Op naar Portugql voor de winter - Reisverslag uit Lagos, Portugal van Lucia - WaarBenJij.nu Op naar Portugql voor de winter - Reisverslag uit Lagos, Portugal van Lucia - WaarBenJij.nu

Op naar Portugql voor de winter

Door: Lucia

Blijf op de hoogte en volg Lucia

02 Januari 2016 | Portugal, Lagos

Lagos, Portugal, 2 januari 2016

Hallo allemaal, een goed en gezond 2016 gewenst.

Hier is weer een kort verslag van het begin van de reis naar het zuiden.
We zijn vertrokken (16 dec.) met veel regen, zo’n 4 uur hebben lang. Daarna, in Frankrijk, werd het droog met af en toe een beetje mot. De 1e dag ruim 400 km. gereden tot aan Gacé. Daar, voor het mooie stadhuis, een stuk oud kasteel, hebben we op een parkeerplaats de nacht doorgebracht. De camperplaatsen werden ingenomen door een kermisattractie, nl. de botsauto.
De volgende morgen zijn we doorgereden, 375 km., naar La Rochelle waar wij de nacht in Angoulin sur Mer, en dan echt 25 meter van de zee, hebben doorgebracht. Daar konden we de volgende morgen in alle rust onze camper schoonmaken. En geloof me, dat kon na een volle week Nederland en de twee dagen reizen echt geen kwaad. In de loop van de middag naar de camperplaats aan de haven gereden zodat ik ’s middags even de whats app kon laden en mail bekijken in de stad. Het is niet zo koud, 13 á 14 graden, dus fietsen is geen straf. Kerst wordt echt beleefd in Frankrijk. De huizen, winkels, straten enz., alles is versierd met strikken, ballen, kerstmannen, kerstbomen en fraaie verlichting. Alles in grote hoeveelheden en het staat heel gezellig. Kerstinkopen worden gedaan en alle spullen gaan in doosjes/dozen mee naar een nieuwe toekomstige gelukkige eigenaar. We genieten een poosje van de sfeer en gaan dan eind van de middag weer terug naar de camper.
We blijven een paar dagen en gaan weer een stukje verder naar het zuiden. Biarritz, zuid west Frankrijk is het doel. Voor dat doel slapen we alvast in Angoulin, iets onder La Rochelle. Daar kunnen we de watertank vullen en het toilet legen zodat we fris en vol op weg kunnen de volgende morgen. We gaan half de morgen op pad en rijden door Rochefort, de plaats met de fraaie hangbrug, en door het platte landschap naar Mirambeau waar we stoppen voor een lichte maaltijd. Verder richting Bordeaux. We stoppen nog een keer net voor Bordeaux in het plaatsje Blaye. We dachten daar te overnachten en drinken er thee onderaan de prachtige Citadellen. Omdat het nog vroeg in de middag is rijden we toch nog maar een stukje verder en belanden uiteindelijk in Dax op een parking en naast de KFC. Je verwacht dat het daar lawaaiig is maar dat valt reuze mee. We eten zelfs een lekkere hap van de KFC en eten er een heerlijke softijs. De volgende morgen, 24 december, is het frisjes met slechts 5 graden. De kachel gaat even aan. Daarna gaan we snel naar de kust en de stopplaats wordt Anglet wat knuffelt met Biarritz en Bayonne. Deze drie plaatsen liggen aan elkaar vast en de winkelcentra worden dan ook met BAB aangeduid.
Het is er niet koud en we genieten van wandelingen en fietstochtjes. De fietstochtjes zijn soms wat zwaar door de hoogteverschillen. Naar Bayonne kun je door het centrum met hoogteverschillen waardoor wij af en toe omhoog moeten lopen of langs de rivier Adour, dat is een stuk gemakkelijker. Naar Biarritz geen keus, klimmen en dalen! Biarritz hadden we al eerder bezocht, maar dan langs de kust. Nu de stad in en winkeltjes kijken. Hele dure exclusieve winkels liggen er rondom een groot luxe hotel, een oude paleis. Een colbertje bv van € 2020,-- en een paar schoenen voor € 800,--. Als men de winkel verlaat na aankoop wordt de deur voor je opengedaan en –gehouden. Dat is luxe.
31 December vertrekken, er wordt slecht weer verwacht en het regende inderdaad de afgelopen nacht. Ik heb afscheid genomen van een (invalide) Engelsman waar ik een goed contact mee had. Hij vond het jammer dat ik wegging, maar ja zo gaat dat nu eenmaal.
We rijden rond de 400 kilometer door een schitterend landschap naar Salamanca in Spanje waar we de nacht doorbrengen. We hebben niet zo veel regen als werd voorspeld gehad en zelfs veel zon gezien. De jaarwisseling wordt hier niet zo beleefd als in Nederland. Wel knallen gehoord en wat vuurwerk gezien, maar niets bijzonder.
Na middernacht zijn we dan ook maar gaan slapen naast de brug en de fraaie kathedraal die tot middernacht vol verlicht was.
De volgende morgen verder. Het werd een lange dag met veel regen. Gelukkig Nieuwjaar en welkom in Spanje en Portugal. We werden ontvangen met héél véél regen!
In de buurt van Careres, op de EX100 (snelweg), even snel gegeten. Onderweg veel ooievaars, schitterende roofvogels en de vogels met de kuif gezien.
We zijn de grens Spanje-Portugal overgestoken bij Mourão. Een merengebied en erg mooi. Hier was het even wat minder nat en heb ik foto’s vanuit de auto kunnen maken. Deze stad heeft een schitterend kasteel, wat hoog op een rots staat, en je al van verre kunt zien. Weer door en dan komen we bij een brug over het meer, schitterend is het hier. Aan de noordkant (N258) ligt ook een brug, die is langer. Maar helaas stuurt de mio ons langs de zuidkant van de meren over de D386, is korter (?).
Het blijkt een slecht onderhouden weg en ik rammel van de ene naar de andere kant.
Ben dan ook blij dat we er vanaf kunnen na zo’n drie kwartier. Dan komen we op de IP2 en later op de IC1. Deze laatste zijn ze aan het verbreden waardoor we kilometers lang tussen pilonen door hebben moeten rijden met slecht zicht door de harde regen. Het werd donker en het hoosde. Geen pretje. Dan worden we ook nog richting Monchique gestuurd en kregen we een bergroute te rijden van 20 kilometer lang in het donker, slingerend van de ene naar de andere bocht. We zijn even gestopt om van het fraaie uitzicht over een grote plaats te genieten. Al die lichtjes in het dal onder je en we konden mijlen ver kijken, het was droog. Moeten we nog een keer overdag doen. Uiteindelijk komen we aan in Silves. Een camperstad bij uitstek. Hier overwinteren vele camperaars. En worden ook met enige regelmaat allemaal weggestuurd omdat de bevolking vind dat er veel te veel staan. Gelijk hebben ze. Het is een mooie stad. Dat konden we zien omdat we verkeerd gereden zijn en hierdoor een siteseeing kregen. Een prachtig kasteel, veel oude gebouwen omdat het een vestingstadje is. Ook dat wil ik nog een keer bij daglicht zien te zijner tijd. Nu waren we moe en wilden alleen nog maar naar onze slaapplaats in Lagos waar we om 21.00 uur Ned. tijd aangekomen zijn. Het tijdverschil in Portugal is één uur terug. Hier was het dus nog maar 20.00 uur en hadden ruim 600 km. gereden.
De volgende morgen is het markt daar waar wij staan. En wordt er om half acht op de camper gebonsd omdat we in de weg staan en weg moeten. Dat doen we dan maar snel en rijden in onze nachtkleding naar de Lidl die ook enkele camperplaatsen beschikbaar heeft. Kunnen we gelijk inkopen doen, haha. De wasserette is aan de overkant en wordt ook benut. Na de middag gaan we naar de Piedade, bij de vuurtoren, en blijven daar totdat we weer naar de camperplek terug kunnen eind van de middag. Mooi uitzicht op de Atlantische Oceaan en de fraaie rotsformaties hier in Lagos.
Dit is het weer voor even. Wij zijn in het (warmere) zuiden en gaan weer genieten.

Hartelijke groet, Lucia