Oostzee - Reisverslag uit Puttgarden, Duitsland van Lucia - WaarBenJij.nu Oostzee - Reisverslag uit Puttgarden, Duitsland van Lucia - WaarBenJij.nu

Oostzee

Door: Lucia

Blijf op de hoogte en volg Lucia

14 Juni 2014 | Duitsland, Puttgarden

Burg, Fehmarn, Oostzee in Duitsland, 14 juni 2014.

Het is (helaas voor jullie, haha) weer een lang stuk, dat komt omdat we geen internet mogelijkheden onderweg hebben gehad. Desondanks wens ik jullie veel leesplezier.

We zijn weer vertrokken uit Nederland. We zijn vanaf 19 maart tot 2 juni in Nederland geweest. We hadden diverse redenen om in de buurt van Middelburg te blijven. De laatste, een ingrijpende operatie van onze schoondochter, was uiteindelijk wel de meest belangrijke. Deze heeft in Terneuzen plaatsgevonden en aangezien daar een camperplaats is konden we dichtbij blijven. Alles is goed gegaan en ze is weer herstellende zodat we met een gerust hart weer aan onze volgende trip kunnen beginnen en dat doen we vanuit Terneuzen.
We zijn in deze laatste tijd op bekende leuke plekjes geweest zoals bv Zierikzee waar we een prachtige fietstocht hebben gemaakt langs natuurgebieden en veel gezien. Jonge gansjes, nestelende kieviten, enz. Op Tholen aan de jachthaven waar we Adrie’s nicht uit Leusden op visite hebben gehad, wat erg leuk was. We waren al onderweg toen we ze tegen kwamen, dan maar even terug. Koffie en thee zetten en even bijkletsen.
De dagen in Terneuzen hebben we, als we niet in het ziekenhuis waren, aan de Boulevard, en één dag aan de westkant van de sluizen waar je een spectaculair overzicht hebt over de schepen die dichtbij langs komen en gaan, maar dat niet alleen, je ziet ze ook de sluizen doorgaan. Machtig grote schepen die met sleepboten aan voor- en achterkant naar binnen gaan, het kanaal van Gent naar Terneuzen op. We hadden dan ook prachtig weer.
We zijn vertrokken vanuit Terneuzen in de richting van België en hebben overnacht in Bazel, wat net onder Antwerpen ligt nog aan de westkant van de rivier De Schelde. De 4e juni zijn we doorgereden en via diverse leuke typisch Belgische plaatsje en binnenwegen, bonkebonkebonk van de kasseien en van de steltonplaten. Uiteindelijk zijn we in Leopoldsburg aangekomen waar we, net als vorig jaar, in de jachthaven overnachten. Hier zijn enige gunstige veranderingen waargenomen door ons. We krijgen voor hetzelfde geld nu alles, stroom, water en lozen. Blijkt dat de mensen toch stiekem stroom namen en niet betaalden, foei. De goede moesten maar niet onder de kwaden lijden dus hebben ze alles gratis gemaakt. Prima zo. Het is vandaag bijzonder slecht weer, hoosbuien, maar dat heeft ons niet verhinderd om in het bos thee te drinken waar de zon zich dan ook prompt even liet zien. Kunnen we wel waarderen hoor.
De volgende dag verlaten we Leopoldsburg met zijn weg opbrekingen en gaan op weg naar Duitsland. We willen naar de Oostzee, maar of daar komen??
We maken een stop in de buurt van Maaseik, dit was volgens Adrie de verkeerde kant uit dus rijden we terug en gaan via Ittervoort naar Venlo. Voordat we daar zijn stoppen we nog bij een panoramazicht op de Maas. Daar is ook een camperplaats maar ik wil daar niet blijven. Al zoveel water gezien de laatste tijd. Haha. Dus rijden we door. Het is overigens best een leuke plek om te stoppen hoor, nabij Kessel, er vaart een loop-fietsveer naar de andere zijde. Helaas waait het er ook behoorlijk momenteel en buien vallen ook met enige regelmaat. Dus nee, geen lekkere plek voor nu.
We rijden door via Venlo (N273) en zo naar Geldern in Duitsland waar we een plekje vinden in Veert (nabij Geldern) naast de sportvelden. We hebben water getankt dus we kunnen er weer even tegen. Het klaart steeds vaker op en we hopen dat het morgen beter weer is, Het is ten slotte bijna Pinksteren.
