Alvor e.d. - Reisverslag uit Alvor, Portugal van Lucia - WaarBenJij.nu Alvor e.d. - Reisverslag uit Alvor, Portugal van Lucia - WaarBenJij.nu

Alvor e.d.

Door: kevjussa

Blijf op de hoogte en volg Lucia

27 Februari 2016 | Portugal, Alvor

Alvor, Portugal, 27 februari 2016

Hallo allemaal, hier weer één van de laatste berichtjes uit het zuiden.

Vandaag is het 17 februari met voorafgaand aan de dag een koude nacht met slechts 4 graden. Daar wordt je niet vrolijk van. Gelukkig knapt het weer wat op en kunnen we de camper, indien gewenst, weer verlaten. We blijven nog even op Praia de Faro. Als ik op de boulevard sta verbaas ik mij over een Duitse jongedame op het strand. Ze kleedt zich uit en rent het water in onder het slaken van kleine gilletjes. Ze blijft er een kwartier in!! Ik heb de tijd opgenomen omdat ik dacht dat ze er wel snel uit zou zijn. Niet dus. Ik heb bewondering voor deze vrouw. Haar vriend/man zat dik aangekleed bij de auto met een kop warme koffie (?) o.i.d. Als ze eruit komt loopt hij met een grote handdoek naar haar toe en zorgt dat ze zich snel aan kan kleden. Zo lief.
In de middag komt er een oud Belgisch koppel bij mij om te vragen waar ze het toilet kunnen legen. We raken nog wat verder aan de praat en dan blijkt dat de man 92 en de vrouw 86 jaar is. Hand in hand, als een verliefd stel, lopen ze nadien terug naar hun 34 jaar oude camper. Wat een wereld! Ik werd vertederd door zoveel liefde. Schitterend.
De volgende dag knippert het signaal van de koelkast. Het gas is op en er moet even een Hollandse fles aangesloten worden totdat we een andere Spaanse gekocht hebben. Dat doen we de volgende dag als we Praia de Faro verlaten en op weg gaan naar Praia da Marinha. Voor Albufeira, aan de N125, zien we flessen staan bij een Repsol tank en kunnen we de lege gasfles voor een volle ruilen en in de loop van de dag wordt deze aangesloten. Hier komen we er wel mee naar Nederland. Gemiddeld doen we 5 á 6 weken met een volle fles, tenzij we de kachel moeten stoken, dan gaat het sneller op. Onderweg nog 2 Chinese winkels aangedaan. (geen chinees waar je eten haalt, maar een soort supermarkt voor non-food). Altijd leuk om daar door te lopen. Ze hebben van alles daar. Helaas niet wat wij zoeken, een omvormer om de laptops op te kunnen laden, deze heeft 19 volt nodig. Wel hebben we een omvormer kunnen kopen om o.a. het scheerapparaat op te laden. Deze kan max. 150 watt hebben. Altijd makkelijk.
Dan gaan we naar Praia da Marinha, de klif waar we al eerder stonden. Het is nog niet druk en we zetten de bus op dezelfde plek als vorige keer. Lekker verse zalm gebakken en zo de avond weer in met een lekker glaasje wijn. We zijn hier enkele dagen gebleven. Er staan nu een toiletgebouw (gesloten), een kantoortje en grote Bredero generatoren. Wat zijn ze hier nu weer van plan. Op onze laatste dag komen we erachter. Volkswagen gaat de nieuwe Tiguan promoten. Op zondag komt er een vrachtauto met diverse onderdelen, nodig voor de afbouw van de units. Een mooie vloer wordt er aangelegd. Een zwart scherm gaat om de generatoren zodat je die niet meer ziet (maar wel hoort) en er worden reclame zuilen neergezet. Men vertelde mij dat je in Albufeira bij de garage een proefrit mag maken en dat je dan hier naartoe mag rijden. Hier wordt men dan weer opgevangen met…..?? en dan weer terug. Heel feestelijk allemaal, naar ik begrijp. Deze reclame stunt gaat 2 maanden duren.
Als de generator eind van de middag uit gaat is het oorverdovend stil ineens.
Op een avond als we een klein rondje lopen naar de zee en over de klif om naar de rotsen te kijken horen we een oorverdovend geluid uit het gras komen. Het blijkt uit de grond te komen. Even naar de camper om fototoestel en lampje. Ik film het hele gedoe, terwijl de gaten, die op grote neusgaten lijken, worden verlicht. Een bizarre toestand vinden we het. De volgende morgen fotografeer ik de, diepe, gaten bij daglicht. Als het lukt, zal ik het filmpje plaatsen. Men vertelde mij dat het krekels zijn die in die gaten zitten. Wat een herrieschoppers.
De volgende morgen, maandag de 22e, gaan we op zoek naar de Lidl want we willen na drie dagen wel weer een vers broodje proeven. We vinden dat in Ferragudo evenals een leuke plek om te gaan staan aan de rivier die Ferragudo scheidt van Portimão. We staan, naar verluid, op een privé terrein wat overigens nergens aan te zien is, met vele campers. Een leuke stek. Ik loop naar het dorp en wandel door de straatjes die wel een doolhof lijken. De straatjes zijn zo smal en overal trapjes. Wat gebeurd hier als er brand is?? De brandweer kan nergens bij komen.
Afijn, de kerk staat uiteraard bovenin maar het is de moeite van het klimmen waard. Ik heb prachtig uitzicht over Portimão, Ferragudo, de rivier en de bergen in de verte. Ook de camperplaatsen, aan beide kanten, zijn goed te zien. Die in Portimão is erg vol en we hebben dan ook gen spijt dat we deze ervoor in de plaats hebben. Zoveel ruimte nog. Ik fotografeer de camperplek met onze bus en ik wordt gefotografeerd vanaf beneden staande bij de kerk. Grappig. We fotograferen elkaar zonder het te weten. Ik loop weer terug en kom aan de andere kant van het dorp uit. Daar vind ik een groentewinkeltje en neem nog wat mandarijnen mee. Bij het postkantoor zou wifi zijn, maar ondanks dat ik verbonden ben komt er niets. De router staat mogelijk niet aan. Dan maar weer terug en lekker in de zon zitten. We hebben vandaag weer eens zon en 18 graden. Heerlijk. We blijven hier twee nachten en gaan dan weer verder. Ook hier is de dreiging van het wegsturen aanwezig, hoewel, een Nederlandse vrouw die hier woont vertelde dat er vorig jaar veel weggestuurd werd, maar dat het dit jaar nog niet was voorgekomen. Het zou ook het laatste jaar zijn dat de campers er kunnen staan, de eigenaar wil er een jachthaven realiseren.
Omdat we vroeg op waren zagen we de vissersvloot binnen komen. Schitterend, al die meeuwen die rond de boot vliegen en krijsen. Er wordt het nodige over boort gegooid en dat lusten ze maar al te graag.
Woensdag de 24e gaan we naar Alvor, dat is slechts 9 km. verder. We hadden niet gedacht dat we daar zouden blijven omdat de camperplaats niet zo schoon is, zeker als het regent is het er een puinhoop. En daar vragen ze dan ook nog geld voor.
We vinden een plekje op een parkeerplaats er tegenover waar je mag staan als je geen camperactiviteiten onderneemt. Zoals stoeltje buiten, luifel uit, buiten koken, enz. en het mag niet te druk worden. Het is niet zulk lekker weer, dus dat zouden we nu toch al niet doen. Om half vier was het 17 graden en ik ga lekker aan de wandel. Alvor bekijken. 3 Jaar geleden waren we hier al een keertje geweest, met mooi weer en met familie. Het was toen erg leuk. Nu is het frisser en er staat een stevige westenwind. Als ik in de stad loop valt er een stevige bui en schuil ik in een winkeltje. Het is een leuk stadje met veel kleinschalige (souvenir) winkeltjes. Ik zag zelfs een bar waar je voor € 1,-- per glas whisky, gin enz. kan gaan drinken. Koopje toch? Ook uit eten gaan is in Portugal niet duur. De Pastel Nata is dé Portugese lekkernij bij thee of koffie. Bladerdeegbakje gevuld met vla. Super lekker.
Na de bui ben ik maar snel terug gelopen naar de camper. Nu 14 graden en steeds buien. Dan maar weer koken en lekker eten. Worden we weer warm van.
Van Alvor zijn we even naar Lagos gereden om water te tanken en het toilet weer te legen. Op de camperplek staat een groot circus en begint vandaag, de 26e met als laatste dag de 28e. Wij blijven hier dus even niet staan. Te veel herrie. We gaan terug naar Alvor. Hier staat we nu nog terwijl het af en toe pijpenstelen regent. Morgen is het beter?? Dat horen jullie een andere keer.

