisverslag uit Middelburg, Nederland van Lucia - WaarBenJij.nu Scandinavië, deel 4 (einde) - Reisverslag uit Middelburg, Nederland van Lucia - WaarBenJij.nu

Scandinavië, deel 4 (einde)

Door: Lucia

Blijf op de hoogte en volg Lucia

17 Juli 2017 | Nederland, Middelburg

Middelburg, 17 juli 2017

Beste allemaal,

De reis is ten einde. We zijn weer terug in ons kikkerlandje en houden ons weer met de dagelijkse dingen bezig.
We hebben erg genoten van de terugreis. Wat Oslo betreft, daar hadden we wel enkele dagen meer voor nodig om alle mooie dingen te kunnen bekijken. We zullen dus nog een keertje terug moeten, wat zeker geen straf zal zijn.
Van Oslo zijn we naar Nilsby gereden, een plekje nabij Karlstad. We staan bij een zeer oud huis en een brug over één van de twee meren. Er zijn slechts enkele kleine plaatsen beschikbaar hier, maar we staan alleen. Verder naar Hällerkil. Snelweg 62 ri. Karlstad, E18 tot Kristianshavn waarna weg 64 ons naar Mariestad brengt. Op weg 64 ligt Gullsprang met een (betaalde) camperplaats. Groot en al redelijk vol, we rijden door tot Hällerkil waar we met nog wat mensen een leuke plek vinden. Het is erg hellend hier, maar we vinden een redelijke plaats. Er is een eettent, een plaats waar je je kunt warmen bij koud weer, en een mooi uitzicht. In de avond maak ik nog een wandeling waarbij ik een prachtige kever vind met de hoofdkleur zwart en paarse vlekken, een koppeltje zit kont aan kont met elkaar verbonden. Grappig zicht.
Kwam een stel Nederlanders tegen en gedrieën gaan we verder. Fraaie klifachtige omgeving, met rode grondlaag. Van Hällekil naar Gislaved. Weg 184 tot Falköpping en weg 946 ri. Ulricehavn. We lunchen aan weg 64 bij Asorp. Eind van de middag zijn we dan in Gislaved. Hier staan we op een grote grasvlakte. Er is een groot toiletgebouw waar men een wastafel en douche aan toegevoegd hebben. Een grote schone ruimte met warm water, gratis te gebruiken voor de camperaars. Een luxe.
Als we van Gislaved naar Torup rijden regent het veel. Onderweg stoppen we om te eten en daar komen dan een hele groep rallyrijders langs. De nummers zijn opvolgend, maar één piept er tussendoor met een veel te hoog nummer, we vragen ons af hoe dat kan. In Torup vinden we een leuke camperplaats annex parkeerplaats bij een slot. Slott Torup dus. Ik ga er een kijkje nemen en vind het slot zelf gesloten. Alleen zondag’s met gids te bewonderen. De tuin daarentegen is toegankelijk en erg fraai. Een mooie fontein met rode rozen eromheen en bij de twee doorgangen fraaie beeldjes. Een leuke vijver mét doorkijkje. Alles mooi aangelegd. Het jagershuisje staat apart en is erg leuk met een vijvertje erbij waar wij naast stonden. Heerlijk buiten kunnen zitten en lekker geslapen. Van Torup naar Flenburg Duitsland. Hiervoor moeten we Denemarken door en over de Oresund- en Grote-Beltbrug. We hebben een bro-bizz, dit is een soort T-tag, en we konden zo door de poortjes. De eerste brug is lang en eindigt in een tunnel. Vreemde gewaarwording. De Belt brug vinden we eigenlijk mooier, die is als brug langer! We hebben ook nog een camperplek naast de Oresund brug gevonden, maar dat is een recreatie terrein/parking aan het strand met zicht op de brug. Te druk en te warm om te blijven, vandaar dat we in Flensburg terecht kwamen. Denemarken heeft geen camperplaatsen maar je mag wel eventueel overnachten op een parking aan de snelweg. Flensburg is vol. Er waren havenfeesten geweest. Wij kwamen op zondagavond aan en men was de boel gedeeltelijk aan het inpakken. Evenzogoed nog heel gezellig hoor. Mooie stad en veel oude schepen, met museum van oude schepen. Heel veel haven en terrassen eromheen. We hebben een leuke wandeling gemaakt ’s avonds langs alle festiviteiten en de fraaie schepen. Er waren ook oude ijsbrekers, prachtschepen, en oude lichtschepen die geen dienst meer doen. Alles op kolen gestookt. Volop rook dus. De volgende dag hebben we gekeken hoe ze weer vertrokken met luid getoeter. Wij gaan ook weer. We vertrekken naar Kaltenkirchen waar we al vaker geweest zijn. We blijven een dagje extra. Kaltenkirche is een saai aangelegde stad, voor de winkels moet je naar “Totenstad” een groot winkelcentrum.
Hierdoor is het in de stad een beetje leeg getrokken. Van Kaltenkirche naar Soltau een plaatsje naast de thermen daar. Aardig plek, rustig. Van Soltau naar Minden. Camperplaats zou gratis zijn, maar kostte € 5,--. Leuke plek met een grasveld voor de deur waar een “Beachbar” is en twee volleybalvelden die ’s avonds in gebruik waren. Ondergrond daar zand. Kun je dus gerust beachvolleybal noemen. Haha.
Een grote (loop) hangbrug brengt je naar de stad die erg fraai is met veel oude gevels en leuke winkels. Erg gezellig. Een leuke wandeling gemaakt en ’s avonds genoten van jongemannen die salto’s en andere capriolen aan het oefenen waren. Gezellige muziek uit onze jeugd, dus genieten daar.
Volgende dag naar Dülmen, ook al enkele keren geweest. Er was plek en we hebben er het weekend doorgebracht. Zaterdag’s was er wijnfeest met wat kermisattracties en een kleine markt. De visboer, de worstenverkoper en de verkoper van Italiaanse producten waren elkaar aan het beschimpen via microfoontjes. Scherpe opmerkingen en plagerijtjes met woorden. Leuk. De vis werd te duur verkocht volgens de worstenverkoper. Waarop de visboer weer een leuk antwoord verzint.
De diverse wijnboeren verkochten wijn per glas of per fles. Na de wandeling terug naar de camper. Achter de bus staat een picknick tafel waar de hele dag een jongeman zit te zitten, cigaretten rokend en bier drinkend. Zielig gewoon. Komt elke dag. Verder is er nog een vaste klant, een Libanees die al 30 jaar in Duitsland is en werkte. Deze man komt ’s middags en ’s avonds met alcoholvrij bier en gaat op de stoeprand zitten om het te nuttigen en nadien moet hij nodig de bosjes in. Haha.
Aardige mensen, maar beiden erg eenzaam.
Zondag 16 juli rijden we terug naar Middelburg. We hebben in 60 dagen 10.222 kilometer gereden. Een hele zit, maar we hebben dan ook veel gezien en heel erg genoten van de reis.
Dit is dus het einde van onze reis naar Scandinavië. Hopelijk hebben jullie genoten van de verslagen en komt er een gevoel van, dit wil ik ook wel eens zien. Doen!

Lucia

• 12 Augustus 2017 - 22:10

Kees En Joke Van Eersel:

Hallo Lucia , we hebben even je blog opgezocht om te lezen hoe jullie reis verder is verlopen. We hadden een leuke wandeling . Leuk dat je die vermeldde. Kunnen je fotoos ook bij het verhaal gezet? Wij zijn uiteindelijk tot de Vesteralen gekomen, en hebben daar onze buren getroffen. Genoten van het reizen,de mooie vergezichten, vaak 'vrij' gestaan. Nog bijna iedere dag kwam je voor in ons gesprek..... Als we bedachten waar we een toilet zouden kunnen treffen..

• 14 November 2017 - 11:19

Henny:

hoi Lucia,

Ik denk eens kijken of jullie inmiddels weer op pad zijn... het wordt immers koud in NL en dan kun je beter de warmte in Spanje en Portugal opzoeken... maar ik vermoed dat jullie nog niet weer op pad zijn...

Henny