We worden gewekt door kinderstemmen vanaf de sportvelden naast ons en gaan uit bed. Klinkt gezellig, alleen staan we in de schaduw en dat is minder. We willen dus snel weg. Dat doen we en we rijden naar Wesel. Vlak voor de stad is er bij de prachtig nieuwe brug een afslag naar beneden en daar kunnen we een tijdje staan met uitzicht op de Rijn en zijn vele verkeer. De Rijn stroomt behoorlijk hard en als je die mee hebt gaat het lekker snel. Een politieboot laat een man aan boord van een ertsvervoerder stappen en blijft daarna in de buurt. We zien hem een half uur later weer terug komen. Af en toe worden de schepen gecontroleerd op wat er vervoerd wordt enz. Smokkelwaar en drugs zoeken naar. Na de middag rijden we naar Haltern am See waar enkele camperplaatsen zijn. De Coördinaten kloppen niet helemaal dus belanden we in een wijk en in een doodlopende weg. We moeten eigenlijk verder, maar er zit een spoorbaan tussen en dat gaat niet zo gemakkelijk, haha. Slordig genoteerd door de aangever denk ik. We geven de straatnaam op en dan komen we goed uit. Helaas vinden we de plek niets dus eten we een ijsje uit de vriezer en gaan dan verder naar Dülmer waar we een leuke plek vinden nadat ik op het politiebureau de weg heb gevraagd. Het was om de hoek, maar met een vreemde ingang via een tankstation, langs de pomp dus, dan de hoek om, omhoog en ja hoor daar istie dan. We staan naast een winkelcentrum met Aldi, Lidl, Takko (kleding) een schoenenwinkel enz. Morgen gemakkelijk voor de inkopen want de 1e en 2e pinkster is alles hier dicht. Het is nu, 8 uur ’s avonds, nog 23 graden buiten en 31 in de camper. Het is lekker weer vandaag met veel zon.
Deze zaterdag, 7 juni, is het erg heet, meer dan 30 graden. We maken vandaag een fietstocht van rond de 35 kilometer, route R7 mét kaart. Naar we later vernamen was het vandaag 33 á 34 graden!!
We beginnen in het Wildbos waar de roedels herten rustig rondlopen, dan door naar het park van de wilde paarden. Hiervoor moet je van de route af en 2,7 heen en dezelfde afstand terug extra fietsen. Om er dan achter te komen dat er na 2,5 km. een kassa staat die drie euro vraagt om de paarden te mogen bekijken. We hebben ze al vanaf de weg gezien, dus dat doen we maar even niet, we keren om. Als we verder gaan komen in een Rodonderon bos. Prachtig, helaas zijn de meesten al uitgebloeid, maar de rode struiken stonden nog hun mooie bloemen te showen. Het moet een mooi park zijn als alles in de bloei staat.
We gaan verder en rijden door landerijen, over bospaadjes, over fietspaden, van alles wat. We komen langs een wei met zwarte koeien en zien dat er één net bevallen is. De navelstreng hangt er nog uit. Twee kalfjes, de laatste is nog maar net op de wereld. Hij/zij staat nog niet stevig op de pootjes maar doet goed zijn/haar best. Moeder likt het kalf helemaal schoon en dan zakt het kalf op de grond. Moe.
Dit is zo iets moois om te zien. We rijden verder en omdat we bij een kruispunt niet zeker wisten of we de goede kant uitgingen fiets ik een stukje terug. Dat was mooi want ik zie een wezel, snel fototoestel pakken en ja hoor, gelukt. De wezel staat op zijn achterpootjes en springt dan, hupla, over het gras het graanland in. Weg istie. We fietsen het laatste stuk, warm en dorstig, terug. De laatste druppels zijn echt uit het flesje!
Snel nog een lekker biertje gehaald bij de Lidl en bij het eten opgedronken. Het was een warme vermoeiende maar zeer bijzondere dag.
De volgende dag hebben we de stad verkend, niet alles want dat is teveel in deze hitte. Vermeldenswaardig is een bronzen beeld van bijna twee meter hoog wat een slakkenhuis verbeeld. De slak staat onderaan bij de deur. Grappig is dat er halfronde stenen bij staan met op één ervan een slakkenpad omhoog en dat gaat ook nog door een “wijk” heen. Leuk gedaan. We hebben twee uur door het centrum gewandeld en dat was met een temperatuur van 28 graden en veel zon lang genoeg. Al met al kunnen wel zeggen dat Dülmen de toerist, én local, veel te bieden heeft.
We staan nu in Diepholz, boven Osnabrück, na een ritje van ruim 200 kilometer tussen de vele andere camperaars. Het heeft net gedonderd en gebliksemd, mét regen. Maar dat waren maar 5 minuten op de hele dag. Het is broeierig warm.