Lieve groeten van Lucia

  • 27 Februari 2016 - 14:45

    Lucie:

    Hoi hoi,

    Het was weer een fijn verhaal. Ik vind het altijd leuk om te lezen. Ik begrijp dat jullie zo onderhand alweer richting nederland komen. Wanneer denken jullie thuis te zijn.
    Doe voorzichtig onderweg.
    Gr. Lucie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Alvor

winter 2015-2016

Naar het zuiden

Recente Reisverslagen:

02 September 2016

La douce France

26 April 2016

La Rochelle heen en weer

20 Maart 2016

Terugreis van Ferragudo naar Middelburg

07 Maart 2016

Ferragudo en serra Monchique

27 Februari 2016

Alvor e.d.
Lucia

Ik geniet van het rondreizen met mijn partner en de vrijheid die we in het buitenland volop hebben. De wintermaanden Spanje en/of Portugal, in de zomermaanden Frankrijk en Duitsland, Belgie, en mogelijk meer. Houd van mooie natuur en rust, lekker weer en zon. Ik hoop door deze site te gebruiken anderen te stimuleren om ook over te gaan tot this way of life.

Actief sinds 15 April 2013
Verslag gelezen: 479
Totaal aantal bezoekers 77621

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2018 - 13 Oktober 2018

winter 2018-2019

13 Oktober 2018 - 13 Oktober 2018

weer weg 2018-2019

02 November 2017 - 18 Maart 2018

Winter 2017-2018

02 November 2017 - 18 Maart 2018

overwintering 2017/2018

18 Mei 2017 - 16 Juli 2017

Scandinavië

20 September 2016 - 15 Maart 2016

zomer 2016 en winter 2016/2017

02 Januari 2016 - 15 Maart 2016

winter 2015-2016

10 Mei 2015 - 30 Juni 2015

Voorjaar 2015 Duitsland en meer

25 Oktober 2014 - 18 Maart 2015

Overwinteren in het zuiden

23 Maart 2013 - 27 Maart 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: