Scandinavie deel 3 - Reisverslag uit Kviteseid, Noorwegen van Lucia - WaarBenJij.nu Scandinavie deel 3 - Reisverslag uit Kviteseid, Noorwegen van Lucia - WaarBenJij.nu

Scandinavie deel 3

Door: Lucia

Blijf op de hoogte en volg Lucia

06 Juli 2017 | Noorwegen, Kviteseid

6 Juli 2017, Hällekis Zweden

Dag allemaal,

Lang verhaal hé, die vorige. Ditmaal een kortje dan.
We zijn de 3e juli eindelijk van Kviteseid vertrokken. We hebben er een heerlijke tijd doorgebracht met veel zon, af en toe wat regen, maar over het algemeen goed met gezellige Nederlandse buren.
De 3e zijn we dus naar Oslo vertrokken waar we boven op de berg, nabij de Olympische skischans, hebben gestaan op een plaats die Voskenkollen heet. Bij de skischans heet het Holmenkollen, machtig gezicht hoor die schans, en zo heeft elke stopplaats naar boven een naam. Makkelijk voor de metro die bij elk naampje stopt en ons de volgende dag naar beneden en terug heeft gebracht. Een tochtje van plm. een half uur waarna we uit konden stappen bij het Theater. Een gezellige fontein en een zonnig plein ontving ons in Oslo. We zijn als eerste naar de haven gewandeld waar heel veel oude houten schepen liggen en waar de meeste als charterschip rondvaarten doen. Ook kun je met een pont naar de diverse eilandjes in het fjord of naar Kiel. Deze is voor een overtocht van Kiel naar Oslo en de tocht duurt vele uren. ’s Avonds vertrek uit Kiel en aankomst de volgende ochtend. Bij de pier die aan het Aker Hus ligt werden vanaf het Aker hus schoten gelost om 12 uur precies. Later vernamen we dat de Koningin 80 jaar werd die dag. Hierdoor was overigens ook de paleistuin gesloten. Het Aker Hus is al enkele eeuwen oud en was een goede werkgever in het verleden, oa in de scheepsbouw. Nu kun je het bekijken als museumstuk. Na de haven naar het stadhuis, wat oerlelijk is aan de achterkant/buitenkant. Een U-vorm waarbij de buitenste delen op graansilo’s lijken. Een jaren 50/60 gebouw. De voorkant is door allerlei kunstwerken aangenaam om naar te kijken. Aan beide zijde vind je galerijen waarin aan de muren diverse kunstwerken, allen van één kunstenaar, zijn aangebracht. Op de klok kun je buiten de tijd ook de maan- en zonnestand vinden.
Hij is werkelijk prachtig uitgevoerd. Een fontein en een fraaie opgang. Binnen zijn zoveel muurschilderingen dat ik ze niet op kan noemen, hele muren vol. Enkele voorbeelden: de bestorming van de Bastille, de oorlog van ellende tot vreugde, een zomers tafereel waarbij iedereen, kinderen en volwassenen, bloot zijn, enz.
De hal is gigantisch en in marmer uitgevoerd evenals de trap. Boven zijn de kamers voorzien van meubilair en fraaie kleden hangen aan de muren. De ontvangen kado’s van diverse instanties bij het 800 honderdjarig jubileum staan in vitrines. Veel zilver- en glaswerk. Erg mooi. Je bent er zo een uur kwijtgespeeld. Ook de hoofdstraat/winkelstraat zijn we uitgelopen. Eerst naar het station, daar stopt de straat en staat een reuzenrad, en terug tot het Koninklijk Paleis. Ertussenin een broodje van 7-Eleven. Het was erg warm deze dag. Vanuit het paleis nog en keer terug naar de haven maar nu de moderne kant. Glazen appartementen, hotels, een prachtige indoorskatebaan, buiten kun je aan je body werken met diverse toestellen. De jongemannen deden hun best. Inhammen met water en terrassen, een aangelegde steiger om te zonnen en te zwemmen een strandje voor de kinderen aangelegd met diverse speelroestellen. Nog even naar het stadhuis om enkele kadootjes aan te schaffen. Ik stond koud in de shop toen het brandalarm afging en we zeer snel naar buiten werden gedirigeerd. Wachten dan maar of we er nog terug in konden. De brandweer was er snel en constateerde dat er niets aan de hand was en vertrok. Nog even wachten en dan mocht het publiek weer naar binnen. Snel mijn spullen aangeschaft en dan, inmiddels blaren onder de voeten, weer terug naar het theater waar we zittend tussen de bloemenperken een ijsje hebben gegeten. De dag was een eind om en we nemen de metro weer terug naar boven waar we van de welverdiende rust kunnen genieten en alle belevenissen nog eens de revue te laten passeren. De volgende dag zijn we vertrokken en staan nu in de buurt van Lidköpping met uitzicht over een héél groot meer waar oa Karlstadt aan ligt. Zoals jullie merken zakken we steeds zuidelijker, Noorwegen is al verlaten en Zweden zal ook niet meer zo heel lang duren. Alles in beschouwing genomen hebben we een schitterende reis, tot nu toe, achter de rug.

Lucia

• 06 Juli 2017 - 19:58

Lucie:

Hoi,

Nou dat geloof ik dat het een schitterende reis is geweest als ik dat zo lees. Fijn hoor. Wij hebben net ook een schitterende reis achter de Rug. Wij gingen fietsen maar nooit op gerekend dat het hier nog wel eens kan regenen dus bij aremue moeten schuilen, regen en onweer.

Gr. Lucie