Niets ondernomen in Diepholz. Van Diepholz zijn we naar Dörverden gereden. Daar hebben we een leuke fietstocht gemaakt langs de Weser (je ziet hem echter niet) gemaakt. We rijden naar de Kraftwerke, een omleiding die het de scheepvaart gemakkelijker en korter maakt. Hierdoor krijg je een kanaal en een soort stuwvorming. We denken dat er stroom mee opgewekt word. Je mag er met de fiets overheen (zónder aanhanger staat er specifiek bij) maar je moet 2 trappen op met 16 treden en ook weer af. Vandaar dat zónder aanhanger!! Haha. Je loopt over een hekwerk en kan alles goed bekijken. Leuk. Aan de andere kant gaan we verder, spannend , want van dit deel hebben we geen kaart. Daar gaan we en we fietsen tot Hoya waar we weer over de Weser kunnen en dan terug. Het is broeierig en we zijn na slecht 25 km. op. Het dondert en bliksemt de hele nacht dus dat broeierige klopte wel. Toch leuk om dit allemaal te kunnen doen. Op de fiets zie je best veel van de omgeving. Dit alles nog steeds op de “oude” kleine vouwfietsjes hoor. De ouwetjes doen het nog best.
De volgende dag regent het nog steeds en we gaan als laatste van de 5 weg. Vandaag rijden we via deElbetunnel in Hamburg naar Kaltenkirchen. Een “vreemde” stad. Het is er niet gezellig, sfeerloos. Veel straten met winkels maar heeft niks, nooit eerder meegemaakt dit gevoel. Een groot plein maar geen levendigheid. Ze zijn een nieuw winkelcentrum aan het bouwen, maar ook daar zit geen sfeer aan. We zijn ook nog even naar een groot winkelcentrum speciaal voor mode en wonen gefietst en daar hadden we het hetzelfde gevoel. Boring!! Alles groots opgezet waardoor de intimiteit verloren gaat. Jammer. We staan naast een Thermen en een fitness centrum dat schijnt goed te lopen. Er is ook een klein bos waar je een wandelingetje kunt maken. We doen dit allemaal niet en nemen even een beetje rust vandaag. Het is wat koeler en dat is fijn.
Vandaag is onze zoon jarig en we bellen even. Gezellig even bijkletsen. We gaan vandaag naar Behrensdorf. Dit ligt tussen Kiel en Lübeck aan de Oostzee. Vlakbij ligt het schiereiland Ferhman vanwaar je een oversteek naar Denemarken kunt maken.
Onderweg zijn we nog even gestopt bij “Das grosse Löhner See”, een groot meer aan beide zijden van Löhn. Heerlijk aan het water gestaan terwijl de zon ons af en toe verblijde met zijn stralen. De wind was wat frisjes maar we konden toch nog in ons t-shirt zitten. De weg was erg groen onderweg door Duitsland en wat vlak. Nu wordt het wat heuveliger en ziet er dan ook gelijk een stuk gezelliger uit.
Behrensdorf doet wat aan Schouwen-Duiveland denken. Stranden, kleine duintjes en een fietspand langs de zee. Je kunt tussen de zee en het binnenmeer leuk fietsen.
De Budes Wehr heeft vlakbij een onderkomen, Todendorf genaamd. Er werd vanmiddag hevig geoefend, de schoten waren niet van de lucht, haha.
De kust doet wat aan die van Noord Frankrijk denken of de Spaanse kust aan de Middelandse Zee. Je ziet in de verte altijd wat land en dan denk je daar houd het op, maar altijd blijkt het verder te gaan.We staan vandaag op een camping, het was het eerste wat we tegenkwamen. Heerlijk, een wasmachine en droger. Slaapzak en kleding erin en zo klaar. Wel weer eens fijn. We hebben te veel regen gehad om zelf te kunnen wassen. Dus dit is mooi meegenomen. Van de douche zullen we gretig gebruik maken. De camping ziet er pico bello uit. We vertrekken na twee nachten en gaan naar het schiereiland Fehmarn. We komen erachter dat we hier niet willen blijven, de camperplekken zijn niet zo gezellig. En dan staan we nu bij Mac. Donalds en kan dit berichtje weg.
Hartelijke groetjes en tot de volgende keer.

Lucia Vreeke

• 14 Juni 2014 - 16:15

Magda:

Een heel verhaal weer en zo te lezen is het over het algemeen naar tevredenheid waar jullie belanden. Fijn! Beetje regen en heel veel zon is ook een goede combi hè:)
    En idd ben ik weer goed aan het herstellen, gelukkig maar.

Fijne reis verder en de groetjes van ons allemaal. xx

• 14 Juni 2014 - 18:42

Henny:

oei, inderdaad een lang verhaal... fijn dat jullie schoondochter hersteld... dan kun je indd met een gerust hart weer op part... en richting het koude Noord Duitsland ipv het zonnige zuiden... dat is indd wel ff wat anders inderdaad... plaatjes zijn mooi.... Kiel ben ik wel eens geweest, oversteek gemaakt van daaruit naar Zweden... mooi hoor...